Variable Skrevet 14. oktober 2004 Del Skrevet 14. oktober 2004 (endret) Guide v.0.0.0.0.2 Ting du trenger: En komplett pc Cd-brenner Brenne program Diskettstasjon ( trengs ikke viss server-pcen støtter cd-boot) Adobe acrobat reader link HER Webtilgang på en annen pc Router info: IP, gateway og dns info fra din internett leverandør Lese denne viss du er litt grønn link Smoothwall Fordelen med smoothwall er at den er veldig enkel å sette opp. Smoothwall Inneholder: * www-proxy * dhcp-server * Secure shell server * VPN-støtte * Grafisk visning av båndbredde bruk * Dynamisk DNS støtte * Intusion Detection ( snort ) * Port forwarding ( greit å ha viss du skal kjøre ftpd på din client pc. ident til mirc, mye mer.. ) * mye mer INTERNETLINK - MODEM - SMOOTHWALL SERVER - HUB/SwITCH - CLIENTPCER Du får henta ned ISOen HER Når du har hentet den riktige iso fila. så brenner du den ut på en cd. Nero skal støtte brenning av .iso filer. * bruk ett download program.. kjipt å måtte starte på nytt. Free Download Manager Så Maskinvare. Du trenger : Minimun: Intel Pentium + 64Mb minne + 1Gb disk + Cd-rom 2 Nettverkskort Anbefalt: Pentium 3 256/512Mb minne 20Gb disk Cd-rom 2 Nettverkskort Skjermkortet kan bare være noe gammel rusk du har, skal ikke kjøre noe grafikk på den boksen. Du fjernstyrer serveren via internet explorer / eller ett liknende program. Lydkort har du ikke bruk for. Skjerm trenger du ikke senere. den booter og starter alt av seg selv. Når pcen er på plass , cden er brent. Da er det bare å sette i cden, og se om pcen starter opp cden. Funker ikke dette må du nok inn i bios å stille litt. ( fra pentium 166 og opp skal autoboot funke) Funker ikke dette heller så må du ty til diskettstasjon og en diskett. Les quickstart guiden for mer info. Funker det så følger du denne instruksen fra smoothwall sin hjemmeside Ser ikke noe vits for meg å skrive alt det på nytt, skal være ganske enkelt. Sliter du er det bare å spørre folk her i forumet. Quickstart 0.3Mb (adobe reader må være installert) Install Guide 4Mb (adobe reader må være installert) Administrator Guide 7Mb (adobe reader må være installert) Kan være greit å hente ned disse .pdf filene på disk så du slipper å laste dem flere ganger. Disse 3 filene ligger også på cden, så du kan starte cden i windows. Under installasjonen vil du bli spurt om IP, dns , gatway til din internett leverandør. husk å fyll inn riktig. Du kan bruke 193.75.75.75 som dns viss du ikke finner din leverandør sin. Følger du Install guiden så skal det gå bra. RED = Kabel som skal kobles i xDSL modemet eller hva du nå bruker GREEN = Kabel som skal kobles i HUB/Switch Når alt er i boks, så logger du på http://server:441 og sjekker dhcp server er på viss du ønsker å bruke den. Annen ting er port forwarding: Port 113/TCP bør gå til din pc. så får du ordentlig ident når skal på irc, dessuten går det fortere å kommme på. Mange muligheter med port forwarding kommer ann på dine behov. web-proxy delen er ikke noe vits i å bruke viss du er så og si alene om å bruke linja. trenger du den er den ikke vanskelig å få igang. Bruker du dhcp serveren som følger med, så husk å sette client pc(er) til å motta ip-adresser. Dette er en tidlig utgave av guiden min. skal legge til mer når folk spør om ting. jeg kommmer ikke på alt i farta. Ellers har jeg svak dysleksi så det kan være litt små ordfeil i det jeg har skrevet. Bare å komme med ting som er feil/bør legges til. Mvh Christian [email protected] Endret 14. oktober 2004 av chrda Lenke til kommentar
Kenneth Dammyr Skrevet 15. oktober 2004 Del Skrevet 15. oktober 2004 Der kom den ja En god start dette. Til dere som ikke er helt oppdatert, vil jeg at dere skal lese her. Vi holder på å lage en stor Server-nettverk guide, alle som vil bidra bes henvende seg til meg på PM eller svare i tråden jeg linket til Lenke til kommentar
KjetilV Skrevet 15. oktober 2004 Del Skrevet 15. oktober 2004 Bruker SmoothWall på min server. Veldig fornøyd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå