Gå til innhold

DVD-brenningen stopper opp

PelleP

Anbefalte innlegg

Jeg har fått meg DVD-brenner, en NEC 3500-DL. Jeg prøvde å bruke Nero6 for å ta backup av en av mine hjemmevideofiler. Jeg brente en vanlig datafil med UDF-fil system. Når brennerprosessen var 23% ferdig stoppet plutselig progresjonen opp. Det var ikke noen feilmelding og ikke noe som tydet på at brenningen stoppet bortsett fra at det ikke lenger var noen fremdrift.

Jeg har tidligere brent en stor Videofilm med brenneren på samme type DVD-plate som jeg brukte sist og det gikk utmerket. Da brukte jeg imidlertid et annet program. Er det Nero som er problemet eller er det noe annet med mitt system. Jeg har et ASUS 266-VM hovedkort, AMD Duron 1200 MHz og 512 MB Ram.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har Princo 4x disker, men jeg husker ærlig talt ikke hvilken hastighet jeg brente på. Kanskje det var mer enn 4x?

Jeg hadde ikke siste versjon av Nero, men jeg holder på å laste ned den nå. Etterpå så prøver jeg å brenne igjen, på 4x.

Lenke til kommentar

Jeg brnte på 2,4x for sikkehets skuld og det gikk greit den her gangen. En kamrat fortalte meg at jeg antagelig ikke hadde nok minne for å brenne en så stor fil, det kan kanskje stemme? Minnebruken var nok så høy under brenningen.

Lenke til kommentar

Det skal vere nok som OC-Freak seier, men eg ville nåkk ikke kjørt ein haug med andre programmer. flash-fxp, mirc, p2p programmer osv osv.

platene er ikke de beste, så kan vere det og. sikkert ikke domt å brenne på litt lavere hastighet, selv om dette egentlig ikke skal ha någe å sei for kvaliteten.

Correckt me if I`m wrong

Endret av 2peewee
Lenke til kommentar

Trenger ikke mye minne for å brenne DVDer. Det fins jo prioritetskøer og slikt som tar seg av det. Uansett ville ikke brenneprosessen bare stoppet uten feilmelding. Eneste grunnen jeg kommer på til at det skjer, er feilbrenning. Rett og slett at du brenner for kjapt for platen (lite sannsynlig siden brenneren tester dette først), eller at det er en feil på platen.

Skjer dette ofte, eller bare den ene gangen?

Lenke til kommentar

Noe som ikke er nevnt i denne tråden enda, nesten rart det siden det ofte er det første mange hinter om, er om brenneren står i pio eller dma mode.

Brenneren din bør/skal altså stå i dma mode, da belastes ikke prosessoren (i særlig grad) av at du driver og brenner. Kan kanskje være noe der siden en duron1200 ikke er all verden, kanskje den ikke tålte "trykket"

Du finner det under:

Kontrollpanel-->System-->Maskinvare-->Enhetsbehandling-->IDE ATA/ATAPI-kontrollere

Høyreklikk på IDE/ATAPI...., velg egenskaper, finn kanalen som brenneren er tilkoblet (primary eller secondary). Der det skal vel helst stå UDMA2 og ikke PIO.

edit: leif og liten tilføying

Endret av MorePower
Lenke til kommentar

Det har kun skjedd denne ene gangen ettersom jeg ikke hadde lust å prøve igjen før jeg hadde fått noen inspill fra forumet.

Kanskje det alldri skjer igjen ettersom MorePower antagelig satte fingern på problemet.

Enhet 0 sto på PIO. (Det er vel enhet 0 som er master?)

:thumbup:

Lenke til kommentar
Noe som ikke er nevnt i denne tråden enda, nesten rart det siden det ofte er det første mange hinter om, er om brenneren står i pio eller dma mode.

Brenneren din bør/skal altså stå i dma mode, da belastes ikke prosessoren (i særlig grad) av at du driver og brenner. Kan kanskje være noe der siden en duron1200 ikke er all verden, kanskje den ikke tålte "trykket"

Du finner det under:

Kontrollpanel-->System-->Maskinvare-->Enhetsbehandling-->IDE ATA/ATAPI-kontrollere

Høyreklikk på IDE/ATAPI...., velg egenskaper, finn kanalen som brenneren er tilkoblet (primary eller secondary). Der det skal vel helst stå UDMA2 og ikke PIO.

edit: leif og liten tilføying

*Kremt* Har du lest posten nøye nok? :whistle:

Det har funka før, men med et annet program. Det er derfor lite sannsynlig PIO vs. DMA. Lite sannsynlig at brenneren står på PIO også.

Så lenge du overfører data på intern IDE kontroller (som bruker CPU), vil du oppleve stort forbruk av CPU-kraft med en DVD-brenner. Men det kommer litt an på din definisjon av "i særlig grad" om det stemmer det du sa. ;)

Hvis ikke hele maskinen henger seg, er det nok ikke CPUen som er problemet heller.

Lenke til kommentar
*Kremt* Har du lest posten nøye nok? :whistle:

Det har funka før, men med et annet program. Det er derfor lite sannsynlig PIO vs. DMA. Lite sannsynlig at brenneren står på PIO også.

Så lenge du overfører data på intern IDE kontroller (som bruker CPU), vil du oppleve stort forbruk av CPU-kraft med en DVD-brenner. Men det kommer litt an på din definisjon av "i særlig grad" om det stemmer det du sa. ;)

Hvis ikke hele maskinen henger seg, er det nok ikke CPUen som er problemet heller.

Joda, har lest posten ganske godt. Enheter som tidligere sto i dma mode kan plutselig befinne seg i pio. Hvorfor det skjer, vil jeg ikke prøve å fundere i.

Som du sikkert vet er det mye som er "uforklarlig" i dataverdenen. Ting klikker, går en tur ut, ting fungerer igjen senere. Kanskje sto den i dma hos trådstarter tidligere, også har den av en aller grunn gått i pio mode. Om dette var løsningen for trådstarter vet jeg ikke. Vi tipser så godt vi kan, til slutt kommer kanskje noen med det rette. Er iallfall ingen tvil om at den bør/skal stå i dma og ikke i pio, brennerproblemer eller ikke.

Uansett, det er stor forskjell på cpu forbruk i pio mode og i dma mode.

Lenke til kommentar

DMA-PIO

Ikke sa rart at enheter skifter hastighet på IDE bussen. Dette kalles "fall back" og er en funksjon som er innebygd i IDE kontrollere/Windows. Hvis enheter har problemer med å komunisere reduseres hatigheten DMA 100-66-33-PIO etc til feilfri komunikasjon er opprettet.

Hadde selv problemer med hardisker som sto tilkoblet IDE kontroller 0 på HK - konstant fallback til DMA 33. Når jeg byttet til IDE 1 forsvant problemet.

Lenke til kommentar

Den har ikke stillet seg tilbake enda i hvert fall, men jeg har ikke brukt den så veldig mye siden sist og det vil vell kanskje være da den stiller seg tilbake.

Jeg er rimelig sikker på at jumperen sitter som den skal så det burde ikke være noe problem. DVD-spillerene er som sagt ny og jeg sjekket ikke overføringsmodus når jeg hadde installert den. Kanskje den har stått i PIO-modus hele tiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...