Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Blinkende lys på 3com officeconnect


Anbefalte innlegg

Jeg driver å monterer opp et nettverk hjemme, og i loftet og kjelleren er det to 3com officeconnect-switcher. De er forbundet med en ca 40/50 meter lang kabel og den ene porten er satt til uplink.

Det mystiske er imidlertid:

 

1: det er ikke kontakt mellom de

2: På switchen hvor det ikke er satt uplink, blinker port-lyset med et fast intervall på ca et halvt sekund. I den andre enden er der ikke noe lys overhodet.

 

Vet noen hva dette betyr? Det står ingenting i manulen om dette, bortsett fra at blinkende lys betyr aktivitet, men jeg tror ikke de mener en slik blinking.

 

Håper noen kan hjelpe meg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis de har samme rekkefølge i begge endene, sjekker noen hvilken farge de har?

Jeg sier ikke at jeg VET dette, men min logiske sans er på min side her.

 

Håper du kan komme med en mer utdypende forklaring, og jeg håper den stemmer slik at det er større mulighet for at det ikke er brudd i den kabelen jeg har brukt to dager på å trekke.

 

EDIT; Bare for å nevne det: Fargene er "koblet" slik:

 

Oransj - Grønn - Blå - Brun, med den hvite før den helfargede.

 

(Fra venstre om man holder pluggen oppned)

Endret av Twinflower
Lenke til kommentar
på ledningen mellom de to switchene så har jeg egentlig koblet feil etter "standarden", men det er samme farger på samme plass i begge ender så det skulle ikke bety noe.

Og der tar du skammelig feil, fargenes rekkefølge er viktig.

Veldig viktig faktisk. Pga. det er forskjellig impedans på de ulike parene.

Lenke til kommentar

Hm... nå begynner det å likne på noe..

men jeg synes fremdeles alle parene ser skrekkelig like ut, samme tverrsnitt og det ser ut som det er samme tvinning også.

 

MEN;

Jeg snakker med en i klassen min nå, utdannet serviceelektroniker, han påstår at dette re bullshit. Personlig holder jeg meg nøytral, og håper det er rett det dere sier slik at jeg har en ny sjanse før jeg må trekke ny kabel.

 

 

EDIT: Jeg testet en annen kabel som var laget på samme måte, altså med "utradisjonell" rekkefølge på fargene. Den funket utmerket, men den er bare 10 meter lang. Noen kommentarer? :)

Endret av Twinflower
Lenke til kommentar
EDIT: Jeg testet en annen kabel som var laget på samme måte, altså med "utradisjonell" rekkefølge på fargene. Den funket utmerket, men den er bare 10 meter lang. Noen kommentarer? :)

Feilkoblede kabler funker gjerne på kortere avstander, det er tvinningen som er viktig og skjemaene sørger for at tvininngene kommer rett i forhold til nettkortet, du kan gjerne koble de fargene som du vil så lenge tvinningene kommer korrekt.

Og denne vennen din er åpenbart ingen mester i faget nettverkskabling og teori.

Det finnes tusenvis av sider på nettet som både forklarer skjemaet og hvorfor så jeg ser ikke helt grunnen til at noen skal mene så mye rundt dette.

Ny kabel? Det er jo bare og koble den om.

Lenke til kommentar

takk agvg, jeg håper du har rett.

 

Grunnen til at jeg nevte ny kabel var at hvis du hadde feil så hadde det kanskje vært brudd i kabelen.

Skal prøve å bytte om kontaktene når jeg kommer ned igjen på hybelen om en liten halvtime.

 

Tusen takk for hjelpen, og om det funker så skal jeg sende deg en tusen-takk-pm i morgen :)

Lenke til kommentar
Hm... nå begynner det å likne på noe..

men jeg synes fremdeles alle parene ser skrekkelig like ut, samme tverrsnitt og det ser ut som det er samme tvinning også.

 

MEN;

Jeg snakker med en i klassen min nå, utdannet serviceelektroniker, han påstår at dette re bullshit. Personlig holder jeg meg nøytral, og håper det er rett det dere sier slik at jeg har en ny sjanse før jeg må trekke ny kabel.

 

 

EDIT: Jeg testet en annen kabel som var laget på samme måte, altså med "utradisjonell" rekkefølge på fargene. Den funket utmerket, men den er bare 10 meter lang. Noen kommentarer? :)

Du må nok ha rett rekkefølge der.

Satt ett en hel dag hos en kunde for mange år sia, og gjorde som dæ..

greide dog å få 10mbit halv duplex til å funke... Snakket med en som hadde greie på det tilslutt, og klippet av, koblet rett og voila 100mbit full duplex.

Lenke til kommentar

utdrag fra http://mreriksson.net/miscdocs/tpcable/

 

Getting the wires right

It is very important that, when you put the cable togather, the 'Data Send' pins (plus and minus) shares one pair of twisted conductors, and the 'Data Receive' pins share another one. This is to avoid that your network is effected by outside interference, and also, to prevent your network from interfering with other devices around it.

 

Also, you should make sure that pins four and five share one pair, and pins seven and eight shares the last one. This is because they might be used by other connections that use similar techniques for data transferes, like telephones or even another Ethernet connection, and therefore works the best then the plus and minus conductors are in the same twisted pair of the cable.

 

You would probably be able to get a small 10Mbit network with quite short cables to work even if you don't follow these rules, but I wouldn't recommend it if you want to run 100Mbit, or a bit longer cables. Therefore, you should always make sure that you pair the pins right.

 

så du hadde Pin 3 Data Receive (+) og Pin 4 Reserved i samme par, noe som vistnok ikke er godt nok...

Endret av mark
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...