Gå til innhold

NFS brått kjempetreg!


Anbefalte innlegg

Har en boks med Debian stable på, som kjører NFS og LDAP server. Dette har den gjort snart et år (30 dager siden forrige strømbrudd), uten noen former for problemer.

 

Men plutselig i dag får jeg en telefon om at "Fedora (som vi bruker på klientene) bruker evigheter på å logge på!". Urk...

 

Jeg restarter NFS og ldap, men til ingen nytte. Ingen hadde vært bortpå konsollet til maskinen på... lenge. Neppe noen oppdateringer heller, iom at Internet loker på den pc'n... Men bare PLUTSELIG ble den treg.

 

Neppe snakk om noe DOS-anngrep - den står kun på lokalnettet. Det virker som om det som tar tid, er å åpne/lukke filer - når man først er i gang går det fort.

 

Situasjonen ble magisk bedre utover dagen - uten at vi hadde løftet en finger (bortsett fra restart av nevnte services og siden hele boksen).

 

Noen som som aner hva det kan være? Har aldri opplevd noe liknende...

 

Håper den er fin igjen til i morgen. Ellers blir det brå-utrulling av ny server... (har vært planlagt en stund, men jeg sliter som f. med å confe slapd)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke det. Når jeg akkurat nå kom i morges, er det like tregt igjen...

 

Hadde det BARE vært snakk om enkelte maskiner, hadde jeg skjønt det. Men problemet er at:

- Switchen som står på rommet med tynnklientserveren og hovedserveren, blinker overhodet ikke mer enn normalt, men tynnklientserveren oppfører seg på samme måten (evigheter å starte gnome, laste en fil tar ½ minutt etc)

- Windowsmaskinene på nettet er ikke enda tregere enn de pleier å være

 

Edit:

- og ping er ikke høyere enn den pleier å være.

Endret av kyrsjo
Lenke til kommentar

Høres merkelig ut. Jeg har ikke opplevd dette problemet, men det høres ut for meg som om det kan være mange ting. Anbefaler deg å poste problemet ditt på debian forum også (jeg har fått veldig god hjelp der tidligere). Virker som om du er sikker på at det er serveren som er problemet. For å være helt sikker kunne du antagelig brukt en kveld/natt på å koble fra klienter for å se om det hjalp. Ellers har du forhåpentligvis backup av partisjonene på serveren din, kan jo være en kjapp løsning der (hvis problemet ligger i installasjonen på serveren, men det virker merkelig). Selv om serveren er på lokalnett kan jo folk ha fått med seg mye rart på klientene, men nå er jo ikke linux akkurat kjent for virus. Kan jo også tenkes at noe av hardwaren er i ferd med å ta kvelden (skjønt det virker merkelig her).

 

For å siterer Sherlock (neppe ordrettt): når du utelukker det sannsynlige blir det usannsynlige sannsynlig.

Lenke til kommentar

Virkelig. Grunnen til at det haster, er at jeg har en gjeng brukere som er rellativt hissige for at alt_går_treeeiiigt....

 

Så jeg mener jeg har en god grunn til å spamme.

 

Forøvrig så virker det som om problemet er hos Fedora Core 2 klientene, dvs en oppdatering som har kommet til de.

 

Kansje jeg er nødt til å tweake nfs configen hos dem litt? Noen som aner noe om hvilken oppdatering som kan ha forårsaket dette?

Lenke til kommentar

Kan du poste /etc/exports på debian boksen?

 

og output av kommandoen

 

mount

 

samt inslaget i /etc/fstab som samsvarer med nfs monteringa på fedora boksene

 

og på debian og en fedora boks :

 

uname -a

 

Har en debian stable boks jeg eksporterer nfsv3 iallefall.

 

Debian maskina kjører selvkompilert kjerne.

 

Edit :

 

Må stikke i møte så det tar en liten time før jeg får til å svare...

 

burre

Endret av burre
Lenke til kommentar

Om det hjelper noe har jeg hatt et lignende problem da jeg skulle sette opp en midlertidig NFS server (det var en gammel boks jeg behøvde noen filer fra eller noe sånt). Da gikk det helt ufattelig tregt å få connection osv, men når først overføringer startet gikk det sånn passe normalt.

 

Jeg skjønte ingenting og holdt på å gi opp hele boksen og dra ut harddisken før jeg kom på å prøve samba. Samba fungerte helt fint.

 

Har du prøvd det?

Lenke til kommentar

Etter intens googling, tror jeg jeg begynner å nærme meg sannheten.

 

på onsdag - dagen før alt dette begynnte - ble nfs-utils oppdatert. Som den uansvarlige administratoren jeg er, har jeg satt maskinene til å gjøre nattlige automatiske oppdateringer mot fedora core... urk.

 

i alle fall prøver jeg en rollback på det på mandag.

 

En annen ting, er at det er stat() som er treg - funksjonen som skaffer filattributter. Et veldig tydelig symptom på dette, er at ls (som er et alias for ls med farger) er treg, men /bin/ls er rask.

 

*løpe å rekke bussen*

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...