Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hipp hurra for NAF, eller...


toretang4

Anbefalte innlegg

I dag var D-dagen for min Eu-kontroll.

 

Det jeg på forhånd visste var galt med min bil (jfr tidligere poster), var:

 

1) Eksosanlegget fiser 2 steder.

2) Venstre forhjul tikker og bråker

3) Store ulyder fra området rundt høyre forhjul

4) Ødelagte støtdempere foran og bak

5) Utslitte dekk foran og bak

6) Ødelagt venstrespeil. Delvis knust plast, samt ikke mulig å justere. Ikke mulig å se trafikken bak grunnet stillingen det står i

7) Striper i frontruten

8) Reparerte hjulbuer

 

Ad punkt 4: Støtdemperne ble påpekt ved 100 000 service.

I dag har jeg kjørt 186 000. Diverse kommentarer fra mekanikere underveis:

 

"Du bør definitivt skifte støtdemperene dine. Bilen din dabber avgårde"

"Det er livsfarlig å kjøre med slike støtdempere. Du risikerer at bilen tipper rundt"

"Du har praktisk talt ikke støtdempere"

 

 

Ad punkt 5: Jeg bokstavelig talt "svever over veien" hvis det regner.

1 mekaniker og 1 salgsperson for dekk opplyste begge at alle 4 dekkene var boss.

 

Ad punkt 7: Jeg hadde færre striper i frontruten ved forrige EU-kontroll. Da måtte frontruten slipes.

 

Ad punkt 8: Ved hjelp av gode tips fra dere på forumet reparerte jeg mine ødelagte hjulbuer med almuniumsmatter og sparkel. Allikevel VELDIG lett å se at det her var gjort reparasjonsarbeid til den store gullmedalje.

 

Dette var det jeg VISSTE om hva gjaldt feil. Jeg hadde heller ikke blitt overrasket over hvis det hadde blitt noe mer.

 

Resultatet:

 

1) En lyspære var montert feil, slik at den lyste skjevt. Den ble fikset av kontrolløren.

2) Bakdekkene måtte skiftes. Fordekkene burde skiftes, men det var ikke nødvendig helt enda.

3) En lyd ble påpekt ved venstre hjul fremme, men det gjorde ikke noe. Det ble en 0 på arket.

 

M.a.o: 0,0,0,0,0 og enda flere nuller, på alt unntatt de 2 dekkene.

 

Beste resultatet jeg har hatt på en Eu-kontroll noensinne, men jeg skjønner egentlig ikke noe. Personlig anser jeg IKKE bilen som trafikksikker slik den er nå, og jeg trodde det var hele hovedformålet med EU-kontrollen.

 

Kommentarer, gutta boys ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke overrasket, helt vanlig at resultatet av eu-kontrollen varierer fra verksted til verksted.

Men jeg er enig i at de har gjort en slett kontroll av din bil.

 

Flyttes btw. til "Bil og motor -> Annet"

 

Edit: mr.leif

Endret av Opus
Lenke til kommentar
I dag var D-dagen for min Eu-kontroll.

 

Det jeg på forhånd visste var galt med min bil (jfr tidligere poster), var:

 

1) Eksosanlegget fiser 2 steder.

2) Venstre forhjul tikker og bråker

3) Store ulyder fra området rundt høyre forhjul

4) Ødelagte støtdempere foran og bak

5) Utslitte dekk foran og bak

6) Ødelagt venstrespeil. Delvis knust plast, samt ikke mulig å justere. Ikke mulig å se trafikken bak grunnet stillingen det står i

7) Striper i frontruten

8) Reparerte hjulbuer

 

Ad punkt 4: Støtdemperne ble påpekt ved 100 000 service.

I dag har jeg kjørt 186 000. Diverse kommentarer fra mekanikere underveis:

 

"Du bør definitivt skifte støtdemperene dine. Bilen din dabber avgårde"

"Det er livsfarlig å kjøre med slike støtdempere. Du risikerer at bilen tipper rundt"

"Du har praktisk talt ikke støtdempere"

 

 

Ad punkt 5: Jeg bokstavelig talt "svever over veien" hvis det regner.

1 mekaniker og 1 salgsperson for dekk opplyste begge at alle 4 dekkene var boss.

 

Ad punkt 7: Jeg hadde færre striper i frontruten ved forrige EU-kontroll. Da måtte frontruten slipes.

 

Ad punkt 8: Ved hjelp av gode tips fra dere på forumet reparerte jeg mine ødelagte hjulbuer med almuniumsmatter og sparkel. Allikevel VELDIG lett å se at det her var gjort reparasjonsarbeid til den store gullmedalje.

 

Dette var det jeg VISSTE om hva gjaldt feil. Jeg hadde heller ikke blitt overrasket over hvis det hadde blitt noe mer.

 

Resultatet:

 

1) En lyspære var montert feil, slik at den lyste skjevt. Den ble fikset av kontrolløren.

2) Bakdekkene måtte skiftes. Fordekkene burde skiftes, men det var ikke nødvendig helt enda.

3) En lyd ble påpekt ved venstre hjul fremme, men det gjorde ikke noe. Det ble en 0 på arket.

 

M.a.o: 0,0,0,0,0 og enda flere nuller, på alt unntatt de 2 dekkene.

 

Beste resultatet jeg har hatt på en Eu-kontroll noensinne, men jeg skjønner egentlig ikke noe. Personlig anser jeg IKKE bilen som trafikksikker slik den er nå, og jeg trodde det var hele hovedformålet med EU-kontrollen.

 

Kommentarer, gutta boys ?

 

Dette kan bli dyrt ja...

Vel du bør vel kansje få kjærra din reparert no jævli

Spørs om det blir billigere å kjøpe ny bil.

Men du må jo iallefall se at det er riper i ruta :hrm:

du hører jo at eksospotta fiser da mann

 

trur gutta NAF fra beslaglegger kjærra di ja :tease:

Endret av Larzemannen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...