Floppen Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 Har hatt Adsl fra Bluecom i ca 3 uker nå (2048/256) Første uka startet ganske greit med hastigheter mellom 1200-1750 Kb/s. De 2 siste ukene har linja ligget på mellom 100-300 Kb/s. Vi har prøvd det meste: Fått nytt modem, koble pc direkte til modem, bytte kabler, online virus scan, format c:. I dag sjekka Bravida linja fra huset til sentralen. De sa at alt var i orden og at linja skulle tåle mye mer enn 2Mb/s. Men de mente at Bluecom har et kapasitet problem ut fra sentralen. Dette feilmeldte de til Bluecom. Bluecom ringte senere til oss og sa at de ikke hadde et slikt kapasitet problem og at problemet måtte ligge på pcene våres. De fikk oss til å kjøre ytligere virus scan osv.(uten å finne noe) De mente også at det var en del misstenkelig utgående trafikk på linja. Det hadde f.eks vært overført FLERE MB ut, natt til i dag. Prøvde å forklare at dette skyldes nok at jeg spillte cs hele natt til i går, men dette var visst alt for mye trafikk for et spill. Bluecom har nå overført saken til teknisk avdeling. -Flere i Ringsaker området som har samme problem? -Hvis ikke problemet løser seg, er problemet nok til å si opp linja pga. mangel på produkt? Ps. Bruker brannmur og Win update Lenke til kommentar
ludomp3 Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 Vel, privat bredbånd har ingen båndbredde garanti. Jeg opplever til stadighet det samme som deg, men jeg har ikke Bluecom så feilen ligger neppe hos dem. Uansett så er det sånn at sentralen får tildelt en viss båndbredde og da må dele den 1:20 på privat og 1:5 på bedrift. Det betyr i praksis at man må være endel mennesker på sentralen på samme tid, og at dersom den skal oppgraderes må forholdet 1:20 / 1:5 være utilstrekkelig i en lengre periode... Lenke til kommentar
warillion Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 Mangen som har problemer med adslen i det siste. Tror det har noe med lyn nedslag. Iallefall her i rogaland og lenger sør Lenke til kommentar
Floppen Skrevet 13. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2004 Isp skal jo gi den båndbredden de tar betalt for. Linja her er jo treg som sirup hele tiden. Naboen har Telenor 2Mb/s og der er det full hastighet hele tiden. Dette er en sentral som akuratt er bygd ut og det er ikke så tett befolket her heller. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 Isp skal jo gi den båndbredden de tar betalt for. Linja her er jo treg som sirup hele tiden.Naboen har Telenor 2Mb/s og der er det full hastighet hele tiden. Men dere har helt forskjellige linjer og koblet til en annen port i DSLAM så det er ikke sikkrt din nabo hadde fått full fart med din linje. Antagelig er det noe rusk på linja, i huset eller på DSLAM, feilmedld den igjen. Lenke til kommentar
Floppen Skrevet 13. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2004 Men dere har helt forskjellige linjer og koblet til en annen port i DSLAM så det er ikke sikkrt din nabo hadde fått full fart med din linje.Antagelig er det noe rusk på linja, i huset eller på DSLAM, feilmedld den igjen. Det er sant, ville bare få fram at det ikke er normalt å ligge på 100-300 Kb/s på en 2Mb/s linje. Linja er feilmelt igjen... Lenke til kommentar
*Ulven Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 Hei, har også hatt problemer med Bluecom i det siste. (Molde) Har en 1500 linje og ligger på 900kbit på dagen, og har høgre ping enn det jeg vanligvis bruker å ha. Har hatt denne linja en stund, og den har til nå vært bunnsolid. Lurer på om det kanskje er begynt å bli fullt i sentralen. Lenke til kommentar
viplash Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 Hei! For å gjøre slutt på en del spekulasjoner, så vil jeg si det at ADSL er å blir regnet for et lav pris produkt. Videre så vil jeg si at ikke alltid like lett å se årsaken til slike problemer ut i fra en en postering i et forum slik som dette. Hastigheten på ADSL kan være variabel. ADSL teknologi er slik at du har en fast hastighet til sentralen du er tilkoblet. Fra sentralen og videre til internet deles båndbredden med andre. Det vil si at du kan bli påvirket av andres nettbruk. Det er din ISP leverandør som styrer båndbredden fra sentralen og videre til internet. De overvåker og trafikken på alle sentralene kontinuerlig og oppgraderer kapasiteten på sentraler som har behov for det. Det vil allikevel forekomme at trafikken blir for høy på enkelte sentraler. Dette vil merkes for deg som bruker. Det er imidlertidig ikke meningen at du i lange perioder skal ha dårligere hastighet en det du har bestillt. Det kan være perioder på timer og dager som du kan merke at du ikke får full hastighet men dette vil i de fleste tilfeller bare vare i noen minuter. Det er derfor viktig at du tester ved forskjellige tider på døgnet. Det er også viktig å teste fra forskjellige kilder.(Det kan være begrensninger hos den du tester med) Jeg vil personligh anbefale deg å prøve programmet TPTEST som du finner på http://tptest.se/ for å teste hastigheten. Du kan også teste Ad-Aware som du finner på, bare velg den versjonen som passer til ditt operativsystem: http://www.tucows.com/preview/236049.html Dette programmet fjerner en del spyware som ligger og bruker din båndbredde. Vær også oppmersom på at forhold hos deg kan gjøre at du ikke får den hastigheten du forventer. Mange ting kan gjøre at du til tider får dårligere hastighet enn forventet, blant annet disse: - Lengde fra sentralen du tilkoblet. - Ikke optimalisert operativsystem. - Nettverkskort og drivere til nettverkskort. - Alarm tilkoblet telefonlinjen. - For høy trafikk på server. - Flere maskiner som deler forbindelsen. - Fildelingsprogrammer som kjører i bakgrunnen. - Problemer med utstyr mellom ADSL-modem og datamaskin. Dersom du har brannmur, hub, router eller switch bør du prøve å koble datamaskinen direkte til ADSL modemet og se om du får et bedre resultat. Er målingene gjort på XP bør du laste inn MTU patchen.Denne og andre tweaker kan du finner på: http://www.speedguide.net/Cable_modems/cable_patches.shtml Dersom du fortsatt har problemer så burde du ta kontakt med din ISP som helt sikkert gir deg hjelp. Lenke til kommentar
Floppen Skrevet 13. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2004 - Lengde fra sentralen du tilkoblet.- Ikke optimalisert operativsystem. - Nettverkskort og drivere til nettverkskort. - Alarm tilkoblet telefonlinjen. - For høy trafikk på server. - Flere maskiner som deler forbindelsen. - Fildelingsprogrammer som kjører i bakgrunnen. - Problemer med utstyr mellom ADSL-modem og datamaskin. Dersom du har brannmur, hub, router eller switch bør du prøve å koble datamaskinen direkte til ADSL modemet og se om du får et bedre resultat. Er målingene gjort på XP bør du laste inn MTU patchen.Denne og andre tweaker kan du finner på: http://www.speedguide.net/Cable_modems/cable_patches.shtml Dersom du fortsatt har problemer så burde du ta kontakt med din ISP som helt sikkert gir deg hjelp. Som sagt har Bravida sjekka linja fra huset til sentralen og den skal være ok, Det er 3 pc'er kobler opp til routeren og alle har samme problem og fikk det vel omtrent samtidig tenker jeg. Har prøvd å koble 2 av dem direkte til modemet(alene), har også koblet utenom splitteren. Det er alarm koblet til telefon linjen, men dette burde vel ikke ha noe å si. Ettersom vi har prøvd å koble telefon ledningen rett inn i modem. Altså ingen telefoner eller alarm. Målingene er gjort med itavisen sitt speedometer, dinside sitt speedometer og tptest. På alle mulige tider av døgnet. Får prøve den patchen... Lenke til kommentar
nuppenipp Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 jeg hadde et lignende problem da jeg fikk Bluecom asdl for nesten et år siden, men etter et par uker ble problemet borte og linja har vært utrolig stabil siden. har hatt små problemer av og til , men det har normalt vært pga. trojans og spyware. Så det kan være lurt å skjekke hvilke prosesser som kjører på PCen. Da trojans kan spise ressurser fra linja di. Bare et tips Lenke til kommentar
TommyL Skrevet 14. oktober 2004 Del Skrevet 14. oktober 2004 Har hatt Adsl fra Bluecom i ca 3 uker nå (2048/256)Første uka startet ganske greit med hastigheter mellom 1200-1750 Kb/s. De 2 siste ukene har linja ligget på mellom 100-300 Kb/s. Vi har prøvd det meste: Fått nytt modem, koble pc direkte til modem, bytte kabler, online virus scan, format c:. I dag sjekka Bravida linja fra huset til sentralen. De sa at alt var i orden og at linja skulle tåle mye mer enn 2Mb/s. Men de mente at Bluecom har et kapasitet problem ut fra sentralen. Dette feilmeldte de til Bluecom. Bluecom ringte senere til oss og sa at de ikke hadde et slikt kapasitet problem og at problemet måtte ligge på pcene våres. De fikk oss til å kjøre ytligere virus scan osv.(uten å finne noe) De mente også at det var en del misstenkelig utgående trafikk på linja. Det hadde f.eks vært overført FLERE MB ut, natt til i dag. Prøvde å forklare at dette skyldes nok at jeg spillte cs hele natt til i går, men dette var visst alt for mye trafikk for et spill. Bluecom har nå overført saken til teknisk avdeling. -Flere i Ringsaker området som har samme problem? -Hvis ikke problemet løser seg, er problemet nok til å si opp linja pga. mangel på produkt? Ps. Bruker brannmur og Win update Du er ikke alene om det problemet! Jeg hadde trøbbel jeg også, hastigheten gikk opp og ned som en jojo. Da påsto Bluecom at "nei, det er ikke noe særlig trafikk på sentralen, feilen må ligge hos deg!" Det rene sludder, da hastigheten var normal på tider hvor man vet det er lite trafikk, mens den krøp nedover når det nærmet seg kvelden og i helgene. Fikk også beskjed om at "du har 100% trafikk ut hele tiden, du må ha et virus". Sludder og pølsevev! Så jeg ble litt forbanna, for jeg gidder ikke å ha sånne "har du husket å putte i kontakten?"-svar. Begynte å kikke meg om etter en annen ISP, men så plutselig en dag hadde jeg en ip som begynte på 81 istedetfor 62. Jeg tror de byttet over til Catch sitt utstyr (som de har i sentralen min), for siden det har jeg hatt den hastigheten jeg skal ha. Jeg skal ikke si at de sitter der og juger, men det virker jo litt mistenkelig da. MVH TommyL Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 14. oktober 2004 Del Skrevet 14. oktober 2004 Så jeg ble litt forbanna, for jeg gidder ikke å ha sånne "har du husket å putte i kontakten?"-svar.Begynte å kikke meg om etter en annen ISP, men så plutselig en dag hadde jeg en ip som begynte på 81 istedetfor 62. Jeg tror de byttet over til Catch sitt utstyr (som de har i sentralen min), for siden det har jeg hatt den hastigheten jeg skal ha. Uhm, dette kunne vel ikke være i den tiden de la om hele systemet sitt ?? Jeg har hatt Bluecom leenge nå, kan ikke si at jeg har hatt noen problemer med den (sånn rent bortsett fra at jeg må få operatørene til Bluecom til å mase på Telenor hver gang det er problemer med sentralen ) En liten stund siden jeg flytta ut, men broren min bruker enda den linja som jeg en gang i tiden brukte, funker flott den i følge han. Han skal ha den enten til vi får lyse eller til Helgelandskraft får somla seg til å bygge ut her ) Lenke til kommentar
TommyL Skrevet 14. oktober 2004 Del Skrevet 14. oktober 2004 Uhm, dette kunne vel ikke være i den tiden de la om hele systemet sitt ?? Tja, det er mulig. Det er etpar tre uker siden. Er ikke sikker på hva de har gjort, men jeg har mine 2 mbs nå, så jeg er endelig fornøyd :o) Lenke til kommentar
paalernspaalern Skrevet 10. november 2004 Del Skrevet 10. november 2004 Jeg har også problem med hastighet i fra Bluecom - har 3000/640Kbs hastighet, og hastigheten varierer dag for dag - ligger stort sett på ca 1 Mbit ned, men hatt fulle 3 Mbit et par dager siden linjen ble oppkoblet. Etter feilsøk, er det bekreftet et kapasitetsproblem på sentralen jeg er oppkoblet. Problemet er at oppgradering av en sentral er kostbart - enten må det komme mange bestillinger i fra folk som er knyttet til samme sentral, eller så må flere mase og mase og klage og klage for at dette skal bli gjort. Lenke til kommentar
CosmoK Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 Wow! Artig at jeg fant denne post'en på det første søket jeg foretok på Google. Har brukt dagen på å reformatere harddisken og reinstallere XP (gjør det en gang i måneden for å optimalisere systemet), og jeg merker og at den treige hastigheten er fremdeles tilstede. Problemet begynte vel ca. 1-2 dager siden, og jeg har prøvd det meste for å finne ut hva som er galt. Bor i Stavanger, og har aldri hatt problemer med Bluecom tidligere (har alltid vært like stabil som NGT linjen min i Oslo). Været har jo vært ganske guffent her for tiden, så det kan hende at det har forårsaket en feil mellom sentralen og huset. Er på en 2048/256 linje, og nedlastings-hastigheten nå ligger på omtrent det samme som nevnt tidligere, rundt 300kb/s +/-. Regner med at problemet løses i løpet av noen dager... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579 Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 Wow! Artig at jeg fant denne post'en på det første søket jeg foretok på Google. Har brukt dagen på å reformatere harddisken og reinstallere XP (gjør det en gang i måneden for å optimalisere systemet), og jeg merker og at den treige hastigheten er fremdeles tilstede. Problemet begynte vel ca. 1-2 dager siden, og jeg har prøvd det meste for å finne ut hva som er galt. Bor i Stavanger, og har aldri hatt problemer med Bluecom tidligere (har alltid vært like stabil som NGT linjen min i Oslo). Været har jo vært ganske guffent her for tiden, så det kan hende at det har forårsaket en feil mellom sentralen og huset. Er på en 2048/256 linje, og nedlastings-hastigheten nå ligger på omtrent det samme som nevnt tidligere, rundt 300kb/s +/-. Regner med at problemet løses i løpet av noen dager... Uh, reformatere og reinstallere 1 gang i mnd? Har du hørt om Norton Ghost eller PowerQuest Drive Image? Eller bare liker du mye jobb? Lag et clean image av neste install, med kun drivere, så er du oppe igjen på 10 minutter uten pes. Har Bluecom, 2Mbit linje, får full hastighet her i Tromsø, mot servere hvor det skulle være. Lenke til kommentar
eiga Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 Jeg tror de byttet over til Catch sitt utstyr (som de har i sentralen min), for siden det har jeg hatt den hastigheten jeg skal ha. MVH TommyL Det stemmer, selv har jeg bluecom på catchbone. Har hørt rykte om at alle Bluecom kunder kobles(eller skal kobles) over på CATCH hvor det er mulig. Lenke til kommentar
CosmoK Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 (endret) Uh, reformatere og reinstallere 1 gang i mnd? Har du hørt om Norton Ghost eller PowerQuest Drive Image? Eller bare liker du mye jobb? Lag et clean image av neste install, med kun drivere, så er du oppe igjen på 10 minutter uten pes. Hehe, var vel ikke så ofte da, blir vel nærmere 2-3 måneder mellom hver gang jeg sletter diskene. Bruker selv PQ/Symantec Drive Image, men inkluderer ikke alle driverene når jeg lager en image av OS. Dessverre slettet jeg den "gamle" image filen fra den eksterne disken for å lage plass til noe viktig arbeid. (Virker ikke særlig "viktig" nå, data'en kommer alltid først ). Hadde en del problemer med bl.a. et cluster på system HD'en, så jeg måtte reformatere den uansett. Det eneste som tar tid er Windows oppdateringene. XP tar 10 minutt å installere, med de aller viktigste hardware driverene. Windows oppdateringer ved 450kb/s derimot... Endret 17. november 2004 av CosmoK Lenke til kommentar
wilai Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 Bluecom heller på å bygge ut sentralen sin så det er defor det blir enn del nede tid! Lenke til kommentar
Valent Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 ser ut som jeg også har problemer med bluecom i går bl.a. i ca 3 dager så var linja mi på 2,1mbit mens jeg betaler for 0.7mbit.. så i går gikk den 0,1-0,5 meget underlig.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå