Gå til innhold

Voldsom støy fra prosessorvifte

CodeMaan

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har nettopp byttet kabinett på en pc jeg har. Satt alt likt som det var i forrige kabinett, men nå gir prosessorvifta fra seg mye mer lyd.

Pcen starter, men slår seg av igjen etter noen sekunder.

Hva kan det være?

Sjekk at du har koblet alt riktig ;)

- Du har vel ikke skiftet PSU også?

Lenke til kommentar

Er HELT sikker på at det er cpu vifta, det er en bedre vifte enn boxed vifte. Pc-Prod på komplett bytta den ut med en bedre en. skjermen slår jo seg ikke på en gang. Den bare starter, bråker no verre og slår seg av igjen. Nok en gang, forslag? Altså pcen starter, cpuvifta bråker verre, og driiiten slår seg av igjen.

Endret av CodeMaan
Lenke til kommentar

kanskje dumt forslag, men sikker på at CPU viften din ikke har en RPM(rounds per minute) regulator?

Og jeg har hatt samme problem med det at pcen bare skrur seg av etter et par sekunder og skjermen sto bare i standby modus. Da tok jeg av kjøleren, rensket cpu kjerne for kjølepasta, satt på nytt lag, puttet på kjøleren igjen (pass på at den står riktig plassert), og da fungerte alt fint igjen!

Endret av Earth657
Lenke til kommentar
Hmm.. Var visst ikke prosessorvifta likevel. sorry for det. var hovedkortvifta. må vel over i et annet forum nå.

:thumbup:

edit: problem løst - ikke noe galt med CPU vifta! - men et nytt prob. dukket opp...

HK-vifta? (for brikesettet(Northbridge?) eller?)

Endret av Dasse
Lenke til kommentar

Hei!

Her skal du få et litt radikalt tips som gjøres på eget ansvar! Vær forsiktig med elektroniske komponenter når du gjør dette, pass på statisk elektrisitet, og ta i minst mulig inni PCen!

Problemet ditt er at hovedkortet (northbridge) har ei vifte med glidelager. Disse har en tendens til å begynne å bråke etter en viss tid. Dette fremskyndes dersom PCen står mye på, står i et rom med varierende temperaturer osv. Dersom ingenting gjøres vil den etterhvert stoppe! Sånne problemer kan også plutselig oppstå når man har gjort noe med PCen, uvisst av hvilken grunn.

I alle fall, så hjelper det med en dråpe olje! Vifta har kanskje en rund klistrelapp oppå. Denne kan du løfte forsiktig på ene kanten; ikke ta den helt av. Dersom du ser lageret her kan du dryppe en dråpe olje nedi. Forsiktig så du ikke søler. Tørk oppå med et papir og sett klistrelappen på igjen.

Dersom du ikke finner noe lager her, så sitter det på undersiden. Vifta er som regel festet fast i ei kjøleribbe/ramme med 3-4 små skruer. Du skal ikke ta selve vifta og kjøleren av hovedkortet. Du ønsker bare å løsne vifra fra kjøleribbene, slik at du kommer til lageret. Du kan da skru ut skruene, og se på undersiden. Her finner du da en klistrelapp som nevnt over, og den kan du løfte litt på for å komme til å smøre lagret. Husk at en dråpe olje holder..

Skru alt forsiktig sammen igjen, og start en mye stillere PC. :)

Når det gjelder hva slags olje du bør bruke, så vil jeg anbefale en som ikke er for tynn, for den fordamper raskt og så er bråket der igjen. Med andre ord, ikke bruk spray-olje. Noe sånt som vanlig sykkel-/husholdningsolje burde gjøre jobben. Det er mulig du må belage deg på et smøreintervall på ca 1 gang i året, for disse glidelager-viftene er ikke gode!

Mulig du ikke vil få dette rådet hos en PC-ekspert, men dette fungerer! :)

Som en tilleggskommentar finner jeg det helt utrolig at stort sett samtlige hovedkortprodusenter produserer dyre hovedkort, men så kniper de inn noen skarve få kroner på å bruke glidelager-vifte på chipsettet i stedet for et kulelager som ville vart for bestandig... :( Men sånn er det dessverre. Jeg skifter egentlig oftere olje på de to PCene vi har hjemme enn på bilen.. :)

Alternativt kan du kjøpe en ny kjøler, men jeg ville prøvd olje først. Dette ble litt langt, men jeg håper det er forståelig. :)

Stig

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...