Gå til innhold

MSI KT3 Ultra2 og AMD XP-M?

CelT

Anbefalte innlegg

Jeg har nå et MSI KT3 Ultra2 hovedkort som jeg kjører en palomino XP2100 på, samt 266Mhz minnebus. I lys av de senere diskusjoner om at AMD skal legge XP-prosessoren på is har jeg tenkt på å kjøpe meg en prosessor som kan få maskinen min til å duge en stund lenger, uten at jeg forventer å få noen monstermaskin av den grunn. Jeg ønsker bare å utnytte dette hovedkortet og minnet så lenge jeg kan pga at jeg ikke har råd til å bytte ut hele stasen. Så, etter en del undersøkelse har jeg funnet ut at hovedkortet maks offisiellt støtter XP3000+ med 333Mhz bus (166), men det jeg lurer på er om jeg istedet kan nå vel så langt om jeg kjøper en XP-M prosessor som koster noe mindre?

Hovedkortet støtter ikke offisiellt XP-M men jeg funderer på om den kan brukes allikevel, dette er hva jeg har funnet ut: Høyeste multiplier i bios er 15, dvs at jeg maks kan ha 2.0Ghz klokkefrekvens med 133Mhz bus, dvs en 2400+ XP-M. Skal jeg klokke den noe videre må jeg endre FSB. Noen innvendinger?

Laveste prosessorspenning i bios er rundt 1.76. Jeg ser itbutikken har to forskjellige XP-M-prosessorer, den ene kjører 1.65v og den andre kjører 1.45v. Vil det fremdeles være en fordel for meg å velge 1.45v prosessoren og kjøre denne på 1.76v om jeg har tenkt å overklokke, eller vil det bli varmere enn om jeg gjør det samme på en XP-M for 1.65v? Så langt jeg har forstått er det ingen forskjell mellom disse to variantene annet enn at den ene er godkjent for lavere volt, og da burde den fungere vel så greit på høy volt som den andre?

Er det kanskje like greit at jeg kjøper meg en XP3000+ med tanke på både kostnader og ytelse? Med en XP3000 må jeg kjøre 166Mhz bus og kun en av mine minnebrikker er godkjent for det (kun 256Mb, jeg kan da ikke bruke 512Mb brikken min ;) )

Vel synspunkter er ønskelig, hovedsaklig om denne prosessoren kan fungere bra på mitt hovedkort. Jeg vil helst ikke ha poster som råder meg til å oppgradere hovedkort og diverse annet siden det uansett ikke er aktuellt på en stund enda, jeg vil helst bare gjøre det beste av hva jeg har, og siden XP2100 er en håpløs overklokker bør jeg få kjøpe meg en erstatter før dem forsvinner fra markedet :cool:

Takker for synspunkter ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...