Gå til innhold

G6 og usb 2.0


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Sikler fælt etter et Canon G6. Ser ut til å være et knallkamera.. Holdt på å kjøpe G3, kjøpte nesten G5.. men nå så det ut til at ventinga endelig skulle betale seg.

 

Etter å ha lest en del tester er det to ting som er litt skuffende med G6. Det ene er hastigheten. Fokuseringstiden og utløserforsinkelsen er i noen tilfeller ganske dårlig. Er også veldig skuffet over at det kun er støtte for Usb 1.1. Når kameraet har så høy oppløsning som 7MP og i tillegg støtter lagring i RAW-format er behovet for rask overføring til pc større...

 

Er det noen sjanse for at det kommer en oppgradert utgave av G6 som støtter usb 2.0 ? Har Canon gitt ut slike oppgraderinger på tidligere modeller? Hørte noen rykter om at det skulle komme en utgave i sort...

 

Kan firmware-oppgraderinger bedre de generelle hastighetene til kameraet ?

 

Eller må jeg vente på G7...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å få USB 2 så må kameraet få DIGIC2 prosessor. Det er neste generasjon med DIGIC prosessorer. G6 har DIGIC1 og den støtter kun USB1, dermed vil det ikke komme noen firmwareoppdatering som gir den raskere USB. Men en firmwareoppdatering kan såklart forbedre andre operasjoner. Hvis du vil ha USB2 så kjøp en USB2 kortleser, de koster ca. 150 kr, sliter mindre på kameraet ditt og batteriet, og gir deg USB2 overføringshastigheter.

 

Ingen vet når neste kamera i G-serien kommer, men man kan jo tippe at den kommer om 3-5 måneder?

 

Ihvertfall så har jeg G6 og er veldig fornøyd med det, men jeg har tenkt å kjøpe med en sånn kortleser.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke sett at Canon har forbedret en eksisterende modell, bortsett fra firmware-oppgraderinger, så jeg tror nok du må vente på G7 for usb2 - high speed. Kortleser er jo som nevnt et alternativ hvis ikke overføringshastigheten er bra nok.

 

Det kan hende at det kommer en utgave i sort, men så langt har jeg ikke sett noe. Følg med på diskusjonssidene (forums) på http://www.dpreview.com (Canon talk), så finner du det ut så fort det evnt. kommer. S50 kom i begynnelsen i svart i USA og sølv i Europa, men etterhvert kom den i sort her også. Eos300D'en kom/kommer også etterhvert i svart, så hvem vet hva som vil skje med G6? Jeg *tipper* at G7 blir svart og kommer om 6-12 måneder, og at G6 ikke blir forandret. Mvh. RKS.

Lenke til kommentar

takk for svar. hadde helt glemt at det var et alternativ med kortleser.. hmmm det løser jo helt klart det problemet :)

 

Armitage2, hva syns du om hastigheten på kameraet da ? det har jo fått litt blandet kritikk på den fronten.. Har selv et lommekamera, Sony dsc-p100, som er så som så på bildekvalitet, men lynraskt....

Lenke til kommentar

vel, jeg er veldig fornøyd med lagringshastigheten på kameraet. Det bruker kort tid på å lagre både RAW og høyeste kvalitet jpg. Jeg har aldri måttet vente på at kameraet skulle få lagret bilder før jeg har kunne ta et nytt. jeg prøvde c-8080 og det måtte man vente litt før man kunne ta et nytt bilde. ikke på G6 :)

 

Det er så godt som ingen lagg fra man trykker på utløseren til kameraet tar bilde, ved prefokus. Hvis kameraet må fokusere og måle så tar det litt lenger, men det er ikke mye mer. Det er rett og slett ingen merkbar forsinkelse når man tar et bilde. Jeg er veldig fornøyd med hastigheten. Selv med bruk av blits så tar det kort tid før kameraet kan ta et nytt bilde.

 

Kameraet har noen problemer med fokusering ved veldig lavt lys, noe som sony er mye bedre på, så der vil du nok merke litt forskjell.

 

Det må også bemerkes at dette er mitt første digikamera, så jeg har ikke noe å sammenligne med, men jeg har lest veldig mye på forumene og tester.

 

kort sammendrag: veldig raskt på lagring, bildetakning utendørs og ved vanlig belysning innendørs, men ganske treig til å fokusere når det blir veldig lite lys.

 

Kameraet tar supre bilder, og jeg er Veldig fornøyd med både fargene og kvaliteten. Bildene er skarpe og fine, og er en ekstremt positiv overraskelse hver gang jeg ser det. rett og slett supre bilder, og super funksjonalitet på kameraet som muliggjør masse variasjon.

 

Det eneste som er negativt er jo det med videofunksjonen da. Den virker helt fint, gir det den lover, men imponerer ikke. Det er jo noe som må ofres. :shrug:

 

Du finner mye mer info i Canon forumene på www.dpreview.com Der er det veldig mange tråder litt lenger tilbake i tid om G6. Søk litt der. Et annet kamera du kan vurdere er Sony Dsc-V3. Det kommer snart. Mangler jo vipp-ut-og-skru-lcd da, jeg er virkelig imponert over hvor solid den er på G6.

 

Håper det hjalp noe.

Lenke til kommentar

Det er viktig å merke seg at USB 2.0 ikke er raskere enn USB 1.1. Hvis noe er merket USB 2.0 så betyr det et det kan brukes på PCer som har USB 2.0.

 

Det er bare hvis noe er merket HI-SPEED USB at de er 480 Mbit/s. De fleste forhandlere vet ikke forskjellen og mange produsenter bruker USB 2.0 bevisst på en måte som gir inntrykk av at det er raskere enn USB 1.1.

Lenke til kommentar

Det er absolutt verdt å merke seg forskjellen mellom USB 2.0 "high-speed" og "full-speed". "Full-speed" tilsvarer USB 1.1 - 12Mbit/sek, mens "high-speed" er (som Kristallo har nevnt) 480Mbit/sek. Jeg trodde også at usb 2.0 var raskt uansett og gikk fem på for et par år siden. Mvh. RKS.

Endret av rokkitan
Lenke til kommentar

Kan kameraets hastighet (utløserforsinkelse, tid til neste bilde, etc) også påvirkes av hurtigheten på minnekortet ?

 

Finnes det noen lynraske minnekort som man burde bruke til dette kameraet, eller kommer man langt med et "standard" (ikke 32MB som følger med, men type) minnekort ?

Lenke til kommentar

Alle moderne kamera som ikke ligger i laveste prisklasse har en buffer som gjør at minnekortet ikke spiller inn når det gjelder hastighet på de aller første bildene man tar. Med unntak av at en del kamera ikke kan bufre bilder i RAW format. Bufferens størrrelse varierer fra kamera til kamera.

 

Men når bufferen er full så vil det kunne bli forskjeller på hvor lang tid det tar å tømme bufferen. På kamera som Nikon D70 som kan utnytte raske kort skikkelig så er tidsforskjellen stor når det gjelder å tømme bufferen.

Lenke til kommentar
Etter å ha lest en del tester er det to ting som er litt skuffende med G6. Det ene er hastigheten. Fokuseringstiden og utløserforsinkelsen er i noen tilfeller ganske dårlig. Er også veldig skuffet over at det kun er støtte for Usb 1.1. Når kameraet har så høy oppløsning som 7MP og i tillegg støtter lagring i RAW-format er behovet for rask overføring til pc større...

 

Hei

Hvor er alle de testene?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...