Gå til innhold

Win XP reinstall på Compaq Evo N400c

Aetius

Anbefalte innlegg

Jeg har "fått i oppdrag" å reinstallere Windows XP på en kompis sin Compaq Evo N400c, men etter å ha formatert harddisken har jeg oppdaget at den nekter å boote fra USB-CD-spilleren. Maskinen har ingen floppy drive, og jeg har heller ikke en docking-stasjon eller portreplikator tilgjengelig.

Noen som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde samme problemet med min, at den krasjet under xp install (98 er på org). Måtte vente helt til jeg fikk tak i en dockingstasjon før jeg fikk det til.

Alternativer jeg tenkte på, når jeg hadde 0 på HDD etter krasj ;

Ta ut HDD, installere win98 igjen, sette i CPQ'en, installere XP over nettverket (kopierer over alle filer og starter opp med neste restart som CD'en var i, du får også lov til å formatere med NTFS uten krøll).

Evt. hvis du lige pludselig skulle forbi københavn, så må du mer enn gjerne låne dockingen.

Lenke til kommentar
Ta ut HDD, installere win98 igjen, sette i CPQ'en

Skal ikke være noe problem å ta ut harddisken og få kopiert ting over på den (har ymse adaptere), men hvordan hjelper det meg mht installasjon av OS? Jeg mener, jeg må jo uansett få en eller annen form for boot-sector på HD, right?

PS! Takker for tilbudet ang Kjøbenhavn, men jeg sitter i London, så det blir kanskje litt upraktisk.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Hvis du har en annen Laptop med CD som du kan sette den i, eller en stasjonær og bruker en 3.5" -> 2.5" adapter; så installer Win98 på HDD.

Grunnen til at jeg anbefaler det først, er fordi når du bytter ut HDD med system til ny maskin så må du kjøre repair så blir det ikke clean install, og hvis stasjonær er det noen laptop kjekke ting som ikke er auto.

Sett i HDD tilbake i 400c'en.

Kjør opp med Win98 og maskinen fungerer ok nok.

Sett opp nettverk på maskinen, mot en annen maskin hvor winXP cd'en er.

Kjør install.

Install kopierer over til laptop'en, alle filer som behøvs.

Den restarter, og vips, så er det som om CD'en var i maskinen.

Formater til NTFS om du vil, (sletter ikke filene som er der allerede), så fortsetter den som en vanlig install.

Så er den klar.

Lenke til kommentar

Okay, status så langt:

Får ikke til å ta ut harddisken. Maskinen er ikke min, og jeg vil helst ikke knekke noe.

Den nekter å boote fra USB-enheter eller nettverk. Ved oppstart går den direkte til "NTDLR is missing".

Noen forslag?

EDIT: Problem løst! Var skammelig enkelt, egentlig. Var bare jeg som ikke la merke til at ESC=cancel og F10=Accept changes, så jeg brukte ESC konsekvent... :blush:

Endret av Aetius
Lenke til kommentar
EDIT: Problem løst! Var skammelig enkelt, egentlig. Var bare jeg som ikke la merke til at ESC=cancel og F10=Accept changes, så jeg brukte ESC konsekvent... :blush:

Sånne feil er ganske vanlig. Har alltid noen få iløpet av en vanlig arbeidsdag som gjør slikt. Og da gjerne forhandlere som ringer inn lettere sure fordi vi stiller spørsmål om de har husket nettopp slike ting :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...