Gå til innhold

kritikk på fisk


Anbefalte innlegg

Heisann!

Har vært en god stund siden jeg postet her sist. Har vært stunder med liten fantasi og liten ork. Men nå har jeg kommet med en fisk til en blogg jeg vil lage, om kanskje ikke så original. Har hentet inspirasjon fra bla. cssvault og diverse sider som har blitt vist her på forumet, uten å ha kopiert noe materiell. Nå er jeg da altså ute etter konstruktiv kritikk på denne fisken, inkludert fargevalg ol.

 

sånn, fyr i vei! ;)

 

PS! lurer på en liten ting: når jeg skal kutte opp bildet, så trenger jeg at bakgrunnen er transparent, slik at jeg kan sette den lilla gradienten som bakgrunn i html/css'en - hvordan får jeg lagret den med transparent bakgrunn i Photoshop? Takker for hjelp her og!

post-76-1097868738_thumb.jpg

Endret av absent
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ser mange kommenterer at den ligner veldig - ja, jeg likte godt utseende på den sida, og den har nok inspirert meg kraftig ;) men jeg har ikke kopiert noe av FuLu sitt materiale og det er i den forstand ingen ripoff (ingen har anklaget meg for det though, så ingen hard feelings :)) selvom det er en stor likhet. Hvis FuLu syns det er for mye likhet, så kan jeg endre det; men jeg vil høre det fra han. Nå hadde det gjerne vært litt greit med noe feedback o.l., hvis noen kunne være så snille? :yes:

Endret av absent
Lenke til kommentar
PS! lurer på en liten ting: når jeg skal kutte opp bildet, så trenger jeg at bakgrunnen er transparent, slik at jeg kan sette den lilla gradienten som bakgrunn i html/css'en - hvordan får jeg lagret den med transparent bakgrunn i Photoshop? Takker for hjelp her og!

Jeg lurer fortsatt på hvordan jeg løser dette :dontgetit:. Har lett litt etter noen tuts, men finner ingen på dette temaet - hvis noen kunne enten forklare meg hvordan, eller linke til en guide/tutorial så hadde det vært kjekt. :cool:

Lenke til kommentar
PS! lurer på en liten ting: når jeg skal kutte opp bildet, så trenger jeg at bakgrunnen er transparent, slik at jeg kan sette den lilla gradienten som bakgrunn i html/css'en - hvordan får jeg lagret den med transparent bakgrunn i Photoshop? Takker for hjelp her og!

Hmm, skal vi se.. Hvis jeg har forstått deg riktig nå, skal du ha den lilla bagrunnen som gradient, men den skal også være transparent?

 

Det jeg da ville gjort, er å bruke Gradient Tool i PS, og deretter dobbeltklikket på de mulighetene du har når det gjelder det du skal fylle med.. Da kan du sette det til å være transparent, hvor deler av gradienten blir fylt med den lilla fargen, og resten blir uten farge... Skjønte du noe av det jeg skrev? Hehe...en smule dårlig forklart kanskje... :hmm:

Lenke til kommentar

@OShea22: Tror det er jeg som har forklart meg litt dårlig. Jeg vil sette den lilla gradienten som bakgrunn på body, i css dokumentet. Men når jeg kutter opp selve ramma med innholdet, får jeg jo gradienten med i bildene. Når jeg da skal kode det sammen blir det mulig å se det lilla over bakgrunnen, så derfor vil jeg at det skal være transparent når jeg kutter det opp. Gav det mer *sense*? håper det... :whistle:

Lenke til kommentar
@OShea22: Men når jeg kutter opp selve ramma med innholdet, får jeg jo gradienten med i bildene. Når jeg da skal kode det sammen blir det mulig å se det lilla over bakgrunnen, så derfor vil jeg at det skal være transparent når jeg kutter det opp.

Aha, jeg skjønner... Hvis du har lagt den lilla bakgrunnen på et layer som heter "background", dette er det aller første layeret som blir generert når du lager en ny fil i PS.. Det du kan gjøre da, er å tykke på det lille øyet til venstre for layeret, slik at dette blir usynlig. Da er det bare å slice i vei, og vips vil ikke bakgrunnen komme med i slicingen. You see?

Lenke til kommentar

Heh, den var jo veldig inspirert :p

 

Men så lenge du har mekket dette selv i Photoshop, så får jeg bare nøye meg med å si "delvis plagiat" :lol:

 

Som sagt av en før meg, du må ha bakgrunnen/gradient i egen layer. Så skjuler du de andre layers så bare bakrunnen synes, da kan du klippe og styre.

 

Blomsten i header virka litt trang, hva med å få den litt mer fri slik som den i footer?

 

Teksten i header og den i sidebar (blogg) er jo en fin font, men fargen svart?

 

Ellers, designet er og blir enkelt, en av grunnene til at jeg lagde det selv og. Å unngå at andre ender opp med det samme er kanskje vanskelig.

 

Så jeg vet ikke hva jeg skal mene, for min del så er det vel greit nok, det er jo ikke kopiert matriale annet enn å være sterkt inspirert.

Lenke til kommentar

FuLu, fint å få høre din mening om saken :yes:. Ettersom jeg da har mekket dette selv i Photoshop, så håper jeg det går bra? Du skjønner, den måten å sette det opp på falt akkurat i min smak :p Kan jo kanskje sette meg ned en gang å prøve å finne på en liten twist, som gjør det litt mer særegent, som phanti sier :) Ellers er jeg relativt enig i tilbakemeldingen din, og skal se litt på det.

 

@FuZzY^: Kan du forklare meg hva du ikke likte med blomsten? Hadde vært greit å vite hva som var galt, så jeg vet litt om hva jeg burde endre ;)

 

@Oshea22: Tror jeg skjønner hvordan det skal gjøres nå :D jeg får bare prøve, og så gir jeg tilbakemelding på om det funker eller ikke.

 

Hvis det er noe mer som er å påpeke, så vil jeg gjerne høre det. Takker for all konstruktiv respons til nå.

Endret av absent
Lenke til kommentar
Kan vel ikke skjule de andre layerne når det er disse han skal slice, og ikke bakgrunnen?  :whistle:

Opps, leste feil :blush: var bare bakgrunnen jeg tenkte på. Det med at border/ramma skal bli klippet ut med "transparent"-effekt så bakgrunnsgradienten synes som del av ramme-slicene, så må jo selvfølgelig bakgrunnsbilde ikke være skjult.

 

Men når dette blir workingversion, så bør man passe på at ramma og gradient som er del av ramma aligner riktig med bakgrunnen i body.

 

PS: tanken over var bare en mulig vei å gå. Det du også kan gjøre, om du bare vil ha ekte transparency, er å skjule bakgrunnen så du får sånne grå/hvite firkanter som bakgrunn (som representerer transparent bakgrunn). Lager en ny og tom layer. Pass på at den aktive layer er den nye. Har de layers du vil ha i bilde fremme. Holder ALT tasten nede, venstreklikk, men ikke slipp opp verken ALT eller musknapp, på knappen i layers vinduet som ser ut som en sirkel med pil til høyre (>). Inni der er det et valg som heter "Merge visible". Da får du en snapshot i det nye layer av alle visible layers du vil ha et bilde av, og det med transparent bakgrunn.

 

Klipp og lim og lagre det som f.eks png-8 format (ctrl+alt+shift+s og velger png-8 der), og velger transparency der og velger en transparency metode i pulldownmenyen.

Endret av FuLu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...