Mushaboom Skrevet 14. oktober 2004 Del Skrevet 14. oktober 2004 Du kommer nok garantert til å angre om 3 år når du sitter der med en utdatert pc og fortsatt betaler surt opptjente penger. Familien har nettopp betalt ned en P4 1,4ghz pc som var state of the art en gang i tiden... Lenke til kommentar
elcabron Skrevet 14. oktober 2004 Del Skrevet 14. oktober 2004 Skjønner ikke helt hvordan det kan være værre å betale den rentefritt på 3 år (tilsammen 18.000 alt inkl.), enn å betale 25.000,- lapper kontant for den tilsvarende i dag? Men det kan jo bare være meg det er noe rart med? Alternativene er jo enten å gi f... i en ny PC ever, som blir billigst og tristest eller å oppgradere PC'n for mellom 5- og 10.000 hvert år for å følge med i tiden! Det finnes ikke så mange som har tjent penger på å kjøpe seg en PC noen gang tror jeg... Det blir litt som å kjøpe seg en bil. Det er jo ikke så kult å betale lånet på den heller når den begynner å nærme seg 5år Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 14. oktober 2004 Del Skrevet 14. oktober 2004 (endret) Måtte bare komme med en kommentar :-)Du er veldig kloke ord du kommer med Tom, men jeg tviler meget sterkt på at vi for det første får så vannvittig med pensjon om ca. 30-40 år, for det andre så er det kun de 30 årene av ett arbeidsliv som teller med i beregningen for pensjon om reglene ikke har blitt endret i det siste. Og ikke minst... hva får deg til å tro at 240.000,- har noe som helst med en årslønn å gjøre om 30-40 år??? Har du sjekket hva "normale" lønnsmottakere tjente for 30-40 åre siden? Som en siste kommentar: Det er jo mulig at Landa ikke syns det er så viktig å ha den råeste pc'n om 25-30 år da Jeg snakker da av erfaring i forhold til de jeg kjenner over 50... Takk for kommentaren. Her er noen tilbake: 1. Hvor mye vi får i pensjon om 30 år, skal være usagt. Det ser ikke lyst ut. Men uansett er det ingen grunn til å anta at det ikke blir avhengig av opptjente poeng. Si at pensjonen blir 9500 istedt for 10000, eller 4750 istedet for 5000. Med mindre pensjonen forsvinner helt er det greit å best mulig grunnlag. Som jeg sa, det kan nok sikkert være greit å putte none kroner i sparing til trangere tider av de man "sparte" på PC'en. (Et poeng her: Man sparer ikke på PC'er. Man kjøper dyrere modell en man ellers ville, og betaler antagelig det samme i kroner. Dette er ikke som melk eller brød eller bensin og andre nødvendighetsartikler.) 2. 240 000 har ingenting med en årslønn 30 år i noen retning å gjøre. Men hvis lønningene stiger, stiger nok PC-prisene også. Og før noen protesterer, joda, PC-prisene synker hele tiden de, men det er i forhold til ytelse. En kraftig PC er ikke billigere nå enn for 5 år siden, vi har bare endret syn på hva som er kraftig. Som en kollega sa for 10 år siden: Den PC'en jeg ønsker meg koster alltid 20 000 kroner. Det er bare ikke den samme PC'en. Det ville han sagt i dag også... Så om lønningene stiger i kroner og øre, blir vi ikke rikere. Alt bare koster mere. Blir lønnen om 20 år 1 million kroner, vel så koster sikkert PC'en 100.000. Og da har vi i snitt fortsatt brukt en årslønn på PC-ordningen. Hva den snittlønnen er, spiller ingen rolle for resultatet her. Derfor brukte jeg dagens lønnsnivå som eksempel. 3. Jeg er 47, og om et år eller 2 skal jeg kjøpe den råeste PC'en jeg kan finne for å spille Elder Scrolls IV! :!: Men du har rett, og det er jo ikke sikkert at ordningen overlever så mange stortingsperioder heller. Men da finner vi sikkert andre ting å bruke pengene på... Geir EDIT: Måtte bare få det med: For 30 år siden begynte jeg i min første ordentlige jobb. Jeg tjente 403 kroner og 82 øre i uken, utbetalt kontant hver fredag. På øret. Endret 14. oktober 2004 av tom waits for alice Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 14. oktober 2004 Del Skrevet 14. oktober 2004 Skjønner ikke helt hvordan det kan være værre å betale den rentefritt på 3 år (tilsammen 18.000 alt inkl.), enn å betale 25.000,- lapper kontant for den tilsvarende i dag? Men det kan jo bare være meg det er noe rart med? Enig i det. Det er en attraktiv løsning. Og ja, når du betaler mer i året på en bil enn det du kan selge den for, føles det litt galt. Men på billån betaler du jo også renter. Er det rentefritt forresten? Det har jeg aldri undersøkt. Noen må jo bekoste det. Enten kjøper arbeidsgiver maskinene kontant, og da har han jo et rentetap i tiden du nedbetaler gjennom lønnen, eller han leaser dem, og da betaler han jo "renter" der. Er det bedriften som dekker dette, eller øker de lønnstrekket til arbeidstager tilsvarende? Geir Lenke til kommentar
Landa Skrevet 17. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2004 Til opplysning så lever det firmaet jeg jobber i å selge pensjonsavtaler til privatpersoner og firmaer. Jeg har for tiden markedets beste pensjonavtale og jeg sparer privat i tillegg. Hvis det er noen som er bekymret for pensjon så si ifra. Når det gjelder PC kjøpet mitt så er dette ikke noen stor bekymring. Å kjøpe PC er en helsikes dårlig butikk uansett. Lenke til kommentar
Kenneth Dammyr Skrevet 17. oktober 2004 Del Skrevet 17. oktober 2004 Å kjøpe PC er en helsikes dårlig butikk uansett. Å? Lenke til kommentar
TomWhittaker Skrevet 17. oktober 2004 Del Skrevet 17. oktober 2004 Men som du selv nevner er jo skjermkortet boss, og må byttes ut uansett, da har kan du legge til et par tusen til til prisen. Skjermkortet er jo slett ikke "boss". Her er hw.no sin artikkel om det, der står det jo specs, og de er slett ikke boss. Å kalle et X800SE boss blir det samme som å si at 6800LE er boss, og det er det slett ikke. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 17. oktober 2004 Del Skrevet 17. oktober 2004 Å kjøpe PC er en helsikes dårlig butikk uansett. Å? Ikke hvis man lever av den. Jeg har bra fortjeneste på min. Det vil si, hvis jeg brukte mer tid på å skrive programmer og mindre på å skrive innlegg på allverdens forum... :!: Men ellers får man vel dårlig igjen for investeringen. Det er får ting som synker fortere i verdi enn PC'er. Sånn sett er det ikke en billig hobby. "Butikk" er vel alltid sammenlignet med hva man ellers kunne brukt pengene på. For mange av oss er det ikke bare snakk om de tusenvis av kroner vi bruker hvert år, men rentetapet vi får siden vi kunne ha betalt ned på bil- eller boliglånet istedet. Geir Lenke til kommentar
gspr Skrevet 17. oktober 2004 Del Skrevet 17. oktober 2004 Men som du selv nevner er jo skjermkortet boss, og må byttes ut uansett, da har kan du legge til et par tusen til til prisen. Skjermkortet er jo slett ikke "boss". Her er hw.no sin artikkel om det, der står det jo specs, og de er slett ikke boss. Å kalle et X800SE boss blir det samme som å si at 6800LE er boss, og det er det slett ikke. Oopsy.. henger ikke helt med alltid, kommer så mye nytt hele tiden Lenke til kommentar
Landa Skrevet 17. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2004 Verktøyet mitt på jobb er PC. Men, kan ikke si at jeg har det store behov for det siste innen grafikkort der.... For de fleste av oss er vel dette en hobby. Etter det jeg ser så er de fleste maskinene her på forumet spekket til spilling. Det er enkelte ting som taper seg mye mer i verdi enn PC'er. Byttet nettopp inn bilen til fordel for en ny en og tapte 150.00 på 3 år. Det blir mange PC'er.... Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 17. oktober 2004 Del Skrevet 17. oktober 2004 Det er enkelte ting som taper seg mye mer i verdi enn PC'er. Byttet nettopp inn bilen til fordel for en ny en og tapte 150.00 på 3 år. Det blir mange PC'er.... Prøv å selge en brukt romferge og se hvor mye du får for den... :!: Biler synker nok mer i kroner og øre, men ikke nødvendigvis i % av nypris. En tre år gammel bil er fortsatt kurant, og nye tilsvarende modeller koster omtrent det samme. Problemet med en tre år gammel PC, derinot, er at en splitter ny med samme specs koster en fjerdel av hva du betalte for den. Forutsatt at du kjøpte en kraftig PC den gangen, selvsagt, men så sammenligner vi vel med en relativt dyr bil, hvis den har falt 150.000 på 3 år er det neppe en Skoda... Geir Lenke til kommentar
Landa Skrevet 19. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2004 He, he.... Det var en Skoda Octavia 1,8T Lenke til kommentar
Aalton Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 (endret) Hmm selv om det kortet ikke er boss.. er det sikkert bedre enn 9600 Xt versjonen min eller??? det eneste som ikke er utdatert om 3 år er 20,1" crt skjermen din... Endret 19. oktober 2004 av Omy Lenke til kommentar
Heales Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 Du er ikke i nærheten av å finne noe bedre tilbud enn dette noe sted. Jeg får selv levert en flunkende ny Dell XPS maskin i morgen med samme skjerm, og den skjermen er helt fantastisk. Bare sørg for at du bruker en DVI kabel. Lenke til kommentar
Aalton Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 hvor kjøper jeg dvi kabel til crt skjerm?? jeg har hørt noe greier om den XPS maskina... hvois man valgte ne midelll og tok de samme delene.. så ble hele greie none tusen billigre.. da fikk man ikke med det kabinettet.... Lenke til kommentar
Landa Skrevet 19. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2004 Omy, det er en LCD skjerm. Heales, gratis med ny maskin. Det er 4-6 uker leveringstid for meg. Godt å høre at det du ikke har funnet et bedre tilbud andre steder. Men, som alltid med PC'er så er det vel bare et tidsspørsmål. Lenke til kommentar
Aalton Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 Landa jeg skjønte det men jeg lure på om man kan kjøpe en dvi kagber til crt skjrmer evntuelt en liten overgang.... Lenke til kommentar
Heales Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 Omy, det er en LCD skjerm. Heales, gratis med ny maskin. Det er 4-6 uker leveringstid for meg. Godt å høre at det du ikke har funnet et bedre tilbud andre steder.Men, som alltid med PC'er så er det vel bare et tidsspørsmål. Takker :-) Jeg er lovet leveranse i morgen (onsdag) og gleder meg mildt sagt som en drittunge Lenke til kommentar
Landa Skrevet 20. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2004 Det ble nevt at jeg kan finne et bedre skjermkort enn ATI RadeOn X800SE for et par lapper. Noen anbefalinger? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå