Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kobling av nettverk

Anbefalte innlegg

Hei!
Jeg har lært meg en god del om nettverk og domene. Men jeg har ikke praktisert min kunnskap ennå. Det jeg vil spørre om er at jeg ikke har fortsatt en bra oppfatning om hvordan et server basert nettverk kobles dammen.
Hvordan blir rekkefølgen av koblingen rett fra kablen som kobler oss mot WAN? Jeg har sett en rekke diagram men kunne ikke forstå det godt.
Linjen som kommer inn i nettverk, kobles den først til router? skal IP adressen for router være privat eller public. Hva hvis vi har en firewall? Hvis DHCPen er fra en windows 2003, får routeren også sin ip fra serveren?
Håper at dere har forstått min mening, og setter pris på hvert eneste svar. :dontgetit:
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt vanskelig å forstå hvor du vil Hardi, med server-basert, mener du en server (http, ftp,spill el.l) som skal være tilgjengelig mot den store verden, eller mener du en intern fil/print/database el.l. server?

I det siste tilfellet, er det en rekke sikkerhetshensyn å ta for å gjøre tilgjengelig kun det du vil ha ut, og det er ikke et område jeg har gjort noe særlig på.. Resten av nettverket derimot:

For å ta det hele fra internettsiden, typisk ADSL oppsett

1 - splitter - en analog elektronisk dings, gjør ikke noe med dataene

2 - modem- omformer signalene på linjen til nettverkssignaler

Hvis det bare er en maskin, kobles den rett i modemet, den i så fall kjøre firewall-programvare av et eller et annet slag

Dersom det er flere maskiner, kommer så

3 - en gateway, en PC med (minst) to nettverkskort, et som er koblet mot modemet. PCen kjører da en eller annen form for router programvare som putter riktige pakker "nettverksmeldinger" til riktig nettverkskort, i den sammenhengen er det også gjerne et firewall program som stopper pakker etter bestemte regler.

3.1 Det andre nettverkskortet er koblet mot en

4 - switch (evt, men nå utryddingstruet, en hub) som så

5... - resten av nettverket henger på.

Det kreves ikke mye futt i en maskin som skal være gateway/firewall for et normalt hjemmenettverk eller lite kontornettverk, så det brukes ofte bokser hvor alt fra 2 - 4 er integrert, denne kan kalles forskjellig etter hvilken oppgave man tenker på, forvirrende.... På den annen side, i riktig store nettverk, kan det være separate maskiner som har hver oppgave.

For å svare på DHCP-spørsmålet, det viktige er at du bare har en DHCP-server på nettverket (subnettet) om det er den som sitter i routeren, eller i en annen PC på nettet, er likegyldig, men jeg vil ikke tro at to DHCP på samme subnet fører noe godt med seg... :no:

Håper dette hjalp (ikke var for enkelt)...

M.

Edit: skirveleif

Endret av mysjkin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...