Gå til innhold

Ødelagte pixler i CCD brikken?

Anbefalte innlegg

Når jeg tar bilder som blir ganske mørke, så ser man tydelig 15-20 hvite pixler spredt rundt på bildet. Slik blir det på alle bildene jeg tar, men best synlig på bilder som er mørke. De hvite pixlene/prikkene er på samme sted hver gang.

Er det CCD brikken som har fått noen punkter ødelagt? Hvorfor har det blitt slikt, og er dette et vanlig problem? Evt. noe som kan gå på garantien på kamera?

Jeg har et Fujifilm finepix 1300 kamera...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er ett relativt vanlig problem ja. Jeg også får enkelte hvite & røde pixeler på bilder tatt i mørke. Fenomenet kalles etter hva jeg har hørt "dead pixels" Hvorfor de dukker opp vet jeg ikke.

De kan fjernes ganske enkelt i Photoshop:

* Kjør Dust & Scratch filter: Radius 2, Treshold 24

* Fade så Dust & Scratch filteret med Mode Darken - 100%

Prøv deg frem med forskjellige verdier - til du finner de som passer for dine bilder.

Lenke til kommentar

Takk for svar :smile: Tenkte det var det som var feil ja...

Vet det ikke er noe problem å ordne det i et bildeprogram, bare fargelegge den ene hvite pixelen med fargen til den ved siden av, men det tar jo litt tid, og ikke noe jeg vil gidde å gjøre på de fleste bildene.

Får skrive en email til de jeg kjøpte kameraet av og høre hva de mener. Er jo ikke noe alvorlig problem, og jeg ser ikke noe til det på bilder som er lyse, men kameraet har jo da en liten defekt.

Lenke til kommentar

heisann! hadde et lignende prob. med mitt Nikon CP 775, men jeg ringte interfoto å forklarte, sendte et eksempel på mail, osv. det var 4-5 røde og blå pixler som alltid var der. veldig synlig på mørke bilder. jeg sendte det inn med beskrivelse og koordinatene(x,y) på de defekte punktene.. har beskrevet problemet i denne posten.

for meg ordnet det seg. det var ikke så ille, men hadde jeg ikke gjort noe med det hadde jeg bare irritert meg grønn..

håper du finner en god løsning på problemet!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...