Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Konverter til automatkasse til Sigma


Anbefalte innlegg

Har nettopp kjøpt meg en splitter ny automatkasse for 205hk modell av Sigma, men den mangler konverter.
Kan jeg bruke konverteren fra min forrige girkasse som tok kvelden?
Hvor kan man få tak i slike og hva ligger prisen på?

Kan konverteren være problemet med at forrige girkasse tok kvelden?

Og en siste ting....hva er det egentlig konverteren gjør i automatkassen?

Takker for alle svar :thumbup:

-slabbedasken-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom converteren passer overens så kan du vel bruke den, selv om det ikke blir helt optimalt.

 

Converteren gjør egentlig det samme som clutchen: Sørger for at motoren ikke stopper når du bremser ned. Den funker som en sentrufulgapumpe som slynger oljen rundt som igjen skaper framdrift. Vil tro et lite søk på nettet kan forklare langt bedre enn mitt hode :)

Lenke til kommentar

Hei!

ettersom jeg har fulgt alle dine tråder fra kjøp til havari med denne bilen.., vil jeg absolutt anbefale deg å få overhalt/sjekket opp på et verksted, den converter`n!

 

Det at bilen gikk opp i turtall uten at den "tok" kan veldig godt vær feil på converteren, og det er jo noe dritt da, og måtte ta den ut igjen en gang til...

 

Forøvrig er jeg helt enig i det Ezekiel sier ;)

Lenke til kommentar
Hva med oljenivået? (det er ikke samme måte å måle olja i motoren på.)

Og for å utdype det litt.

 

Oljenivået i en automatkasse skal måles etter at kassa er driftsvarm. Motoren skal gå på tomgang og man skal gire igjennom alle girene (P, R, N, 3, 2, 1) noen ganger før olja peiles.

Lenke til kommentar
Hva med oljenivået? (det er ikke samme måte å måle olja i motoren på.)

Og for å utdype det litt.

 

Oljenivået i en automatkasse skal måles etter at kassa er driftsvarm. Motoren skal gå på tomgang og man skal gire igjennom alle girene (P, R, N, 3, 2, 1) noen ganger før olja peiles.

Det er riktig det du sier med litt feil...

 

olja skal være driftsvarm og motoren skal stå på tomgang i "P". Jeg mener å huske at det var noe mer som også skulle gjøres men husker ikke det i farten..

Lenke til kommentar

Ja, såklart skal bilen stå i park når man spaserer ut med motoren i gang :p

 

Men man skal også gire igjennom alle girene mens man står i ro etter å ha kjørt en tur for å få temperatur i olje/automat. Dette gjøres for å få rett oljenivå i converteren, tror jeg. Dersom det er for lite olje i converteren vil det være mer i selve girkassa der peilepinnen er og man kan tro at det er mer enn nok olje tilstede. (eller kanskje det var omvendt?)

Lenke til kommentar

Ikke noe galt i det dere sier, men jeg tillater meg å svare på vegne av "slabbedasken" her nå

 

JA! jeg har peilet olje!!

 

Har holdt på med girproblemer på denne bilen en god stund her nå, først var det vel spon i olja, så byttet han vel olje hvertfall 2 ganger mener jeg å huske...

 

Og nå har han altså tydeligvis fått ny, men gammel converter skal brukes ;)

 

Correct meg om jeg tar feil slabbedask!

Lenke til kommentar

Det var visst konverter med den nye kassen allikavel. En splitter ny kasse for Sigma, som er kommet i bilen, men mangler bare den siste koblingen for at den skal virke. Gleder meg som en unge til å få testet den ut :-D

 

*edit* burde jeg ta vare på den gamle konverteren eller kasse for å eventuelt selge den til folk som overhaler disse e.l? Eller er det bare å skrote den?

Endret av Slabbedasken
Lenke til kommentar

He he, ja, det kommer jo litt an på hva slags"type" man er, og hva man har plass til.

Jeg personlig hadde helt sikkert ikke kastet den, men jeg tror ikke jeg hadde anbefalt feks min mor å ta vare på den...

 

Kroneverdien til en defekt sigma kasse er nok ikke rare greiene, men blir vel mer en sånn "kjekt å ha" greie!

 

Kan jeg spørre litt of topic hva den nye kassa kostet deg, slabbedasken ?

(litt greit å vite, da Mitshubisi kassene har rykte på seg for å ikke vare så mye over 200 000 km)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...