Egil.B Skrevet 18. mai 2002 Del Skrevet 18. mai 2002 Jeg har installert en rpm-package, nærmere bestemt gaim, men hvor starter jeg programmet fra ? (bruker lycoris) Lenke til kommentar
smetho Skrevet 18. mai 2002 Del Skrevet 18. mai 2002 Hva med å bare skrive "gaim" (uten " ") i konsoll-vinduet (må gjøres i X)? Fønker det om du har installert det riktig... Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 18. mai 2002 Del Skrevet 18. mai 2002 En fin kommando for å finne ut hva man nettopp har installert er: rpm -ql pakkenavn Da får du fram en liste over alle filer i rpm-pakka, og da er det stort sett lett å finne ut hva som er kommandoen for å starte det. Merk at du KUN skal skrive navnet på selve pakka, ikke ta med versjonsnummer og .rpm på slutten. F.eks opera-6.01.rpm -> opera Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 18. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2002 jeg får feilmeldng om at jeg mangler en lib-fil. Får også melding om dette ved bruk av everybody. Vet dere hvor jeg kan laste ned common libraries som programmene trenger. Jeg er ganskje litt masete, men det er ikke greit å være tilbake i n00b-stadiet igjen... Lenke til kommentar
pbns1979 Skrevet 18. mai 2002 Del Skrevet 18. mai 2002 Du kan også prøve denne kommandoen for å finne programmet: whereis gaim For å sjekke om pakka er ordentlig installert så kan du kjøre en "rpmquery gaim" f.eks. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 18. mai 2002 Del Skrevet 18. mai 2002 Quote: Den 2002-05-18 23:58, blanc skrev:jeg får feilmeldng om at jeg mangler en lib-fil. Får også melding om dette ved bruk av everybody. Hvilken lib-fil er det snakk om? Quote: Vet dere hvor jeg kan laste ned common libraries som programmene trenger Det meste bør følge med distro'en. Men nå kjenner jeg dessverre ikke til Lycoris. Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 18. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2002 den manglende filen for kjøring av gain er -------- libgdk_pixbuf.so.2 -------- Lenke til kommentar
Booth Skrevet 19. mai 2002 Del Skrevet 19. mai 2002 http://www.hklpg.org/RPM/libgdk_pixbuf.so.2.html her finner du pakker som gir libgdk_pixbuf, for å finne ut hvor ting ligger er jo locate en fin kommando.. Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 19. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2002 takker... Skal jo ikke være lett å være n00b i Linux, men til nå er jeg positivt overrasket. Hadde aldri tenkt på å bare skrive programnavnet inn i kommandolinjen etter å ha brukt wintendo i sååå mange år... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå