Crozzfire Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 (endret) Okei, jeg skal prøve å forklare den ytterst fortvilte situasjonen. Jeg bor i et stort hus fullt av hybler (ca 30). Alle er tilkoblet internett gjennom en ruter eller to. Tror det er 8mbit ned fra nextgentel. Opp vet jeg ikke. Dette blir halvkvalifisert gjetting, men vi kan regne med at kanskje minst 5 stykker er på internett til enhver tid og kanskje høyst 2 som spiller på internett. Surfing og fildeling går helt fint, og det er sjelden store irritasjoner pga at nettet er tregt sånn i ren hastighet. Problemet er spilling på internett. Ping ligger kanskje på 300-500 normalt, men noen ganger (sjelden) kan jeg få 20-30 (på den samme serveren, vel å merke). Dette er selvsagt alt for mye. Problemet ligger vel i at noen driver med fildeling og tar store "stykker" av gangen med båndbredde, mens spillet har liten prioritet og må vente på tur. Her kommer dere inn: Jeg er på jakt etter en metode som gjør at det kan bli reservert båndbredde _etter behov_, slik at spillet alltid har sin del av kabelen, for å si det sånn. En fast grense på hvor mye hver enkelt kan laste ned/opp er uaktuelt fordi det er 30 potensielle brukere, og farten ville bli alt for lav. Så dette er en utfordring til dere med peiling; hvordan skal dette ordnes? Det må da finnes en eller annen metode, jeg er sikker på at flere har hatt dette problemet på LANs eller i firmaer? Endret 13. oktober 2004 av Crozzfire Lenke til kommentar
Variable Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 (endret) En ting er sikkert, så lenge noen bruker linja litt eller mye, så vil det slå ut på pingen. f.eks hadde jeg 2mbit/2mbit sdsl catch og så lenge jeg henta på 50Kb/sec så slo det ut på både ping og packetloss hos kameraten min som spilte. men uansett er det 30 brukere så burde dere hatt en 2mbit sdsl linje kun til spilling for 30 stk på samme linje kan bli håpløst Så en liten løsning fram min side er. 1 server som har nextgentel 8mbit linja. som kjører diverse proxyservere (socks5, http) Gjerne med web-cache så folk ikke laster ned de samme sidene omigjen. f.eks vg, same programmet etc. bredbåndsparing ihvertfall. 1 router til sdsl linja som kun de som gamer bruker, og dem bruker proxyserveren(nextgentellinja) til surfing og dl via ftp. Socks5 støtte ligger i en del programmer. NGTlinje --> Koblet i en linuxserver (10.0.0.1)> > Koblet i samme switch SDSLlinje --> Koblet i en router (10.0.1.1) > Settings Ikke Gamer pc: Ip 10.0.0.11 netmask 255.255.0.0 (mener det er riktig?) dns 193.75.75.75 (eksempel) Gateway 10.0.0.1 Setting Internett Explorer / Tilsvarende program; Ingenting ( kan bruke web-proxy viss ønskelig 10.0.0.1) Ftpprogram (eks flashfxp): Ingenting Settings Gamer pc: Ip 10.0.1.11 netmask 255.255.0.0 (mener det er riktig?) dns 193.75.75.75 (eksempel) Gateway 10.0.1.1 Setting Internett Explorer / Tilsvarende program Http proxy : 10.0.0.1 Ftpprogram (eks flashfxp) Socks5 proxy : 10.0.0.1 Serveren kan fint være en pentium 3 eller noe sånt. ikke så veldig nøye. Disk 20gb , 10gb til web-cache skal holde i masseviss 256mb ram 512 er greit viss web-cachen blir brukt hyppig Software kan være Smoothwall eller Clackconnect Routeren skal være en billig router til 500 spenn Mener å huske smoothwall har web-proxy men er ikke 100% på om den har socks5 proxy. ditt oppdrag å finne ut hehe Viss det er noen programmer som ikke støtter socks5 så vil dem forsatt funke. bare via gamer sdsl linken Viss noen "gamere" skal bruker noen fildelings programmer , kan de bare bytte til 10.0.0.* ip og gateway 10.0.0.1 eller hva dere nå måtte finne på av ip-adresser Get my drift? viss ikke får du plinge meg så skal jeg forklare bedre , begynner å bli sent siden dere er 30 stk så koster ikke dette så veldig mye ekstra. Under 100,- i mnd på hver. og en del bedre service. Endret 13. oktober 2004 av chrda Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 Eneste måten å få dette til som jeg kommer på er å sette opp en server mellom brukerne og internettlinjen. Denne kan settes opp til å prioritere pakker fra f.eks. spill. Problemet er vel å få utleier til å ordne en slik. Er jo lit mere arbeide med en server i forhold til en liten ruter. Lenke til kommentar
Crozzfire Skrevet 13. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2004 (endret) Tusen takk for begge svar! Jeg kan nok overtale utleier til å la meg ordne det med serveren, så det er ikke noe problem (for dere ihvertfall ) MEN det kan bli et større problem å skaffe ny linje, så liker bedre det prioritets-forslaget... Men for all del, hvis det kan skaffes, var det kongeforslag det med ekstra linje chrda! Utfyllende skrevet også Men sett at jeg bare har den linja som er... hvordan setter jeg opp en slik server (kan helt grunnleggende linux, men har ikke installert noe før), og hvilke hardware-krav får den? Endret 13. oktober 2004 av Crozzfire Lenke til kommentar
Variable Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 se mitt første innlegg for ny info har oppdatert det litt. Lenke til kommentar
Variable Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 (endret) skal du sette opp en server som "prioriterer" pakker så bør du få tak i en *nix guru for det krever litt mer en ferdig lagde softwarepakker beside så vil du få mye mer ut av det greiene jeg satt opp. Men ihvertfall progaming krever en lite aktiv linje , og det får du ikke ut av en linje delt på 30 stk. Endret 13. oktober 2004 av chrda Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 skal du sette opp en server som "prioriterer" pakker så bør du leie en *nix guru for det krever litt mer en ferdig lagde softwarepakker Er'n heldig så finner han vel tak i en som gjør det gratis, de som gjør dette som jobb er IKKE billige.. Oppimot 500.- (pr time) blir fort noen kroner av det... Lenke til kommentar
MasterBlaster Skrevet 17. oktober 2004 Del Skrevet 17. oktober 2004 Dette programmet er meget bar til "shaping" av trafikk. Her kan du velge hvilke applikasjoner o.l. som skal kunne bruke så og så mye båndbredde. http://www.netlimiter.com/ Du trenger en egen Pc med Win9x/2K/XP for å installere det. Det funker hos meg selv om jeg ikke har så mange brukere å holde styr på Lenke til kommentar
MasterBlaster Skrevet 17. oktober 2004 Del Skrevet 17. oktober 2004 Du kan også prøve denne løsningen - http://bandwidthcontroller.com/index.html NetLimiter må installeres på hver enkelt PC og det er det vel ikke sikkert at du får lov til? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå