Gå til innhold

Formatere uten å formatere...

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg trenger sårt å reformatere pc'n min nå, masse ymse små problemer med den og generell dårlig ytelse, selv etter masse opprydning og defragmentering. Dessverre har jeg ikke noen mulighet til å ta vare på alt jeg skal ta backup av og gidder ikke sitte å brenne et titalls cd'er... Jeg har bare en harddisk og som student har jeg ikke råd til å kjøpe en ny en med det første heller!

Jeg lurte derfor på om det er et godt alternativ å gå ut i kommandomodus og slette mappene : windows \ programfiler \ documents and settings \ og andre som skulle være nødvendige for så å restarte og legge inn windows på nytt og alt av programmer osv... en defragmentering er vel kanskje ikke så dumt til slutt heller

Om ikke andre har noen gode tips!

Endret av Raggie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, det du kan gjøre er å dele harddisken opp i 2 partisjoner(defragmentere og så bruke PartitionMagic), legge det du vil beholde over på den nye partisjonen også bare formatere C: når du installerer Windows.

Windows-installasjonen har desverre en lei tendens til å gjøre diverse andre partisjoner den måtte komme over til c:, men er da bare koselig å ha windows på e:?

Lenke til kommentar
Tja, det du kan gjøre er å dele harddisken opp i 2 partisjoner(defragmentere og så bruke PartitionMagic), legge det du vil beholde over på den nye partisjonen også bare formatere C: når du installerer Windows.

Windows-installasjonen har desverre en lei tendens til å gjøre diverse andre partisjoner den måtte komme over til c:, men er da bare koselig å ha windows på e:?

Hehe hadde selv windows på F helt til jeg måtte reinstallere det, da ble F plutselig C og den gamle C ble D. Så hele disknavgivningen virker ganske tilfeldig.

Lenke til kommentar

Gjorde det E-Ton fåreslo, med et lite uhell, mens partition magic holdt på kom det en liten error. Maskinen restartet, men så fort den kom til windows-loade-skjermen restartet den. Dette skjedde uansett om jeg valgte kommandomodus, sikkermodus eller forrige fungerende oppsett...

Nå er maskinen nyformatert og alt jeg hadde er borte vekk, men maskinen er rask igjen da, det er jo en mikroskopisk trøst :roll:

Lenke til kommentar

:hm:

Alt håp er ikke ute, med gjenopprettingsprogram kan du _kanskje_ få tilbake noe.

GetDataBack, gratis å teste(men koster å gjenopprette), du får bare finne ut hvor mye som kan reddes med "gratisversjonen".

Alt som ble slettet ligger der helt du legger noe nytt over det, Windows finner det bare ikke. Når du sletter data/bruker hurtigformatering så sletter du bare referansen til filen, ikke selve filen. For å permanent slette en fil må du overskrive den. Eksperter kan derimot gjenopprette filer stort sett uansett, men dette er dyrt.

Søk litt på forumet(det ligger ganske mye om dette emnet her) og vent litt med å fylle disken. Du kan selvfølgelig være uheldig og ikke få gjenopprettet noe av verdi, men som oftest vil du få igjen en del.

Endret av E-Ton
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...