Thel Skrevet 14. oktober 2004 Del Skrevet 14. oktober 2004 Jeg og et par kompiser har de siste dagene styrt med å lage en liten server til noen private LAN-parties vi har, og lurer på om vi skal velge windows eller linux? Vi er helt blanke på linux, og lurer på hvordan det er og bruke den som spill server? Er dette mulig da alle andre som skal joine er windows brukere? Vi har ikke linux versjon av noen spill.. Vi har også tenkt å bruke denne serveren som en filserver, vist vi velger linux, hvordan vil ting fungere mht filsystem og sånt, er dette et problem? Hvilken linux er best å bruke som server? Vist vi velger m$ blir vi enten å kjøpe winxp pro eller win-server2003.. Håper på svar:) H.kon Lenke til kommentar
Variable Skrevet 14. oktober 2004 Del Skrevet 14. oktober 2004 Det fins spill som har linux server software (mange kjente spill), går fint for windows brukere å joine dem. Skal dere dele filer som windows network funker så er det bare å bruke samba Lenke til kommentar
Thel Skrevet 14. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2004 Det fins spill som har linux server software (mange kjente spill), går fint for windows brukere å joine dem. Skal dere dele filer som windows network funker så er det bare å bruke samba Hvilken linux anbefaler dere da? Mandrake, redhat osv... Lenke til kommentar
Zerge Skrevet 14. oktober 2004 Del Skrevet 14. oktober 2004 Hvis dere er litt lystne på det vil jeg anbefale dere å prøve ut enten linux eller en *bsd variant først. Det er jo gratis, og da kan man se om det er noe man kan forstå seg på Uansett må dere regne med en del timer/dager med mye lesing, prøving og feiling før dere får det opp og gå. Det er bare sånn det er! Nettet er stappfullt av informasjon ang. nesten alle problemer man vil kunne støte på og www.google.com kommer til å bli din beste venn i begynnelsen! Jeg vil helt klart anbefale FreeBSD:D hehe (noen begynner kanskje å fortså at jeg er bsd-fan?) www.freebsd.org - Det er et operativsystem som ligner veldig på linux, men som vil vise seg etter min mening som et mye bedre alternativ enn linux når det gjelder rene servertjenester. Sjekk også håndboken på www.freebsd.org/handbook Der står det veldig mye nyttig når det gjelder filsystemoppsett mm. De fleste større spill har en dedikert programvare for å hoste servere, men ikke alle desverre. Jeg bruker selv FreeBSD til hosting av cs, quake, UT ol. spillservere! Lenke til kommentar
zuhr Skrevet 15. oktober 2004 Del Skrevet 15. oktober 2004 Det fins spill som har linux server software (mange kjente spill), går fint for windows brukere å joine dem. Skal dere dele filer som windows network funker så er det bare å bruke samba Hvilken linux anbefaler dere da? Mandrake, redhat osv... debian-sarge Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 15. oktober 2004 Del Skrevet 15. oktober 2004 Det fins spill som har linux server software (mange kjente spill), går fint for windows brukere å joine dem. Skal dere dele filer som windows network funker så er det bare å bruke samba Hvilken linux anbefaler dere da? Mandrake, redhat osv... SuSE Server eller Debian-Woody. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå