Gå til innhold

Hva gjør at "hollywood" filmer ser annerledes ut?

Anbefalte innlegg

Hvis du ser på filmer filmet med "vanlig" kamera, hjemme, og feks c.s.i eller en hvilken som helst annen amersikans film for den saks skyld ( ikke norske ) , så er bildet helt annerledes, jeg klarer ikke forklare "hvordan" annerledes, men hvis jeg hadde filmet akk det samme med mitt kamera vill forskjellen vært enorm liksom.

Hvis dere skjønner? Hva kommer det av? Har lurt på det lenge nå.

( snakker ikke om noe spesialeffekter her )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sikker på at det ikke kan ha noe med lysene å gjøre? Spesielle lyskastere, spesielt farget lys og heftig etterbehandling av lysene er i alle fall et veldig spesielt "hollywood"-særpreg kontra "hjemmevideoer".

Ellers så er jo altså kameraene helt vannvittigt forskjellige da, med mindre du sitter på noe syke greier selv. Her snakker vi schvære greier som ruller på store stativer for det meste. Kjøres på skinner og slikt.

Edit: Må tenke på at kameraene de bruker skal kunne projektere bildet over på en 50m2 stor flate (kinosaler osv), mens det meste en får kjøpt til privatbruk, spesielt i Norge, nok kun er laget for TV-skjermer og slikt. Da blir kvaliteten på det en tar opp helt forskjellig.q

Endret av Blib
Lenke til kommentar
De aller fleste filmskapere bruker forskjellige fargefiltre for å skape det visuelle inntrykket de er ute etter. I noen filmer er dette mer synlig enn andre, men det er også enkelte Hollywood-produksjoner som ser "hjemmelaget" ut.

stemmer....

CSI er for eksempel laget med et oransjeaktig filter, COLD CASE benytter et blått filter, lett å se hvis man ser etter.

i filmen traffic er det også lett å se at det er brukt et oransje filter

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...