Gå til innhold

Kan pc'en drive hodetelefonene?

Anbefalte innlegg

Har lest noen plasser at folk har problemer med å få pc'en til drive hodetelefonene. Jeg har tenkt å gå til innkjøp av Sennheiser HD595 og lurer på om jeg har det som trengs for å kunne bruke disse.

Har et integrert lydkort på et FIC K8-800T hovedkort.

Noen som vet noe her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke om det leveres med drivere.

Har vært i kontakt med to butikker, de sa at hvis det var et forholdsvis nytt hovedkort så skulle ikke dette være noe problem. Men når jeg leste her på forumet at noen hadde problemer med lydnivå, og andre hadde generelt behov for en forsterker til hodetelefonene, så følte jeg at jeg måtte spørre på forumet.

Noen som har brukt HD595 på pc?

Lenke til kommentar

drivere til hodetelefoner???

Spørsmålet her er om den integrerte forsterkeren i lydkortet ditt kan

drive de store hodetelefonen.

I spesifikasjonene til lydkortet på denne siden, står det at den er på 50mW/20ohm.

Vet ikke om dette er nok. Kanskje noen andre vet?

Lenke til kommentar

120 ohm og 104dB på dette headsettet. Noe høy motstand kanskje, men bra følsomhet. Headsettet vil nok virke på lydkortet, men stiller du krav til lydkvalitet og kontroll så er det ikke sikkert du vil bli helt fornøyd... Men nå er ofte signalkvaliteten på standard lydkort ganske laber.

Knut

Lenke til kommentar

Ja, lurer på om hodetelefonene blir drevet tilfredstillende av det integrerte lydkortet. Både når det gjelder volum og lydkvalitet.

Dumt å bruke 1500 for å få lyd til 800 feks.

I min leting etter hodetelefoner/headset var jeg innom plantronics DSP500, i omtalen snakkes det endel om at det er endel støy med lydkort på pc. Dette pga elektromagnetisk støy inne i maskinen. Er dette et problem?

Lenke til kommentar
120 ohm og 104dB på dette headsettet. Noe høy motstand kanskje, men bra følsomhet. Headsettet vil nok virke på lydkortet, men stiller du krav til lydkvalitet og kontroll så er det ikke sikkert du vil bli helt fornøyd... Men nå er ofte signalkvaliteten på standard lydkort ganske laber.

Knut

Akkurat, hvilket lydkort bør man ha for å få bra lyd da?

Lenke til kommentar

Du har ikke et stereoanlegg eller en forsterker du kan kjøre signalet igjennom? Da burde du vel få bedre lyd. Hvist du i tillegg har digitale utganger på lydkortet og innganger på forsterken, burde det ikke være noe problemer med tanke på støy..

Lenke til kommentar

Du burde absolutt vurdere Beyerynamics DTX 900. 32ohm og 108dB, 1.170kr. Billigere enn HD595 og etter noens mening bedre. Skal kunne fungere bra på et integrert lydkort.

Et vanlig lydkort er ikke særlig godt skjermet og kan godt plukke opp støy fra andre komponenter i maskina, men det er ikke gitt at dette skjer i alle tilfeller. Jeg er desverre ikke så inne i lydkort, litt usikker på hva jeg skal anbefale. Bruker mitt headsett på MP3 spillere stort sett.

Edit: Modererte meg litt, endre fra "manges" til "noens" :)

Knut

Endret av enemigo
Lenke til kommentar
Du burde absolutt vurdere Beyerynamics DTX 900. 32ohm og 108dB, 1.170kr. Billigere enn HD595 og etter manges mening bedre. Skal kunne fungere bra på et integrert lydkort.

Et vanlig lydkort er ikke særlig godt skjermet og kan godt plukke opp støy fra andre komponenter i maskina, men det er ikke gitt at dette skjer i alle tilfeller. Jeg er desverre ikke så inne i lydkort, litt usikker på hva jeg skal anbefale. Bruker mitt headsett på MP3 spillere stort sett.

Knut

Bedre og billigere, høres jo veldig bra ut. Er det spesielle ting som skiller disse eller?

Lenke til kommentar

Leste det som sto på linken, meget bra omtale, takk skal du ha! :)

Ser de du nevnte scorer bra på testen, må lese mer før jeg bestemmer meg.

Har litt lyst på den dyreste Beyer'en der hehe, men ser den er ganske dyr her til lands ihvertfall.

Kanskje jeg skal se på Beyer DT 660.

Men så er det dette med lydkort, støy og sånt da....

hmm, tenke :hmm:

Lenke til kommentar

Leste mer på testen:

The HD595 is more refined and balanced, but does it sound twice as good as the DTX900? No, I don't think so. If you combine construction and ergonomics, it's a closer call, but I still think the DTX900 is better value.

Kan hende jeg lander på HD595 alikevel da.

tenke mer.

Lenke til kommentar

Synes DT660 ser ganske interessant ut jeg også :)

Når vi snakker om headset på dette nivået så er lydkilden viktig. Med mine Beyerdynamics DT231 til under halve prisen merker jeg tydlig at kvaliteten på det analoge signalet fra lydkortet integrert i chipsettet mitt er for dårlig (i855GM chipsett, bærbar). Jeg sliter særlig med kontroll i nedre mellomtone, og lydbildet er litt "lavt under taket". Har ikke brukt headsettet så mye på stasjonær PC'en, denne har et integrert 5.1 lydkort med mange av de samme feilene. Er ikke plaget med at noen av disse plukker opp støy fra omliggende komponenter. Den gamle Creative Muvo mp3-spilleren min slår disse lydkortene hva angår oppløsning og detaljer i lydbildet.

Et bra headset i 1.500-2.000kr klassen er et skikkelig HiFi produkt, og da trenger man selvfølgelig en signalkilde i samme prisklassen. Men det blir jo dyrt da, kan sikkert være like greit å bruke rundt 1.000kr på headset og resten på et skikkelig lydkort, eller en headphone forsterker. En headphone-forsterker kan hjelpe ved at den får jobbe med et lite forsterket singal fra lydkortet, som dermed ikke har blitt farget av for mye støy.

Det enkelste er å prøve før du bestemmer deg, man har jo returrett ved netthandel...

K

Lenke til kommentar
Leste mer på testen:

The HD595 is more refined and balanced, but does it sound twice as good as the DTX900? No, I don't think so. If you combine construction and ergonomics, it's a closer call, but I still think the DTX900 is better value.

Kan hende jeg lander på HD595 alikevel da.

tenke mer.

Kan jo hende JensL tar seg en tur innom denne posten og kommenterer f.eks akkurat dette :)

Den store fordelen med DTX900 er jo at den er krever mindre av forsterkeren...

K

Lenke til kommentar

Stemmer, et foreløpig pluss for beyer der da :) jeg lurer veldig på hva jeg skal gjøre angående å få skikkelig lyd på pc'en....

Hadde vært fint med en kommentar fra JensL ja :)

Hvis kobler pc'en til mitt gamle technics anlegg (var ikke alt for dyrt i sin tid 7-8 år siden), tror du jeg vil kunne rettferdiggjøre prisen til HD595?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...