Gå til innhold

MSI KT6V problemer..?

Strengen

Anbefalte innlegg

Har nettopp bestilt en pc til en kopis.. følgende komponenter:

1.00 300212 Q-Tec Midi tower ATX L-MD, Silver Black

L-Series, m/350W

1.00 300905 Samsung 17" LCD Syncmaster 710V TCO99

Skjerm,Silver

1.00 122997 MSI KT6V-LSR Hovedkort Socket A

KT600, SATA, ATA133, ATX, LAN, LYD, Raid

1.00 118498 TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB Dual Pack

Kit w/two matched PC3200 CL2.5 DDRs

1.00 302299 LG DVD-brenner IDE GSA-4120 Bulk Black

DVD+R/RW/DVD-R/RW/RAM

1.00 120821 AMD Athlon XP2700+ 2.167 GHz

Socket A 333MHz, Thoroughbred, OEM

1.00 301005 Cooler Master CPU-Kjøler Socket

A/7/FCPGA, Opp til AMD XP3200+

1.00 115428 Maxtor DiamondMax Plus 9 120GB

IDE ATA/133 8MB cache 7200RPM

1.00 122548 Ortek Trådløs OfficeMedia Pro

(Norsk Versjon), Mus/Tastatur, Retail

1.00 123738 Sapphire Radeon 9600XT Atlantis 256MB DD

AGP,ATI9600XT,DVI-I,TV-Out, Full-Retail

Da jeg kom å skulle montere den så hadde ei jente (som visstok skulle ha peiling) allerede "begynt" å bygge på den slik at jeg skulle få mindre å gjøre... Jeg så raskt over det hun hadde gjort og alt så greit ut bortsett fra at hun satt grovgjengede skruer i de fine hullene til dvd-brennern. Bootet den opp og satte BIOS'en opp "etter boka". begynte å intallere Windows XP. Men første gangen så frøys installasjonen med en blåskjerm. OK, da var det klart for å starte på nytt, da bare frøys den under installasjonen. Etter enda ett forsøk klarte jeg å komme inn å installere ferdig Windows. Men etter et par installasjoner av drivere og litt programvare begynte det å klusse seg til igjen... f.eks Internet Explorer hadde utført en ulovlig operasjon... osv. Og etter det bare rebootet den uten forvarsel sporadisk. Etter dette fant jeg ut at jeg skulle ta med meg hele datamaskinen hjem å starte på scratch.. Da fikk jeg se det utroligste... Jenta hadde skrudd hovedkortet rett på plata uten de bena med skruehull som skal sitte i mellom. På grunn av alle loddepunktene under så ble hovedlkortet liggende i spenn, fordi hun hadde skrudd skruene intil. Jeg håpet på det beste om at ikke hovedkortet var totalt ødelagt, men samme problemene oppstod under windows selv om de "bena" var der... I forbindelse med installasjoner kunne det hende at jeg fikk melding om at ting ikke kunne installeres pga noe som kunne se ut som harddiskfeil. Fordi opptil flere ganger under lasting av windows startet Scandisk for å sjekke diskene.

Så det jeg lurer på; er det hovedkort, hd-kontroller eller harddisk som er blitt skadet. Evt kan det være andre ting som har blitt skadet? evt andre som har vært ute for samme type problemer?

har gått utifra at det er hovedkortet som har forårsaket disse problemene.

på forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skru fast hovedkortet med distansestykkene slik det skal være, formater disken og instaler windows på nytt. virker ikke dette, så har du mest sannsynlig tatt knekken på hovedkortet. Er det dama eller lillesøsteren din som har skrudd isammen dette? Hvis hun har brukt treskruer på cd-rommen, kan du muligens ha fått metallspon fra skruehullene inni cd-rommen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå har jeg antagelig funnet feilen, RAM'en. Dette er litt kjipt iom at vi kjøpte et nytt HK (EPoX EP-8K9A7i) i håp om at det var det som var feilen. Men det viste seg ved installasjon av nytt HK så var akkurat de samme feilene der... blåskjerm osv rett og slett ustabil.. samme problemene forklart i en annen post her : http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=303009

Maskina kjører smertefritt med MINE pc2700 brikker, en TwinMOS og en Crucial brikke.

- Bare lurer på om det KAN ha sammenheng med "idiot"-installeringa over?

- Er det flere med samme problem med samme type RAM?

- Er det mye problemer med pc3200?

- Ved evt. nytt kjøp av RAM: pc2700 eller pc3200 ?

- Er det verdt å "prøve å bruke" det "gamle" (defekte?) hovedkortet.

- Kan jeg prøve å sette inn de pc3200 brikkene på mitt hovedkort, uten at det vil ødelegge noe? (Abit KD7A)

- Leste et sted om timings, hvor setter jeg evt dette?

håper på svar :)

Endret av Strengen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg var en tid noe skeptisk til Twinmos, men det har jeg i ettertid funnet ut at jeg ikke har/hadde noe grunn til:

Har både Epox (EP8KRAI) og MSI (KT6V-LSR) med Atlon XP (Barton) og Sempron (KT6V-LSR). I begge systemene med Barton har jeg Twinmos DDR400 (512MB single).

Du/dere har vel gjort en "feil" ved å bestille DDR400-minne til en..(unnskyld) "utrangert" XP Thorougbred. Dersom du/dere har tenkt å kjøre (klokke) denne til FSB200 trenger du/dere DDR400.. ellers ikke. Og Dual-kit var vel heller ikke nødvendig.. Via-chipset (KT6V) støtter ikke dette...men det spiller forsåvidt ikke noen rolle for problemet du beskrier.

Muligens må du/dere kjøre med DDR333-minne med dette oppsettet.. Kan jo se slik ut, men tilbake til ditt spørsmål:

Nei, jeg har IKKE hatt noe problem med Twinmos DDR400 til mine AMD-systemer.

(Og heller ikke Intel-systemene jeg har).

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...