Gå til innhold

Hvor lang tid bruker egentlig posten?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og så lurer folk på hvorfor jeg ikke liker å sende ting med posten. (Gjett hvor min forrige deltidsjobb var)

Navnet ditt står jo fremdeles på pakken (Tipper at "kvitteringen" er der også, men at han i skranken ikke visste at den ene delen var din) men det hjelper ikke så mye når hele problemet er å finne igjen pakken. (Du kan kanskje kreve kompensasjon for at det tar for lang tid, man da må du gjerne ha kvitteringen)

Altså tror jeg ikke du kan få noe kompensasjon før pakken har kommet frem, og du har fått tak i oppkravsmeldingen. (De stemples med avsendelses dato og ankomst dato)

Sp+

Lenke til kommentar
Tydeligvis ikke i dette tilfellet. Han sa at jeg ikke ble å få kvittering.

Å herre jemini. Det var vel ikke et hannkjønn, 15-30 år, og du sa hva brevet inneholdt? Hørtes veldig ut som han ville ha det selv... Men nok grunnløse beskyldninger.

Stå på ditt, jeg synes også det høres ut som du er forsikret etter teksten du oppgav over her. Kommer ikke brevet frem innen et par dager til, er det på tide å gå til verks på ordentlig.

Litt OT:

En gang leverte jeg en Norgespakke i oppkrav. Dagene gikk, og mottaker begynte å savne den. Jeg fant ut at den hadde ligget på mitt postkontor hele tiden uten å bli sendt :hrm: Fjortisen som tok imot den har bare lagt den i ei hylle, nemlig "ankommede pakker-hylla". Der lå den og ventet på avhenting i 2 uker eller noe sånt før jeg fant den. Da ble det liv... Og pakken ble sendt. MAKAN!

Lenke til kommentar

Spurte om de forsikrer brev om de skulle være så uheldig at de roter det bort:

Hallo

Posten betaler erstatning for brevpostsendinger som kommer bort dersom dette

skyldes grov uaktsomhet fra Postens side, jf Postloven § 22. Utover dette

betaler Posten normalt ikke erstatning.

La historikken følge mailen til saken er avsluttet

Med hilsen

Posten Norge AS

Endret av ^Th0mas^
Lenke til kommentar

Mange spekulasjoner her så her er noe kort info:

Brev\brevpakke(inntil 2 kg) med eller uten postoppkrav: ingen forsikring ved skade eller tapt sending.

Norgespakke/servicepakke/bedriftspakke etc: forsikret inntil 10.000,-

Rekomandert sending (brukes på brev opp til 2 kg og koster 37kr i tillegg til vanlig porto): forsikret inntil 5.000,-

Verdibrev, samme som rekomandert men er forsikret inntil 10.000,- og kan forsikres ytterligere mot litt betaling.

Ser ut for meg som at du har brukt brevoppkrav alternativet og har dermed ikke krav på noe erstatning, rekomandert brevoppkrav hadde vært det beste alternativet. Merkelig at du ikke ble anbefalt dette da det koster litt mer og er sikrest for deg. MEN det er litt jo litt mer JOBB for skranke-slasker som meg selv.

Har i min 5årige karriere som lørdags\ferie vikar ikke hørt om rekomanderte sendinger som har forsvunnet innenlands, og det er veldig sjelden brev forsvinner i det hele tatt. Kan høres ut som et par utro tjenere i en tvilsom post-i-butikk som snakket deg inn i å sende pakken uregistrert så de fritt kunne forsyne seg uten større risiko for at noen skulle oppdage at det var akkurat dem.

Angående befordringstid:

A-post brev: om innlevert før posten blir hentet på det aktuelle postkontoret\pib ofte klokken 1700, framme dagen etterpå.

Brevoppkrav: 1-2 dager. hentelappen blir ikke skrevet ut av postkontoret når pakken ankommer, men av omdelingsavdelingen på nærmeste postterminal, så det trenger ikke nødvendigvis ta en dag ekstra.

Norgespakke: 3-5 dager, lokalt kan det ta kortere tid.

servicepakke/bedriftspakke: 1-3 alt etter som hva man betaler for det.

Det finnes desverre 1,3 millioner ting som kan skje og gå galt som gjør at div ting blir forsinket eller ikke går helt som det skal.

Lenke til kommentar

Og nei man skal ikke og får ikke kvittering på at man har sendt et brev i oppkrav, og om noen lagde en kvittering eller lot deg beholde en av de 3-4 delene av oppkravsskjemaet som kvittering, hadde denne vært verdiløs siden sendingen ikke er registrert på noen måte. Ønsker man sikkertheten en registrert sending som pakke eller rekomandert sending gir må man betale for det.

:D

Lenke til kommentar
Litt sent å komme med nå da. Var jo luringene bak skranken som absolutt anbefalte det, samt en utålmidig kjøper.

Han var faktisk litt lur no skaffa han et skjermkort til 4000kr :p

Måtte bare si det men lykke til. Det kommer vell framm en eller gang :D

Og viss noen lure no. nei jeg er ikke han som sto bak den disken

Lenke til kommentar
Litt sent å komme med nå da. Var jo luringene bak skranken som absolutt anbefalte det, samt en utålmidig kjøper.

Han var faktisk litt lur no skaffa han et skjermkort til 4000kr :p

Måtte bare si det men lykke til. Det kommer vell framm en eller gang :D

Og viss noen lure no. nei jeg er ikke han som sto bak den disken

Neida, det var en hyggelig herremann på rundt 40-50 år som har tatt i mot både pakker og brev så langt jeg husker. Den eventuelle svindel har nok funnet sted utenfor posthuset her i byen.

Jeg venter til i morgen, ser deretter om noe kommer eller ikke. Uansett sender jeg ikke verdipakker som brev neste gang. :)

Lenke til kommentar

Hei, på dere. Synes det er fryktelig rart at ikke dere bruker www.posten.no som et alternativ til å finne svar på mange av spørsmålene dere slenger ut i lufta.

Som eksempel: verdifullt innhold og bortkomst brevpostsendinger

Fra 1. juli 2003 ble grensen for Postens enerettsområde for lukkede, adresserte brevsendinger redusert fra 350 gram til 100 gram. Så dette med at Posten har monopol på alt er helt feil. Så jeg anbefaler de som er så forferdelig missfornøyd med Posten å prøve en annen speditør. Tror nok at at Posten vil vise seg å være et fornuftig og godt alternativ.

Jeg er helt sikker på at brevet kommer frem, dog litt forsinket. Hvis det ikke skulle komme frem iløpet av uka, bør du kontakte nærmeste Postkontor og få levert en etterspørsel. Det kan jo hende at postoppkravsadressekortet er skadet eller falt av, slik at mottaker adressen er borte.

Lenke til kommentar
Skal værtfall gi det til helgen. :)

Fikk du ikke med en lapp med sporingsnummer på ? Det bruker jeg å mase meg til på ALLE forsendinger av verdi for meg. Da jeg HATER å ikke vite hvor varen befinner seg, annet enn det, regn med MINUMUM 3 dagers leveringstid. At posten leverer dagen etterpå er BULL, de gjorde det før, men etter at de "effektiviserte" seg, så begynte all post å gå i sirup. :thumbdown:

Personlig ville jeg regna med mellom 3-5 dager, uavhengig av "hva den hyggelige mannen i skranka sa" Har handla mye fra både webshopper og fra folk på QXL, gjett hva, det går som regel fortere for meg å få varer fra USA/England eller stort sett hvor som helst ellers i verden enn fra posten norge... HURRA POSTEN. :w00t:

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...