Gå til innhold

Temperatur på cpu.

Daffe

Anbefalte innlegg

Har akkurat lagt inn hmonitor og det viser at cputemperatur er på 73 grader og mainboard på 29. Jeg har en amd 3000+ som sitter på et Asus A7V8X med en silent twin kjøler. Jeg har ikke overklokket. Synes temperaturen høres høy ut i forhold til hva det har stått om i andre innlegg på forumet. Maskinen er stabil, men jeg mistenker at den fikk det for varmt i sommer, for da stanset den etter ca 15 minutter. Da tok jeg av døren og så virket den som bare det. Jeg har en kabinettvifte på de to diskene jeg har, og de ligger på 29 og 31 grader. I tillegg har jeg heatpipe på grafikkortet, et radeon 9700. (pipen er så varm at jeg ikke kan ta på den)

Bør jeg bytte vifte på cpu, eller bør jeg kjøre på flere kabinettvifter? Eller er det noe annet jeg bør gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo prøve flere/kraftigere/større avtrekksvifter bak, i første omgang. Men hvis 73 grader er noenlunde riktig, har du nok en CPU-kjøler i svakeste laget. 73 grader er også et stykke over komfort-sonen til CPUen.

Ang. skjermkortet, kan det være at det holder lenge å montere en vifte som blåser på heatpipen.

Lenke til kommentar

Jeg har lignende hardware som deg. For skjermkortet har jeg heatpipe løsning fra Zalman, der så jeg meg nødt til å montere vifte nettopp frodi det ble for varmt til å ta på (det løste problemet). Til cpu anbefaler jeg noen skikkelige kobberribber. Jeg monterte en Thermaltake extreme volcano, den kjøler meg ned ihvertfall 20 grader lavere enn deg med viften i nesten lydløs hastighet. Du bør gjøre noe med problemet ditt, for sånn som du har det nå sliter du veldig på hardwaren din.

Lenke til kommentar
Når du har en såpass høy CPU temp (og ganske høy system temp)

Greit nok at CPU tempen var veldig høy da. Men sys tempen er ikke akkuratt noe å måpe over fordi den er høy. Kjøpe en Thermaltake Silent boost og Artic silver 5 så skal tempen rase ned

Lenke til kommentar

Takker for gode råd. Glemte å si to ting. Kabinettet er et fulldempet Chieftech, og jeg har kun en kabinettvifte i front. Grunnen til at jeg har det oppsettet jeg har er fordi jeg ønsker minimalt med støy. Jeg så på Extreme volcano, men den så ikke akkurat stillegående ut. Det gjorde derimot Mist Frostbite. Er det noen som har erfaringer med den? Ellers blir det nok en kabinettvifte til, og kanskje en til heatpipen. Hva bør jeg har da for at det skal være stille nok? Jeg vil ha minst mulig støy. Det er viktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...