el_cash Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 (endret) jeg har en "gammel" pc som har stått og gått i ca 4 år i ett strekk, med litt hw-oppgradering innimellom. problemet er at viftene begynner å bli ganske tykke av støv og møkk, samme gjelder resten av kabinettet. hadde i utgangspunktet tenkt å rengjøre alt med en fille og rødsprit. siden jeg var på handletur i sverige i sted så tenkte jeg å kjøpe rødsprit, og ekspeditøren sa at det var det samme som lacknafta, så jeg endte altså opp med en liter lacknafta. da jeg kom hjem nå og luktet såvidt på denne, så lukter det slettes ikke rødsprit... så, det store spørsmålet blir da: kan jeg bruke lacknafta til å rengjøre kabinettet, vifter etc? edit: hvis jeg ikke tar helt feil, så lukter lacknafta nøyaktig likt som white spirit - jeg tar vel ikke mye feil der, kanskje? kan jeg rengjøre kabinett og vifter med white spirit? Endret 13. oktober 2004 av el_cash Lenke til kommentar
_tHokA_ Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 Kjøpt luftspray, jeg brukte det på et gammelt kabinett (med innhold) som hadde stått en stund... PS: Husk å stå ute. Det gjorde ikke jeg, ble støv utover hele rommet nesten Maskinen ble ren og pen da. Den kan også brukes på vifter. (Kanskje holde viftebladene stille mens du sprayer der) ELler så renser en luftspray veldig bra! Lenke til kommentar
Mira Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 Luftspray funker som f... ja! Lenke til kommentar
Plukk Skrevet 14. oktober 2004 Del Skrevet 14. oktober 2004 Denne lakknaftaen din er et petroleumsprodukt, og kan ligne "lettolje" eller parafiner og er fantastisk å bruke som avfettingsmiddel på saltholdige vinterbiler. Brukes dog kun en gang per seson og bør spyles kraftig av før vask! Nafta kalles også naturbensin eller gasolin, og du kunne kanskje fått en gammel traktor til å gå på dette. Sånn sett så er dette laangt fra rødsprit. Naftaen er et petroleumsprodukt, og vil etter en tid dampe av slik som rødspriten. Naftaen vil derimot legge fra seg et fettlag, alt etter hvor "tung" naftaen er. Derfor egner den seg ikke til ditt bruk! Vel, du kan rengjøre vifter og kabinett med dette, men da må det spyles av etterpå med vann... Derfor så ville jeg anbefalt deg luftspray istedet som har den store fordelen med at det er tørt. Dette kjøpes vel hos elektro leverandører rundt omkring. Evt kan du ta med deg pc'en en tørr dag til bensinstasjonen eller en annen plass hvor de har luftkompressor til låns. Lenke til kommentar
Dr. Skrevet 14. oktober 2004 Del Skrevet 14. oktober 2004 Bruk støvsuger og få tak i noe til å bare fjerne støv ifra viftene. q-tips funker bra på små steder. Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 14. oktober 2004 Del Skrevet 14. oktober 2004 hvorfor er trykkluft så dyrt, alle stedene jeg har sett det koster det over 100kr for en liten boks.. Lenke til kommentar
Mira Skrevet 14. oktober 2004 Del Skrevet 14. oktober 2004 hvorfor er trykkluft så dyrt, alle stedene jeg har sett det koster det over 100kr for en liten boks.. Pant noen flasker da vel Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 14. oktober 2004 Del Skrevet 14. oktober 2004 Har de trykkluft på boks på Clas Ohlson? Har et par kabinettvifter å rense selv.... Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 14. oktober 2004 Del Skrevet 14. oktober 2004 hvorfor er trykkluft så dyrt, alle stedene jeg har sett det koster det over 100kr for en liten boks.. Pant noen flasker da vel jeg er bare 16 år, og dessuten drikekr jeg ikke brus.. Lenke til kommentar
SpecialUnit69 Skrevet 14. oktober 2004 Del Skrevet 14. oktober 2004 Gå til noen cola drikkene venner og bom noen flasker da vel Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 14. oktober 2004 Del Skrevet 14. oktober 2004 hvorfor er trykkluft så dyrt, alle stedene jeg har sett det koster det over 100kr for en liten boks.. du kan kjøpe en hos meg for 99 kr! jobber i tønsberg Lenke til kommentar
Dr. Skrevet 14. oktober 2004 Del Skrevet 14. oktober 2004 som sagt bruk en støvsuger og q-tips Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 14. oktober 2004 Del Skrevet 14. oktober 2004 (endret) jeg klarer ikke å ta alt med støvuger, det har jeg prøvd mage ganger, og q-tips også, men de blir så fort fulle at dritt at jeg må hele tiden ta nye.. @datadting: tønsberg er ikke det litt langt unna oslo ? (geografikunnskap = 0) Endret 14. oktober 2004 av the coolkid Lenke til kommentar
Turbel Skrevet 14. oktober 2004 Del Skrevet 14. oktober 2004 God gammeldags støvtørking med en fuktig klut fungerer forresten også glimrende. Ikke koster det en krone heller... Ulempen er at ting blir fuktige, men det gjør ingenting, så lenge det ikke er elektronikk du renser. Vifteblader, kabinetter, osv. tåler fint å bli fuktige. Men pass på at kluten er godt vridd opp; fuktig er ikke det samme som våt... For de mer avanserte av oss finnes det jo også mikrofiberkluter i forskjellige former og farger (for eksempel swiffer). Disse er jo laget for å fange opp støv. Som sagt så er det ikke noe problem å fjerne støv uten å bruke en formue på det, bare ta tiden til hjelp! Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 14. oktober 2004 Del Skrevet 14. oktober 2004 @datadting: tønsberg er ikke det litt langt unna oslo ?(geografikunnskap = 0) 10 mil sør.. altså under 2 timer i bil.. men tror nok bensinen koster mer enn de kronene du sparer Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 14. oktober 2004 Del Skrevet 14. oktober 2004 ja huff det tror jeg også... mon tro hvor lang tid det vil ta å sykle? men det tror jeg ikke blir noe av, jeg synes allerede det er grufult kaldt ute.. men på en annen side, jeg kjenner en som er veldig flink til å "pushe" meg, jeg får alltid "vondt i magen" når vi jogger/løper i gymtimene.. Lenke til kommentar
Plukk Skrevet 15. oktober 2004 Del Skrevet 15. oktober 2004 som sagt bruk en støvsuger og q-tips Strømning i rør vil lage statisk elektrisitet... Microfiberkluter virker også etter samme prinsipp. Faren for å ødelegge noe ved å enten støvsuge eller bruke microfiberkluter under rengjøring kan nok diskuteres. Personlig ville jeg aldri hverken støvsugd eller brukt microfiberkluter for å rengjøre kabinettet, ikke innvendig iallefall! Ting trenger ikke å bli ødelagt med en gang p.g.a. statisk elektrisitet, det går gjerne uker og måneder før noe går i stykker. Mitt tips: Luft på boks / bensinstasjonens luftkompressor! Lenke til kommentar
tjaa Skrevet 15. oktober 2004 Del Skrevet 15. oktober 2004 (endret) Jeg pleier å ta kassa ned til bensinstasjonen, og bruke trykklufta fra dekkpumpa der. Da står jeg ute (må jo det likevel) og bruker så mye jeg vil, gratis, og der er det skikkelig trykk edit: men sørg for at viftene er låst - de spinner med voldsom fart hvis de er fri, og det tror jeg ikke er så bra. Jeg putter en finger bort på propellen og holder pusten til jobben er gjort. Endret 15. oktober 2004 av tjaa Lenke til kommentar
Dr. Skrevet 15. oktober 2004 Del Skrevet 15. oktober 2004 Du kan jo kjøpe deg luft filtre. Litt slit å skulle tørke støv av pc'en en gang i måneden liksom. Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 15. oktober 2004 Del Skrevet 15. oktober 2004 (endret) heller litt slit å da pc'n med ned til bensinstasjonen... ville uansett ikke gjort det når det enten er fuktig i luta, eller snø ute, så da får jeg heller vente.. det blir uansett ikke så mye støv i min, for lokekt er ikke på kabinettet... (ja, det er et stort lokk istedet for dør.. ) Endret 15. oktober 2004 av the coolkid Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå