Spasm78 Skrevet 14. oktober 2004 Del Skrevet 14. oktober 2004 Hei og hå! Min første tråd! Sitter og sliter med en oblig her... Jeg skal regne om noe greier til prosent. Saken er følgende: jeg har en int total_sum; // der verdien er den totale verdien jeg skal finne prosenter av. så har jeg et "int tall" , la oss si det er "34" int tall = 34; nå skal jeg finne hvor mange prosent 34 er av total_sum. Da vil jeg gjøre som følger: int prosent = (34*total_sum)/100; Hvis ikke mattekunnskapene mine er HEEEELT på gjordet, så skal dette gjøre susen. Men, det gjør det altså ikke. Jeg har flere tall, der den totale summen er lik total_sum. Da skulle jo også summen av disse "prosentene" være lik 100? Jeg fatter ikke dette her jeg... Noen som kan hjelpe? på forhånd takk. Lenke til kommentar
Lch Skrevet 14. oktober 2004 Del Skrevet 14. oktober 2004 (endret) Det er vel intet sjakktrekk å bruke int til prosent? Og formelen din er helt på trynet. Hvis du har statistikk eller noe, f.eks antall glass vann konsumert per dag i et år og skal finne prosentvis fordeling, blir det noe sånn som dette: Data (antall glass - antall dager): 1 - 14 2 - 27 3 - 43 4 - 37 Σ - 121 Formel: (data / Σdata) * 100 = prosentvis andel av sum for den oppføringen i tabellen Eksempelvis: (14/121) * 100 ~ (int) 12 Sjekksummen blir da (Σ over alle data) / Σ som skal bli 1, gjør du det med avrundede prosentverdier får du naturligvis litt over eller litt under 100%. Edit: Det ble kanskje litt uklart, men synes du det er forståelig? Endret 14. oktober 2004 av LarsC Lenke til kommentar
Spasm78 Skrevet 14. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2004 Hepp, og takk for hjelpen ;-) mine prosentregningsferdigheter var i utgangspunktet så gode at jeg måtte sjekke opp i det. Formelen jeg fyrte ut isted var "hentet" herfra : erfaring.com. Menmen... det viste seg at det var feil tidligere i koden, som gjorde at jeg ikke fikk rett svar uansett hvordan jeg snudde og vendte på prosentformelen ;-) Nå ser det ut som ting fungerer som det skal. Lenke til kommentar
Iyon Skrevet 15. oktober 2004 Del Skrevet 15. oktober 2004 System.out.println() er din venn Lenke til kommentar
Bro2 Skrevet 6. november 2004 Del Skrevet 6. november 2004 Formelen jeg fyrte ut isted var "hentet" herfra : erfaring.com. Det er ikke noe feil med formelen på den siden. Du skal regne ut hvor mange prosent 34 er av den totale summen. Formelen på erfaring.com gir deg hvor mye en viss prosent av den totale summen er. Høres kanskje likt ut men er aldeles ikke det.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå