Gå til innhold

EOS 20D - objektiver (igjen)

Anbefalte innlegg

Hei Folkens

Har bestemt meg for å kjøpe overnevnte kamera, valgets kvaler er objektiv: Har idag EOS 100 med Canons 28-105 USM samt en eldre Zigma 90mm Makro og en heller laber Zigma 75-300..........

Som nytt standarobjektiv står valget mellom 17-40 f4 L eller den nye 17-85 zoomen. Førstnevnte er vel de fleste enige om at er et nydelig objektiv. Sistnevnte har jeg ikke sett mange tester av, men tilbakemeldingene har vel vært mer blandet. Zoom-området frister imidliertid........

Heller nå mest i retning av 17-40L'en, kan jo bruke 28-105'en ved behov for mer tele. Spørsmålet er hvordan 28-105'en ("første" utgave, fra -93 tror jeg) vil oppføre seg på 20D. Synspunkter før jeg tømmer lommeboka?

JammenIkkeLettDaGitt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanskelig spørsmål, men ikke uvanlig.

De fleste som kjøper 20D tror jeg stiller seg dette spørsmålet.

Egentlig koker det ned til hvor mye du trenger området fra 40-85mm, og hvor interessert du er i å bære på to linser. Din gamle 28-105 vil fungere bra på 20D.

Jeg endte opp med 17-85 hovedsaklig fordi jeg ikke ønsket å gå med to linser til enhver tid. Jeg ønsket friheten til å ta med kamera med én linse og ikke noe mer. Hvis jeg skulle ha den friheten med 17-40 ville det begrense hvilke bilder jeg kunne ta. Jeg savner fortsatt min 17-40, men tror den har fått et godt hjem hos han som kjøpte den :-)

17-40 gir uten tvil best bildekvalitet, men det skal også sies at på en utskrift skal du opp i størrelse før du vil kunne skille dem, selv på en sammenliknende test. Så hvis du vil ha det fleksibelt, og ikke skriver ut mye i større enn A4, ville jeg gått for 17-85. Hvis ikke ville jeg satset på 17-40 og 28-105.

Erik

Lenke til kommentar

Litt off topic her, men håper jeg blir tilgitt.

Hvordan er forholdene på linser (f.eks 17-85) og xZOOM som vanlige kompaktkamera reklameres med? 4x zoom på ene kamerat tilsvarer hva type linse når en snakker mm?

Jeg har forrsten en 17-40 linse, men savner noe å zooooome inn med.. er 200mm bra? Trenger en lengre? og hva tilsvarer 200mm ca. når det gjelder zooming? 5x?

-forvirret-

Lenke til kommentar
Litt off topic her, men håper jeg blir tilgitt.

Hvordan er forholdene på linser (f.eks 17-85) og xZOOM som vanlige kompaktkamera reklameres med? 4x zoom på ene kamerat tilsvarer hva type linse når en snakker mm?

Jeg har forrsten en 17-40 linse, men savner noe å zooooome inn med.. er 200mm bra? Trenger en lengre? og hva tilsvarer 200mm ca. når det gjelder zooming? 5x?

-forvirret-

"Zoom" er vanligvis lengste brennvidde delt på korteste. Så om du har et 20-200mm objektiv gir det 10x zoom.

Har du f.eks. et 18-70mm objektiv og et 70-300mm objektiv har du egentlig 70/18 = 3,9x zoom på det ene objektivet og 300/70 = 4,3x zoom på det andre objektivet, men du kan jo eventuelt si at du totalt sett har 300/18 = 16,7x zoom om du absolutt vil oppgi det på den måten...men personlig synes jeg det er lettere å bare snakke om brennvidder :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...