Gå til innhold

Har vann kjølt min 6800GT

Anbefalte innlegg

Sett at det har vært en del spørsmål om dette så siden jeg går hentet meg AquagrafFX6800 tenkte jeg skulle dele min erfaring.

Pakken innholdt:
- kjøler
- nipler
- plastskruer!
- ingen kjølepasta

Selve blokken var sort men en egen blå diode innebygget for de som setter pris på slikt.

Monteringen var enkel og grei, demontering av den gamle viften tok ca 2 minutter og etter å ha tatt på kjølepaste på gpu + minne var det bare å bruke de gamle brakett skruene og plastskruene. Tok ca 10 minutter.

Kappet litt slange og monterte kortet tilbake i maskien. Merket at når jeg satt kortet tilbake hang det litt i den ene enden pga vekten. Jeg har støtteskinner i kabinettet så dette var ikke noe problem, men kan bli det da vekt av kjøler/vann og slanger kan bli litt mye for kun 1 skrue i bakkant.

Maskinen startet opp uten problemer og det var en meget markant endring i støy.
Satte på 3dmark03 i loop og gikk for å se landskamp og når jeg kom tilbake hadde jeg 42 grader på cpu og 57 grader på gpu. (Mist Tsunami, 2500@2090 GPU 404/1090)

Det finnes sikkert bedre kjølere der ute, men for meg var dette en enkel og grei løsning. Selve kjøleren betalte jeg 680,- og selv om det er dyrt veier enkelheten opp for meg.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg driver selv om skal montere den blokka på mitt Gainward GeForce 6800GT 2400 Golden Sample. Må bare si en ting... Fy søren som Gainwad hadde klint på kjølepasta... Fløt utover jo... Kan umulig være nødvendig å bruke så mye...

Hvilke temperaturer hadde du på GPU før du monterte blokka?

Brukte du mye kjølepasta på GPU og minne?

Hvor får man tak i sånne støtteskinner, hvis jeg skulle trenge det?

Lenke til kommentar

GPU'n var rundt 55c, jeg kjører kortet på 404/1100. Brukte pasta på både minne og kort. Det gikk med en 3 grams tube.

Ang. skinner så er dette noe som er bugget inn i selve kassa fra leverandøren. Følg litt med på om kortet "henger" i agp porten. Det kan gi dårlig kontakt om dette skjer.

GPU ligger ennå rundt 55c, men deilig å være kvitt den vifta.

Lenke til kommentar

Med NV5 på et LE-kort (300MHz kjerne) får jeg omtrent 50C idle og 55C max. Ambient temperatur er 35C. Jeg synes egentlig temperaturene du får er litt høye til å være et vannkjølt kort, eller hur?

Men jeg tror nok det blir vannkjøling på meg ved neste korsvei, jeg er lei av vifter.

Endret av LarsC
Lenke til kommentar

Nå har jeg akkurat montert aquagraf6800 her også.

Men det ble ikke helt bra,

pc-en booter og virker jo fortsatt (takk og pris for det), men jeg har idle temp på ca 80 grader!

Med originalkjøler lå jeg på rundt 55.

Jeg vet ikke helt hva årsaken kan være men det virker sannsynlig at det rett og slett bare er dårlig kontakt. Hemsedal skriver at han har brukt en hel 3 grams tube artic silver. Jeg har ikke brukt i nærheten av så mye, har bare smurt på mitt vanlige syltynne lag. Men når jeg tenker etter så virker det jo logisk at det er lurt å ha på mye pasta når man skal kjøle så mange komponenter på en gang med en stor blokk, ellers er det vel fort gjort at en av komponentene får dårlig kontakt, I dette tilfellet gpu.

På den lyse siden, at kortet fungerer helt fint (jeg tok tom en kjapp liten test i 3dmark men ga meg da temp nærma seg 100) ved så høye temperaturer betyr kanskje at jeg har å gjøre med en god overklokker her.

Lenke til kommentar

Jeg brukte heller ikke i nærheten av en hel 3 grams tube. Måten jeg gjorde det på var å legge på kjølepasta. Deretter la jeg vannblokka nedpå kortet der den skulle ligge, presset litt på den, og løftet den opp igjen. Hvis det blir et fint "avtrykk" av kjøkepasta på vannblokken i forhold til kortet, betyr det at man har god kontakt. Jeg måtte gjøre dette et par ganger før jeg fikk et godt nok "avtrykk". Det måtte litt mer til enn et syltynt lag hos meg iallfall...

Mener å ha hørt at 6800GT-kort skal tåle rundt 120 grader, så det er nok mer at de tåler høy temp enn at du har fått et spesielt overklokkbart kort...

Lenke til kommentar

Nå har jeg montert kjøleren pånytt.

Og det var for dårlig kontakt som var problemet ja. Var bare en liten del av GPU som hadde gitt avtrykk. Så jeg klinte på mer og prøvde igjen, og nå er gode gamle idle lik 55 grader her.

Men det er fortsatt ikke helt bra. tempen sniker seg godt over 70 grader på load. Jeg burde vel ha tatt det "sjekke avtrykket med en gang"-trikset ditt janvmoen. Glemte selvfølgelig det :blush:

Så det blir vel til å demontere en gang til imorra tenker jeg.

Lenke til kommentar

Har ikke akuratt vert borti denne kjeøleren, men temp problemer.

Sist jeg hadde problemer, så var det fordi jeg ikke hadde skrudd til "boltene" hardt nok, som resulterte sinnsykt høy temp. (på en P4M 1.8 ghz)

Det var rett å slett ikke kontakt mellom cpu /kjøler..

Så, om det er mulig, prøv å klass på litt ekstra termisk pasta, og stram til skikkelig på kjølern. :tease:

Endret av pc^2004
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...