John Keats Skrevet 6. april 2005 Del Skrevet 6. april 2005 (endret) takk.. blir vel en tur til clas senere i dag da Endret 6. april 2005 av Smeagoldfish Lenke til kommentar
John Keats Skrevet 6. april 2005 Del Skrevet 6. april 2005 Noen som vet hvor man kan kjøpe magnesium? Læreren min foreslo dette som en mulighet for og tenne raketten. Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 6. april 2005 Forfatter Del Skrevet 6. april 2005 Sjekk med læreren din om han kan bestille litt til deg neste gang han handler inn for skolen. Ellers er tennerene vi bruker, ublandet drivstoff pakket inn rundt en cm kantanaltråd og satt strøm på, geniale. Lenke til kommentar
John Keats Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 (endret) Vi fikk magnesium En passende dyse, er den som er beskrevet i motorguiden deres. Clas Ohlson søk etter 20-4518. Dette er et reservemunnstykke til en sandblåsepistol. Endret 7. april 2005 av Smeagoldfish Lenke til kommentar
meastp Skrevet 14. april 2005 Del Skrevet 14. april 2005 Ok, så har vi prøvd dette også. Vi har et, tja, ganske uvanlig problem med "drivstoffet" - det vil ikke antenne. Beta-raketten vår var laget av aluminium og papp, bare for å teste konseptet. Vi lagde "drivstoff" med sommergjødsel + melis, i 65/35 blandingsforhold. Guffa ble brun og "seig som satan", og dermed ble vi litt optimistiske. Vi fikk omsider transportert guffa fra kjelen til drivstofftanken, og tente på med magnesium.... Det gikk ikke... Så prøvde vi med litt bensin... Neida... Til slutt ble vi litt irriterte, så vi tømte bensin over raketten og tente på. Det meste brant opp, men ikke alt. Dere kan jo gjette hva som lå igjen? (Dette var et rop om hjelp. Hva har vi gjort galt?) Lenke til kommentar
co2 Skrevet 14. april 2005 Del Skrevet 14. april 2005 Nå har jeg lagd en ny "rakett" :!: Denne skal løfte opp denne. Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 14. april 2005 Forfatter Del Skrevet 14. april 2005 Jeg tror ikke sommergjødsel er helt tingen... Kan du poste varedeklarasjonen på gjødselet? Lenke til kommentar
meastp Skrevet 14. april 2005 Del Skrevet 14. april 2005 (endret) Det er ikke jeg som har posen, men har bedt han som har den gjøre det (Raistlin eller noe) EDIT: Måtte jage bort Leif Endret 14. april 2005 av meastp Lenke til kommentar
GolfBag Skrevet 15. april 2005 Del Skrevet 15. april 2005 En kvikksølvbryter hadde sluttet kretsen når den snudde seg, altså når den hadde nådd maksimal høyde og ikke lengre var i fart men mer eller mindre i ro... Trenger ingen timer på det skulle jeg tro. Så lenge ikke raketten snur seg i det motoren slutter å akselerere den altså, men det tviler jeg på den gjør. EDIT: Nakka's løsninger er sikkert best ettersom han hadde mest sannsynelig tenkt på kvikksølvbrytere selv om de hadde funket like bra... Men for folk som ikke kan lage kretser, eller ikke får tak i delene tror jeg kvikksølvbryteren er den letteste og billigste løsningen. Joda... siden raketten vil ha negativ akselerasjon som er større enn den negative akselerasjonen til kvikksølvet pga luftmotstand. Lenke til kommentar
Raislti n Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 på sommergjødelet så står det at det er 97% saltpeter og og masse andre tillegsstoffer.ammonium med mer. før vi klarte og få "seigere en satan" mixen og det var seriøst jævlig seigt. så testa vi og tenne på litt som ikke var så bra . det freste ganske bra når det ble varmt nok. men tror ikke akkurat det er rakket kraft: Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 8. oktober 2005 Del Skrevet 8. oktober 2005 Ok.Bare så utrolig vanskelig å få tak i sånd i kr.sand Har være på alle apotekene i hele byen og spurt etter både svovel og salpeter, men alle bare sender meg videre til andre apoteker. Finner ikke noen kjemiutsalg heller som selger til privatpersoner.. Jeg bor også i Kr. sand. Send meg en PM hvis du får tak i noe og si hvilken butikk du fikk det i. Tobienborg Hagesenter burde vel ha salpeter. Har du vært der. Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 Vel, spør dere "etter både svovel og salpeter", bør dere ikke bli overrasket om de påstår de tilfeldigvis er utsolgt, og det så lenge de kjenner dere igjen. Lenke til kommentar
Ricspo Skrevet 5. november 2005 Del Skrevet 5. november 2005 Det hele tennes med "detonatorer" til rakettmotorer som fås kjøpt på Norwegian Modellers og andre steder man selger raketter. De består av en glødetråd som er innsmurt med svartkrutt. Når man setter spenning på det hele (12V) brenner kruttet. Dette er dessverre ikke nok til å tenne ferdigstøpt drivstoff, så vi pakket litt usmeltet blanding i en plastpose og tente på det med detonatoren. Dette er ikke en god måte å tenne på det hele med, og vi vurderer andre metoder. 3089798[/snapback] Er det noen som har testet denne tenneren. Ser ut for å være en smart løsning : http://fysikk.8k.com/tennersystemet.htm Lenke til kommentar
Sjulimann Skrevet 21. desember 2005 Del Skrevet 21. desember 2005 (endret) Salpeter er ikke billig, jeg kjøpte 90gram på apoteket for 107kr... Hvor har du kjøpt salpeter henn? Går utifra at du brukte litt mer... Edit: Så at 2Tom hadde kjøpt 25 kilo hos gartneren for 300-et-eller-annet... Endret 21. desember 2005 av Sjulimann Lenke til kommentar
Pyro83 Skrevet 25. desember 2005 Del Skrevet 25. desember 2005 Jaja, ny her da, men jeg har mye å bidra med, og jeg trenger hjelp selv.... Å skaffe kjemiklaier er ikke det vanskligste når en har hatt pyro som hobby i ca 10 år... men prisene har skutt til himmels da. jeg har laget meg noe NaNO3 men jeg får det ikke til å brenne slik som det skal... Har ikke forsøkt med vanelig sukker/ melis, bare surcos. er ikke helt sikker på hvor rent NaNO3'n min er heller, er eventuelt noe rester etter AmNit... KNO3 kan kjøpes i 25Kg sekker og i 600 Kg sekker. har bare ikke skjekket hvor jeg kan bestille det ennå. Det tar jeg til våren da.... er det noen som har erfaring med AmNit som okisdant? Lenke til kommentar
sengdalS Skrevet 2. januar 2006 Del Skrevet 2. januar 2006 :!: Hei!, er det noen som har arbeidstegning av rakett? hvor skal drivstoffet vere inni rakketten? beholder? jobber som mekanikker/sveiser å kan å lage en slik bare jeg har en tegning hvordan den er bygt opp, noen som selger en så jeg kan lage en bra tegning av den? Lenke til kommentar
co2 Skrevet 2. januar 2006 Del Skrevet 2. januar 2006 (endret) Ikke 100% hjemmelaget(siste), men allikevel morsomt Ble rimelig bra smell med bomba jeg la oppi : http://media.putfile.com/Rakett Endret 2. januar 2006 av co2 Lenke til kommentar
bobbo_ Skrevet 2. januar 2006 Del Skrevet 2. januar 2006 Hva er den praktiske forskjellen på å bruke en dyse istedefor å bare tette bunnen og lage et hull? Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 3. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2006 :!: Hei!, er det noen som har arbeidstegning av rakett? hvor skal drivstoffet vere inni rakketten? beholder? jobber som mekanikker/sveiser å kan å lage en slik bare jeg har en tegning hvordan den er bygt opp, noen som selger en så jeg kan lage en bra tegning av den? 5372715[/snapback] Hvis du sammenlikner bildene av raketten med motorguiden og det som står i det respektive innleggene, bør du kunne danne deg et relativt godt bilde av hvordan den fungerer. Det er ikke noe hokus pokus, og vi har ikke brukt mange deler: Motor * Stålrør * Aluminiumsplugg med diameter=rørets indre diameter * "Dings" fra Clas som brukes til dyse * Skruer * Sykkelslange son pakning rundt pluggen. Rakett * Plastrør * Pakketape (ikke av plast - for å holde motoren på plass inne i raketten * Finner eller styrepinne, som på nyttårsraketter. Hva er den praktiske forskjellen på å bruke en dyse istedefor å bare tette bunnen og lage et hull? 5374371[/snapback] Jeg innbiller meg at det gir en jevnere stråle fra motoren, og at det er mer solid. Det er heller ikke noe problem å lage det, så hvorfor ikke gjøre det? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå