Gå til innhold

Canon EOS300D i svart har kommet til foto&video

Anbefalte innlegg

Var en tur nedenom Foto&Video i Møllergata i Oslo idag. Skulle bytte et minnekort som hadde sluttet å funke. Da de ikke hadde det minnekortet inne (sandisk 128mb) fikk jeg et lexar 12x kort istedet... Koster vel over 200 kroner mer enn det jeg hadde... Så det var veldig bra service... Men det er ikke det jeg skal fram til.

Har sett her at det er mange som har etterlyst 300D i svart, og det hadde de fått inn i dag på foto&video. Solgte den i en pakke med en 18-55 USM linse tror jeg. (Spurte om prisen på det som lå der inkl. et batterigrep, tror det kostet 11 000 eller noe)

Så det kommer vel sikkert snart ut på hjemmesidene til foto&video.

Mvh AW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette høres ut som den japanske utgaven. Der har de hatt svart versjon en stund, og USM på kit-linsa hele tiden. Jeg vet at Canon har sendt en del feil i det siste, og det kan være at det har kommet noen slike til Norge ved en slik feilsending. Jeg vet ikke sikkert, men ikke bli overrasket om dette er beregnet på det japanske markedet og at manualer o.l. er deretter.

Erik

Lenke til kommentar

Det tror IKKE jeg ;) Den svarte utgaven er lansert over hele verden, og den selges ofte som pakke med grep og usm-objektiv. Jeg håper ikke noen er så overfladiske at de lar fargen være avgjørende for om de kjøper et 300D eller ikke.

Lenke til kommentar

Bare for å ha sagt det, 300D er ikke et kamera beregnet for profesjonell bruk. Til det er kamerahuset litt for billig bygget. Fargen spiller liten rolle. Hvis Canon har begynt å levere disse i sort til hele verden, er det sikkert for å melke siste rest av markedet før de slipper etterkommeren.

Har selv 300D og har aldri opplevd refleksjoner ved macrofotografering pga fargen. Noen andre som har det? :hmm:

Lenke til kommentar

Vel, jeg tror ikke det heller, jeg! Canon Digital Rebel = USA, Canon KISS = Japan, Canon EOS 300D = resten av verden.

Jeg har selv 300D (nå også 20D), og jeg har heller aldri opplevd fargen som hemmende, snarere tvert imot. Husk at sølv reflekterer solstråler, mens et sort kamera ikke gjør det. Så et sølvgrått kamera vil ikke bli så varmt som et sort. Når det er sagt - 20D ser og føles (og ER) mer profesjonelt enn 300D, men det har mer med plasthuset enn fargen å gjøre, synes jeg.

Lenke til kommentar
Jeg er nok enig i at kameraet ser tøffere ut i svart, men som en del sier, man tar bilder MED kameraet, ikke AV.

Det er vel ingen som sier at svarte kamera tar finere bilder. Men det er kanskje slikt som når man kjøper en bil. Du betaler kanskje noen tusen ekstra for å få bilen i DIN farge, selvom den ikke er bedre.

Jeg liker sølvfargen jeg. Man ser liksom med en gang at det er ett DSLR man drasser på og ikke ett vanlig analogt ett :cool:

Lenke til kommentar
Mener å huske at jeg har lest innlegg på ymse debattsider fra (mer eller mindre) seriøse naturfotografer som sier at sølvfarget kamera er uaktuelt siden det er lettere å skremme vekk dyr/fugler med solrefleksen fra et sånt kamera.

Er nok i hovedsak de mindre seriøse fotografene som uttaler noe slikt.

Hva da med den flotte hvite L-optikken? Eller den store flotte frontlinsa på eks: EF 70-200/2.8L? Skulle kanskje tro at disse tingene ville ha vel så mye så si ang. reflekser som kan skremme ting og tang som et grått kamerahus :yes:

Briller ol. vil jo også lage reflekser, men jeg vet om mange utrolig dyktige fotografer som klarer å ta bilder av masser av vare dyr uten å skremme dem.

Overtro kaller jeg slikt :p

Lenke til kommentar

foto.no:

Har Nikon kome med ei "offisiell" forklaring på kvifor nokre av objektiva vart lansert i lys grå utgåve i tillegg til den vanlege svarte finishen?

Kan det f.eks. ha noko med varmeabsorpsjon å gjera?

Det første hvide Nikon objektiv, jeg kan huske, var 2000mm (!) fra ca. 1970.

Nikons forklaring dengang var netop varmeabsorbtionen.

En forklaring jeg har hørt er at en del naturfotografer mente at lyse objektiver var å foretrekke i polare strøk pga fargen. De sorte var så lett synlige i snøen - derfor ønsket man seg lyse objektiver.

Lenke til kommentar
foto.no:

Har Nikon kome med ei "offisiell" forklaring på kvifor nokre av objektiva vart lansert i lys grå utgåve i tillegg til den vanlege svarte finishen?

Kan det f.eks. ha noko med varmeabsorpsjon å gjera?

Det første hvide Nikon objektiv, jeg kan huske, var 2000mm (!) fra ca. 1970.

Nikons forklaring dengang var netop varmeabsorbtionen.

En forklaring jeg har hørt er at en del naturfotografer mente at lyse objektiver var å foretrekke i polare strøk pga fargen. De sorte var så lett synlige i snøen - derfor ønsket man seg lyse objektiver.

Da bruker vi 300D med hvit L-optikk om vinteren og i polare strøk, så får man bruke et 20D med eldre svart L-optikk når man ikke skal skremme ting med reflekser :D

Det med varmeabsoversjon stemmer, men det gir veldig lite utslag om det ikke er ekstreme temperaturer det er snakk om. Men de fleste objektiver er bygd på en slik måte at slik utviding/krymping pga. temperaturer ikke skal ha utslag på bildekvaliteten.

Om utstyret er svart eller hvitt har nok ingen betydning for resultatet for de fleste av oss :innocent:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...