Gå til innhold

Hva er VPN?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt kortere fortalt så bruker de fleste VPN program for å kunne få opp desktoppen på f.eks din hjemme PC på laptoppen eller PDA en for den saks skyld....

Desktoppen på den PC som kjører serverprogrammet kommer da opp i eget vindu, og når du beveger musen i dette vinduet er det musen på serveren man beveger.. man kan da styre denne serveren slik man vil.. Starte program, sjekke mail etc

Lenke til kommentar
Litt kortere fortalt så bruker de fleste VPN program for å kunne få opp desktoppen på f.eks din hjemme PC på laptoppen eller PDA en for den saks skyld....

Desktoppen på den PC som kjører serverprogrammet kommer da opp i eget vindu, og når du beveger musen i dette vinduet er det musen på serveren man beveger.. man kan da styre denne serveren slik man vil.. Starte program, sjekke mail etc

Du tenker nok på VNC.

VPN er "Virtual Private Network".

Min kortversjon:

Hvis man har en VPN server på jobben så kan man logge seg på denne over internet. Du kan nå alle filer på nettverket på jobben som om du var der. All trafikk er krypter og derfor rimelig sikker.

Jeg har satt det opp på kontoret og brukte det for et par timer siden da en leverandør ringte og lurte på om jeg kunne sende over en fil. Logget meg på, hentet fila, logget meg av. Ypperlig!

Pocket PC støtter VPN og jeg kan også logge meg på kontornettverket med PDA-en min... selv om jeg aldri har gjort det utenom for å teste. Man kan dog bruke remote desktop på PC/pda over VPN for å fjernstyre PC-en min på kontoret.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Sorry en liten kjapp skriveleif...

Ja VPN er noe annet og kort fortalt er det en mulighet til f.eks og logge seg på jobbnettet over internet med alle rettigheter/muligheter som når man er på jobb... om man er en annen plass.

supert. forstår jeg deg rett når du sier at man kan bruke RDP på en PDA ? ligger det i windows ce eller er det addons?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...