Gå til innhold

Merker ingen ytelse forbedring etter oppdatering!

tøs

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har noen småproblemer med min maskin. Jeg har akkurat oppgradert den litt,

med mer minne. Min maskin består av:

- AMD athlon Xp 2500 @ 3200

- Abit NF7-S v.2.0

- Geil 400Mhz/Pc3200 512MB rambrikker x 2

- Westerndigital 120Gb disker

- Maxtor 80Gb disk.

- Ati R9800pro

Jeg er ikke helt sikker, men jeg tror minnebrikkene står i dual. Dvs. den midterste slotten hos

meg er ledig. Men jeg får ikke noen hastigheter som sier at jeg kjører dual ddr. Jeg har en båndbredde på ca 3200MB/s, noe som er rundt halvparten av hva Abit sier teoretisk sett er max. (6,4GB/s)

Jeg merker ingen forskjell på systemet mitt, etter jeg oppdaterte med en ram brikke. Jeg får heller ikke mer i 3dmark03. Jeg burde da strengt talt merket noen forskjell.

Jeg får 5700 i 3dmark03.. Burde jeg få noe høyere? Jeg har de nyeste driverne til hovedkort og skjermkort.

Minnebrikke jeg kjøpte skal være lik den jeg har fra før av. Men den ser ikke 100 % lik ut. Men det er mye mulig at designet på heatsprederen er kun forandret.

Hva bør jeg gjøre for å få dette til å fungere bedre, hvordan bør jeg sette Ram brikkene? Syntes det bare var så ille at jeg ikke kjente forskjellen etter jeg oppgraderte minne.

Link til minne:

http://psdata.no/ps.asp?proddetail=100689

(P.s. den første brikke jeg kjøpte for over 1.5 år siden ser ut som den på bilde, men det gjør ikke den jeg fikk i går. Informasjonen på begge brikkene er likevel like, slikt som trimmings, pc3200 osv. )

På forhånd, takk for alle svar:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det går kanskje litt hyppigere, men jeg hadde tross alt ønsket meg noe mer. Hvorfor anbefales det da av alle at man har 1Gb med minne, hvis man skal ha en litt kvass maskin?

1GB hjelper stortsett bare i nyere spill. Du vil merke det på kortere lastetider, og a de hakker mindre (eller ikke i det hele tatt :p).

For å kjøre dual så tror jeg du må ha brikkene i slot 2 og 3, men det er uansett ikke allverdens å hente på å kjøre dual

Endret av C4STOR
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Sendte nå mail til PSdata:

Jeg kjøpte for en liten stund siden en minnebrikke hos dere. Jeg har tideliggere kjøpt en minnebrikke hos dere.

Det jeg la vekt på under innkjøpet var å få en helt lik brikke i og med jeg ønsket å å kjøre dual ddr, og øke båndbredden.

Jeg syntes ikke ytelsen var noen særlige bedre og kjørte derfor en test. Som dere kan se på bilde, viser den at det er to forskjellige minnebrikker.

Den ene har part nr: CL25-3-3ddr 400 mens den andre har CL2.5-4-4ddr 400, noe som sier meg at trimmingen ikke er lik.

Den førse brikken blei kjøpt 2003.08.20, og har følgende info: Faktura xxxxxxx

Jeg kjøpte nylig (2004.10.12), har følgende info; Faktura xxxxxx

I beskrivelsen heter de begge:

512MB DDR PC3200 400MHz Value CL2,5 5ns Aluminium Heat Spreader 2,5-2,8V

512MB DDR PC3200 400MHz Value CL2,5 5ns Aluminium Heat Spreader 2,5-2,8V

Jeg ha ha to like brikker. Kan dere ordne dette?

Edit:

Har ingen sted å putte bildene, slik at dem kommer ikke opp her.

Endret av tøs
Lenke til kommentar

Du vil ikke merke noen ytelsesøkning fra 512 til 1024, unntatt i

videoredigering og særlig krevende spill.

Dualkanal aktivert står i POSTen når du starter opp, men Dual vil ikke gi

noen merkbar ytelsesøkning, kun bittilitten i en del i benchmarks.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Uten dual channel får du som oftest litt under 3,2GB/s (3,2GB/s er absolutt maks) minnebåndbredde, men med dual-channel stiger ytelsen med 2-5% og du vil da komme opp i bittelitt over 3,2GB/s.

Hva er da vitsen med Dual-channel på Socket-A? Markedsføring?

På ett P4-system er det jo vitterlig stor forskjell. selv om det heller ikke der betyr allverden..

Slår vel kun ut i båndbredde-tester..

Med PC3200 (DDR400) er det vel ytterst sjelden man oppnår 3.2Gb/s? Som regel er det vel opp mot 2.9/3.0Gb/s..

Selvfølgelig.. Klokker man FSB.. så får man jo som regel en pen økning, men da går man jo utover specs...Billig minne klarer jo som regel ikke stort (hvis noe overhodet) i så henseende...

Trådstarter:

Det er ingen vits i å klage til PS-data.. Du har kjøpt rimelig Geil-minne som yter som det skal..

3DMark03 tester kun (nesten) GPU.. ikke CPU/FSB/minne.. 5700 er vel normal score med en XP3200 og uklokket 9800Pro.. Min score (signatur) er med "rimelig" klokket Prescott/9800Pro@XT++ (men med billig Twinmos asynkront 2x256).

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Hva er da vitsen med Dual-channel på Socket-A? Markedsføring?

Endelig en som har forstått det.

Tøs, du har jo en del poster her på forumet, så du kunne jo ha satt deg litt bedre inn i ting før du kjøpte. Og selv om du kjøper to minnebrikker etter hverandre med samme beskrivelse, sier det seg selv at minneprodusenten kan ha endret på selve minne-chippen, eller kommet med en ny revisjon til samme minnebrikke.

Nettbutikken kan ikke noe for at den minnebrikken de får inn fra leverandør/produsent ikke er nøyaktig samme som den de hadde på lager før med samme varenavn/nummer.

Endret av Playmofetish
Lenke til kommentar

Det er sant playmofetich, jeg burde ha kikket nærmere på minnebrikkene. men det jeg gjorde var at jeg gikk inn på mine tideliggere bestillinger, hentet ut varen nr, og bestilte samme.

Men men.. Jeg gidder ikke stresse noe mer med det. Minnebrikken gjør oppstart av programmer noe rasker enn det jeg hadde før.

Takker for tilbakemeldinger

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Jeg økte med 50 poeng i 3Dmark03 ved å gå fra 256 til 1024 ram på min ene maskin. Dette med en FSB på 250 og minne på 1:1. Satt jeg derimot minne på 5:4 tapte jeg 360 poeng med samme FSB på cpu.

Takker!

Men.. hva ble endringen i 3DMark01 og Aquamark?

3Dmark03 tester stort sett kun GPU... "fet" CPU og masse båndbredde slår ikke så mye ut her..

Dersom du har noen tall her ville jeg bli glad... og kanskje gå til innkjøp av dyrt og kjapt minne.. :p

Når jeg tenker meg om kan jeg jo teste det selv..

Det holder vel å kjøre en test med 1:1 og 5:4 og så sjekke %-vis endring for å finne endringen ved å kjøre ett klokket system på 1:1.

Dvs. FSB200 - DDR400 - 3DMark01=nnnnn , FSB200 - DDR333 - 3DMark01=nnnn-nn%. Kjører nå FSB250 - DDR333(DDR400-minne). Ønsker å prøve FSB250 - DDR400(DDR500-minne)..Her bør sistnevnte gi en pen ytelsesøkning. Eller?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Ja.. da var det avklart..

Forskjellen på å kjøre 1:1 og 5:4 på ett system med P4C 2.6 (800) og Radeon 9600 Pro@XT var utrolige 40 poeng i 1:1-oppsettets favør i 3DMark01.

Memory bandwith gikk dog ned fra 4100 til 3700 i Aida's benchmark.

Mao.. :

Dyr RAM eller RAM som er "spec'et" til DDR500++ er kun aktuelt for å kunne klokke systemet lenger..

Edit:

Dette var på et lite klokkevennlig system.. i865G.. ingen AGP/PCI-lock.. ingen PAT (eller "fast", "ultra" muligheter for timings).

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...