Gå til innhold

Vb 2005 express edition, netverk ting

Anbefalte innlegg

Hey, noen som vet hvor man kan finne eksempler(som er forklart) på hvordan man får printet ut lokal ip når man trykker på en knapp.

Lurer også på om det er noen enkel måte å få ut informasjon om selve hardwaren til pcen, som for eks hvilken type prossesor den kjører og hvor mye ram den har(sånn du kan finne på egenskapene til min data maskin).

Har sett litt rundt på google og mdsn, men finner bare unyttige saker og ting.

Takker på forhånd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Winsock-kontrollen er trolig en mulighet, men du kan også bruke ren kode for å finne ut dette:

Imports System.Net
Imports System.Net.Dns

Public Class Form1
   Private Sub Form1_Click(ByVal sender As Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Me.Click

Dim mIpListe As IPHostEntry
       Dim sIP As String = ""
       Dim lCount As Int32

mIpListe = Dns.Resolve(GetHostName)

For Each ip As IPAddress In mIpListe.AddressList
           sIP = sIP & ip.ToString & IIf(lCount < mIpListe.AddressList.GetLength(0) - 1, ", ", "")
           lCount = lCount + 1
       Next

MsgBox("Local IP-address(es): " & sIP)
   End Sub
End Class

Eksempelet håndterer også flere IP-addresser (adskilt med komma), så du kan få både "LAN"-IP og IP-addressen ut på nettet (hvis dette står i ipconfig.exe).

Lenke til kommentar

import og include(c++ og c#) er vel nesten det samme?

Men men takker for koden folkens, skal teste om den vriker.

jeg testa det dere begge sa, Jonas sin winsock ide funket ikke for meg, jeg fikk opp feilmeldingen: Failed to creat component AxHost.

Winsock er jo ganske kjekt og enkelt å bruke så det hadde hvert kjempe flott om noen her hadde hvist hva jeg kan gjøre for å få winsock til å funke slik den skal.

mvh aM

Endret av ^aM^
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...