Gå til innhold

Hjemmelaget rakett

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tviler ikke, fyren prøvde alltid å få meg til å bestille 5X mer enn hva jeg spurte ham om å få. Han ble vel lei alle småbestillingene fra Norge hehe. Du kan alltids sende en mail og spørre om han kan gjøre et unntak, ingenting å tape akkurat.

Lenke til kommentar

Om du bestiller fra svenskakemi må du betale toll. Jeg sendte han en epost der jeg spurte om han tok imot bestillinger fra utlandet, og sa at det var minstebestilling på 3000 SEK, da det ikke vil lønne seg pga tollen med bestillinger under.

Men d er jo bare å bile over grensen da :thumbup:

Lenke til kommentar

Får lyst å lage flere selv nå, selv om jeg ikke er så kompliserte som dere eksperter. Bruker ferdige motorer og krutt fra fyrverkeri, har masse videoer fra prosjekter :D

Kan sikkert legge ut video av "rør" bombe om jeg kunne fått hostet en plass

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Har vært ute og prøvt det nå... funka heller dårlig. Mye flammer og lite røyk... aluminiumsboksen smelta så det brant varmt ja.

Ikke noe pes å koke kalksalpeteren tørr... det gikk ganske kjapt. Måtte ha plata på 450 watt.

Tror jeg hadde litt feil blandingsforhold på en eller annen måte, gidder ikke å poste bilder for det var veldig veldig misslykket... og jeg gidder ikke prøve lenger for det er SÅÅÅ KAAALDDT *hakke tenner*

Blandingen din er forresten helt grei, men du hadde sikkert åpen flamme eller lignende? Da antennes røyken og det blir bare en masse flammer...

Hvis du vil ha VIRKELIG mye røyk og en "røykbombe"* som brenner uten flamme så må du blande melis og kno3 sammen tørt for så å blande det i smeltet stearin.

80 gram melis/kno3 i 30 gram flytende stearin gjør susen. Bland det godt sammen og pakk det gjerne inn i aluminiumsfolie eller lignende og legg det i kjøleskapet (eller bare på bordet) til stearinen tørker og blir hard. Denne blandingen er ganske vanskelig å tenne på så jeg pleier å lage en kjerne inn i stoffet (på tykkelse med et sugerør) og putte krutt i. Du kan seff bare bruke en masse fyrstikker eller skrape av noen av hodene og putte det i hvis du ikke har BP. Jeg bruker stearin fra telys og smelter det i en tom metallboks over en lighter.

Prøv først med en 50 grams ladning så du forstår den ekstreme mengden av røyk dette produserer før du antenner hele 110 grams blandingen eller mer.

Sorry at jeg tok opp noe som var så langt bak i tråden, men tenkte det var kjekt å vite hvis dere ville prøve det. Jeg tar seff ikke noe ansvar for hva dere gjør eller skjer med dere under produksjonen. Selv om jeg regner denne blandingen for like farlig som lapskaus så kan det være noen som er helt på jordet når det gjelder sikkerhet. For å ikke snakke om at det er ulovelig å lage. :roll:

*Liker ikke ordet bombe så bruker det som oftest heller ikke. Folk som ikke vet bedre pleier å få så negative asosiasjoner med det ordet, selv om dette er langt fra eksplosivt.

Forresten så skjer det VELDIG mange ulykker når folk prøver å smelte kno3 og sukker i en panne. Gjør det ute på en portabel stekeplate og vær UTROLIG forsiktig hvis du verdsetter fjeset, håret, fingrene eller noen andre deler av kroppen din.

r det farlig å lage røyk"bombe" på den måten du sa da?, viker ganske spennende

Lenke til kommentar
Forresten så skjer det VELDIG mange ulykker når folk prøver å smelte kno3 og sukker i en panne. Gjør det ute på en portabel stekeplate og vær UTROLIG forsiktig hvis du verdsetter fjeset, håret, fingrene eller noen andre deler av kroppen din.

Har man ikke før i tråden poengtert at det eneste som skjer er at du ødelegger blandingen; at det ikke skjer noe eksplosive reaksjoner så lenge du bruker moderat varme??

Lenke til kommentar
Du må nok finne noe annet som kan gjøre jobben. Vi brukte en slags metallpakning fra Clas Ohlson.

Ja tror kanskje det... Men er vanskelig å finne noe som passer perfekt..

Får lete videre.

Hva brukte dere som propp på toppen?

(samarbeider med jajajalla, om du lurte på hvorfor jeg svarte =))

Lenke til kommentar

På toppen bruker vi en aluminiumsplugg med samme diameter som røret. Så la vi en sykkelslange mellom røret og pluggen on banket det hele inn. Dette er for å hindre gasslekasjer opp i selve raketten. Jeg tror det står noe om dette i motorguiden for noen sider siden. Se på førstesiden for link.

Lenke til kommentar

I dag avfyrte sexyme og jeg en egenprodusert motor

for første gang.

Vi kalte den for S-D: Prosjekt Loke

Får se om noen av oss får lagt ut bilder etterpå, men avfyringen gikk som bare

rakkern, selv om dysen var hjemmelaget(dvs en del av et rør

som var kuttet til slik at det skrånet, deretter sveiset sammen).

Angående Salpeter så fatter ikke jeg problemet folk har med å

få tak i det. Her i Moss gikk jeg til det første og beste apoteket jeg fant,

de hadde ikke 3 x 90g på lager, men de bestilte det for meg og greier.

Når det gjelder tenneren, så brukte vi en liten plasthylse som vi fylte med

krutt, deretter så tok vi en tynn leder med mye motstand igjennom slik at kruttet antente.

I tillegg hadde vi litt krutt oppi motoren, og den antente med tilnærmet

full kraft i det øyeblikket vi fikk kontakt med batteriet.

Den såkalte "pluggen" lagde vi av et rør med litt mindre diameter enn rakettmotoren,

deretter sveiset vi på en plate på toppen, og borret et hull igjennom de to rørene

slik at vi kunne feste lokket med en bolt igjennom. Vi brukte bare vanlig teip til

å tette med, og fra det jeg kan se, så var det heller ingen lekasjer i den enden av

motoren.

mvh

Endret av jajajalla
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hvor kan man kjøpe en bra dyse? vi skal ha prosjekt på skolen og trenger både dyse og drivstoff. Salpeter kan vi skaffe, uten at jeg vil si hvordan. Hva kan brukes som dyse? vi har ikke et altfor stort budsjett så kan ikke kjøpe noe dyre greier men det må holde. trenger også et sted fer jeg kan kjøpe stålrør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...