Gå til innhold

Filserver over VPN med domene

Anbefalte innlegg

Hei

Problemstillingen min er som følger:

Kjører et domene - alle maskiner mapper opp et fellesområde ved oppstart.

Noen brukere vil ha tilgang til dette fellesområdet hjemme også - bruker derfor VPN mot nettet på jobben.

Problemet her er at noen brukere melder at de ikke får logget inn på filserveren.

De bruker vanlig windows explorer, og går inn via \\ prefiksen, intill jeg har fått på plass et program som jeg ikke har orka å begynne på *sigh*.

Anyways, jeg kommer inn på filserveren hjemmefra, både med administratorbrukere og brukere som hevder de ikke får kontakt. Det som skjer med de er at når de skriver inn brukernavn og passord, får de bare opp samme dialogboks igjen, som om de skulle ha skrevet feil brukernavn eller passord, noe de ikke gjør.

Har ikke fått svar om de kjører xp home eller pro enda, men kan det ligge i at en xp home maskin ikke kan koble seg opp mot filserveren, siden de må logge seg på med en bruker i et annet domene?

Har desverre ikke en xp home maskin som jeg kan få prøvd på, så lurte på om noen bare kjapt kunne svare på om det er noen slike begrensinger? Maskinen skal altså ikke bli medlem i domenet, det skal kun logge på en filserver med domenebrukeren sin, ikke den lokale brukeren til maskinen.

Mvh

Nicolai B. Kalvik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Windows XP Home vil riktignok ikke å bli medlem av et domene. Men det fungerer uten problem så lenge den har samme brukernavn/passord som det er på domenet. Det er nok mulig at Windows ikke bruker den informasjonen som bli oppgitt i dialogboksen riktig. Men at den fortsatt prøver å koble seg til med den spesifikke maskinens brukernavn/passord. Selvfølgelig så kan det jo hende at den ikke mottar DNS informasjon fra serveren også. Men utifra det du skriver så tar jeg ikke hensyn til det her.

Det du da kan gjøre er enten å lage et lite skript ("net use") til dem eller en liten instruks som forteller dem hvordan de skal koble til en nettverks stasjon gjennom feks. Windows Explorer. Begge metodene fungerer helt greit. Har selv gjort dette gjennom VPN uten problem.

Lenke til kommentar

Ja, de skal ikke bli medlem nei, og ja de får opp boksen, og selv om de da skriver "<DOMENE>\brukernavn" fungerer det ikke.

Scriptet skal jeg få laget til, men jeg lager et gui, da et dos vindu er noe veldig farlig, og ser man et slikt er pc'en ødelagt.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt problemer med tilkobling av nettverksstasjoner selv. Men i slike tilfeller så fungerer det hvis man legger til brukernavn før man går ut av dialogboksen. Se vedlagt bilde for å se hva jeg mener.

post-104-1097772178_thumb.jpg

Endret av nibly
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...