Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

NetLimiter - trenger litt hjelp!

Anbefalte innlegg

Jeg har en enormt irriterende far som laster ned sanger 24/7 :/... Jeg har lasta ned NetLimiter, men det ser ikke ut til at jeg kan begrense hans speed fra min PC! Har jeg rett eller tar jeg feil? Om jeg rett (at jeg ikke kan stille inn hans speed fra min PC) finns det program som kan gjøre noe sånt?

-ultRAW-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Første gang eg hører at en sønn klager på at faren hans bruker opp hele båndbredden. :p

Er det ikke mulig for dere å avtale? Eller er det han som betaler alt så han mener at han eier alle retighetene? (du trenger ikke svare, hvis du ikke vil)

Jeg har ikke så masse erfaring men jeg vet at en del internet cafeer bruker programmet som heter "Total Commander" og da kunne de gjøre så å si alt som gjaldt et nettverk. Men vet ikke om du må installere denne på alle maskiner eller holder det med bare en.

i alle fall så finner du programmet her.

EDIT: Jeg er usikker nå, om det går an å gjøre noe med selve nettforbindelsen. Kanskje noen som har brukt programmet kan si noe.

Endret av ~~Undertaker~~
Lenke til kommentar

Å oppgradere er bare å utsette problemet til linja oppgraderes :) Er ikke noe problem å fylle downloadspeeden med 20% mer...hehe..

Det du _kan_ gjøre, er å skaffe ein router som har trafficshaping/VLAN. Eller du kan sette opp smoothwall/clark connect/linux på ein gammal maskin du har stående, og kjøre 3 nettkort i denne. Den ene går til faren din (+ evnt. andre maskiner på nettet), den ene til deg, og den siste til internett. Da kan du begrense faren din sin linje, uten at han "merker" det på sin maskin.

...men uansett hvordan du gjør det, vil ikke faren din merke noe mindre om du gjør slik eg nevnte, enn om du bruker/installerer netlimiter på hans maskin. Om du installerer dette, vil han nok merke at linja går fra f.eks 100kB/s den ene dagen, til 40kB/s for resten av tiden systemet ditt er oppe :D

Så eneste løsning blir nok å snakke dette ut med din far. Prøv f.eks. å ha faste tider. Han kan laste ned på natten, og mens du er på skolen. Så kan du spille på ettermiddagen etter skolen...

Endret av jallakim
Lenke til kommentar
Fortell han hvor "lovlig" det er å laste ned musikk og vis han linker til diverse artikler hos ITavisen osv. - kanskje det kan hjelpe? ;)

_

johanf

Da kommer han liten vei :) Nedlastning er pr.dags dato lovlig ved Norsk Lov. Derimot; hvis faren din _DELER_ sangene han laster ned, kan du ta han for det..og uten å dele, kommer han ikkje inn på mye P2P eller DC...

Lenke til kommentar
Fortell han hvor "lovlig" det er å laste ned musikk og vis han linker til diverse artikler hos ITavisen osv. - kanskje det kan hjelpe? ;)

_

johanf

Da kommer han liten vei :) Nedlastning er pr.dags dato lovlig ved Norsk Lov. Derimot; hvis faren din _DELER_ sangene han laster ned, kan du ta han for det..og uten å dele, kommer han ikkje inn på mye P2P eller DC...

not quite..

Godt mulig at han gjør som meg, bruker Kazaa lite.

Der kan man disable all upploading :)

Lenke til kommentar

_

johanf

not quite..

Godt mulig at han gjør som meg, bruker Kazaa lite.

Der kan man disable all upploading :)

for _DET_ hadde jo vært gøy om alle gjorde...

Lenke til kommentar
Her er et tips, innstaller Net Controll 2 på hans pc og på din pc, så kan du styre hans pc fra din og da kan du laste ned net limiter og overstyre alle hans handlinger fra din pc :)

..det hjelper heller ikke...han vil fortsatt oppdage det. Net Limiter må kjøres på brukeren som kjører de nettkrevende programmene, ergo er ikke dette til hjelp at all.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...