Gå til innhold

Nikon Coolscan V ED vs. Coolscan 5000 ED

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tusen takk for tilbakemeldingene.

Jeg synes det er helt greit å skanne ett-og-ett bilde om gangen. Og hastighet er ikke så viktig for meg.

Det som er viktig for meg er kvaliteten på skanninga. Mener jeg så et sted en forskjell i fargedybde på de to modellene...

Men det dere sier er at hvis man ikke har det travelt så er det egentlig ikke noen grunn til å bruke mer enn 6500,- på en filmskanner.

rokkitan: Tusen takk for linken... tror den svarte på spørsmålene mine.

Endret av mandelid
Lenke til kommentar
Spørsmålet er ganske enkelt:

Coolscan V ED = 6500,-

Coolscan 5000 ED = 12000,-

Er fordobling i pris verdt det ?

Jeg ser at du har fått svar fra andre, som også linker til testen jeg skrev om filmlesere, men likevel:

Etter min mening er LS-50/Coolscan V en utrolig god filmskanner. Bildekvaliteten er nøyaktig like god som fra LS-5000.

Hvis jeg hadde hatt noen som helst grunn til å mistenke at LS-5000/Coolscan 5000 hadde hatt en mer holdbar mekanisk konstruksjon ville jeg anbefalt den til de som legger vekt på holdbarhet og lang levetid. Men dette er faktisk et av de tilfeller hvor et rimeligere produkt har den samme absolutte kvalitet som et dyrere.

Jeg vil derfor anbefale LS-5000 fremfor LS-50 hvis skannerhastigheten er viktig, eller hvis du trenger diasadapter eller mulighet til skanning av filmruller. Angående hastighet, så er LS-50 også meget rask, den skanner et negativ/lysbilde på under et minutt.

Lenke til kommentar
Jeg vil derfor anbefale LS-5000 fremfor LS-50 hvis skannerhastigheten er viktig, eller hvis du trenger diasadapter eller mulighet til skanning av filmruller. Angående hastighet, så er LS-50 også meget rask, den skanner et negativ/lysbilde på under et minutt.

Men cluet her er High-speed USB sannsynligvis, jeg kjører på "vanlig" USB, og det går sykt sakte. Skal det gjøres endringer i innstillinger etc, med påfølgende re-scan noen ganger, hagler minuttene avgårde.

En enkelt filmstripe med fire negativer i høyeste kvalitet og ICE slått på tar fort 20 min. i batch-mode. Her er det nok ICE som tar mye av tiden.

Edit: Men kvaliteten er vannvittig bra!!

Endret av BIGG
Lenke til kommentar
En enkelt filmstripe med fire negativer i høyeste kvalitet og ICE slått på tar fort 20 min. i batch-mode. Her er det nok ICE som tar mye av tiden.

Edit: Men kvaliteten er vannvittig bra!!

Jeg skannet akkurat et negativ med LS-50, og med ICE påslått tok det 1:50 minutter, altså godt under to min, og det var høyeste oppløsning, 4000 ppi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...