Gå til innhold

varm prosessor??

drbass

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Absolutt DIE/DØ/TOT/KAPUTSKIJ er 95c i følge AMD. Merk deg at dette er en temperatur hvor den neppe fungerer spesielt bra...I praksis med feilmarginer som unøyaktige temperatursensorer osv. så er mellom 50 og 60 egentlig det maksimale akseptable for å ha en stabil maskin. (det er i allfall det flertallet ser ut til å erfare) Det KAN fungere greit på høyere temperaturer, men er ingen garanti. AMD anbefaler selv å ikke ha max-load temperatur på mer enn 65-70 da høyere temperaturer = ustabilitet. Merk deg at ved dette så går AMD ut fra at alle har heeelt nøyaktige sensorer...det vanlige er kanskje 5-15c avvik OPPOVER, nesten uansett hvilket hovedkort og type sensor du har. (diverse hardwaresites har testa dette og det ser ut til å gjelde stort sett på tvers av alle merker, Abit, MSI, Asus, EpoX, Gigabyte osv - alle har unøyaktige sensorer)

Over 60c er langt fra unormalt om du har en relativt dårlig kjøler, eller kjøleren er satt på dårlig, mangler kjølepasta, har dårlig luftsirkulasjon i kabinettet.

Om du kan fortelle hvilken kjøler du har, hvilket kabinett osv. Så kan vi kanskje svare deg på om du har unormalt høye temperaturer i forhold til setup.

Mvh DFN

Lenke til kommentar

Quote:

On 2001-11-10 00:53, DFN skrev:

Absolutt DIE/DØ/TOT/KAPUTSKIJ er 95c i følge AMD. Merk deg at dette er en temperatur hvor den neppe fungerer spesielt bra...I praksis med feilmarginer som unøyaktige temperatursensorer osv. så er mellom 50 og 60 egentlig det maksimale akseptable for å ha en stabil maskin. (det er i allfall det flertallet ser ut til å erfare) Det KAN fungere greit på høyere temperaturer, men er ingen garanti. AMD anbefaler selv å ikke ha max-load temperatur på mer enn 65-70 da høyere temperaturer = ustabilitet. Merk deg at ved dette så går AMD ut fra at alle har heeelt nøyaktige sensorer...det vanlige er kanskje 5-15c avvik OPPOVER, nesten uansett hvilket hovedkort og type sensor du har. (diverse hardwaresites har testa dette og det ser ut til å gjelde stort sett på tvers av alle merker, Abit, MSI, Asus, EpoX, Gigabyte osv - alle har unøyaktige sensorer)

Over 60c er langt fra unormalt om du har en relativt dårlig kjøler, eller kjøleren er satt på dårlig, mangler kjølepasta, har dårlig luftsirkulasjon i kabinettet.

Om du kan fortelle hvilken kjøler du har, hvilket kabinett osv. Så kan vi kanskje svare deg på om du har unormalt høye temperaturer i forhold til setup.

Mvh DFN

Jeg har et ralativt lite kabinett og en orginal kjøler. Vurderer et nytt kabinett og en bedre vifte. Jeg tok av det ene side-dekslet for å få ned tempraturen, fikk den ned fra 60++ til rundt en 54-6 grader.

Lenke til kommentar

Enig med Magne. Kabinettvifter fekk min cpu til å gå ned fra 64¤c til 49¤c! altså 15 grader pga. noen kabinettvifter.

Jeg har en 1.33GHz AMD T.Bird med CAK 38 og 3 kabinettvifter på 39cfm i et Chieftech Dragon kabinett. Super kasse som gjør SUSEN.

mvh Nissen

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kjører amd xp 1333mhz på 54grader som maks. Min går da stabilt. Hadde en amd t-bird på 1400mhz den lå på over 60 hvis jeg ikke husker feil, dessverre gikk denne fløyten da jeg skulle bytte til en annen vifte, pga for stort press på prosessoren, dette var ganske kjip og kan ikke anbefale andre å legge for stort press på prosessoren underpå montering. Legg derfor alltid press bare på clipset til det sitter på plass ikke prøv å press på vifta. Da slipper du å vente på ny prosessor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...