KosmoBeast Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 Hei! Er det noen som har noe forslag til et lyddempa kabinett som kan brukes i et studio? Trenger vel store vifter kan jeg tenke meg...? Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 Det beste hadde vel vært med så få vifter som mulig. De fleste kabinetter skal klare seg med kun CPU-kjøler og PSU-vifta... Forslag til kabinett Du kan jo sikkert ta med en vifte som du setter i fornt her for å få litt lufting. F.eks denne Lenke til kommentar
KosmoBeast Skrevet 13. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2004 Det beste hadde vel vært med så få vifter som mulig. De fleste kabinetter skal klare seg med kun CPU-kjøler og PSU-vifta... Takk! Tenkte jo å ha en vifte som blåser inn...og en som blåser ut.... Lenke til kommentar
dreden Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 Vannkjøl hele greia så blir det lydløst. Kan sikkert kjøre helt uten vifter Lenke til kommentar
KosmoBeast Skrevet 13. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2004 Vannkjøl hele greia så blir det lydløst. Kan sikkert kjøre helt uten vifter Vel....synes det blir mye stress med vannkjøling.... Lenke til kommentar
EasyRaider Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 (endret) Forslag til kabinett Du kan jo sikkert ta med en vifte som du setter i fornt her for å få litt lufting. F.eks denne Styr unna det kabinettet, med mindre du skal bruke kjølige komponenter og bryr deg lite om pris. Det kommer med 3 vifter forhåndsinnstallert, noe som betyr en del støy. En kan jo alltids montere viftestyring og få det stillere, men da vil også luftgjennomstrømningen bli svært liten, pga. veldig få og små luftehull. Forøvrig er støydempingsmattene i det kabinettet så tynne at det neppe vil dempe bedre enn et vanlig stålkabinett. Bruk heller ikke kun ei vifte i front. Det gir minimalt med kjøleeffekt for de komponentene som trenger det (først og fremst CPU). For minimal støy anbefaler jeg ei kabinettvifte bak med redusert hastighet, eller ingen i det hele tatt (og et kabinett med bra lufting). (edit) En viktig ting en bør tenke på for et stille kabinett, er viftegrillene. De bør være minst mulig restriktive. Fysiske hinder like ved viftene øker støy og reduserer luftgjennomstrømning. Endret 13. oktober 2004 av EasyRaider Lenke til kommentar
KosmoBeast Skrevet 13. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2004 Styr unna det kabinettet Ya ok...har du noe forslag til et annet kabinett da? Lenke til kommentar
EasyRaider Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 (endret) Alt. 1: Antec 3700BQE (hovedkort.no) Test (silentpcreview) Alt. 2: NoiseControl (microplex.no) Endret 13. oktober 2004 av EasyRaider Lenke til kommentar
KosmoBeast Skrevet 13. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2004 Det antec toweret ser veldig fristende ut.... må vel bare bytte ut PSU'en og sette inn noen 19dBA PAPST kabinett vifter.. så veldig fett ut med 90° vendt hdd slots.... tenkte å kjøpe AC Ryan Tanky noiseless hdd støydempere og kjølere... noen som har noe erfaring med de? de kan vel ikke monteres i de hdd slot'ene? Lenke til kommentar
Wiker Skrevet 14. oktober 2004 Del Skrevet 14. oktober 2004 Jeg har et lignende prosjekt på gang nå. Har bestilte dette dette kabinettet (fra www.netshop.no): http://www.chieftec.de/?page=products_show...d=1&language=uk En av grunnene til at jeg valgte dette er at harddiskene monteres på plastskinner, noe som vil dempe støyen som vanligvis forplanter seg fra harddisk til kabinettet. Planen er forøvrig å kle kabinettet innvendig med støydempingsmatter. Bak i kabinettet har jeg tenkt å montere ei 120mm Papst vifte (enten ei på 18dBA eller den på 26dBA). Med temperaturstyring regner jeg med at vifta blir tilnærmet lydløs. Ut over det får jeg se hva som trengs av vifter for å oppnå nødvendig kjøling. Microplex selger pakninger og plastplugger (som erstatte metallskruer) til montering av vifter, slik at man kan dempe noe av vibrasjonene som forplanter seg. Som alerede nevnt er det en fordel at lufta fra/til viftene får strømme mest mulig fritt. Det er i så måte en fordel å åpne (sage opp) vifteåpningene i kabinettet (som jo vanligvis består av masse små hull) slik at det bare blir et stort hull. Om nødvendig kan man jo sette på en enkel vifte grill. Lenke til kommentar
KosmoBeast Skrevet 14. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2004 Jamen det antek toweret har jo mye av det samme....så jeg slipper å modde det.... jeg skal montere diskene i sånne lyddempingsbokser...går ut fra at de støyer mindre enn både gummioppheng og plastskinner.... Lenke til kommentar
EasyRaider Skrevet 14. oktober 2004 Del Skrevet 14. oktober 2004 Det antec toweret ser veldig fristende ut....må vel bare bytte ut PSU'en og sette inn noen 19dBA PAPST kabinett vifter.. så veldig fett ut med 90° vendt hdd slots.... tenkte å kjøpe AC Ryan Tanky noiseless hdd støydempere og kjølere... noen som har noe erfaring med de? de kan vel ikke monteres i de hdd slot'ene? "19 dB" Papst vifter vil øke støyen. Kabinettvifta som følger med er bra, bare skru den ned til 5V (bruk f.eks. Zalman Fanmate). Vil du ha ekstra kjøling til disker, gjør som i silentpcreview-testen. Jeg tror ikke noen form for disk-kjølere/dempere vil passe. De fleste slike løsninger er laget for 5,25" brønner, og det er en dårlig ide for kjøling (liten luftstrøm der oppe). Lenke til kommentar
EasyRaider Skrevet 14. oktober 2004 Del Skrevet 14. oktober 2004 Jeg har et lignende prosjekt på gang nå. Har bestilte dette dette kabinettet (fra www.netshop.no):http://www.chieftec.de/?page=products_show...d=1&language=uk En av grunnene til at jeg valgte dette er at harddiskene monteres på plastskinner, noe som vil dempe støyen som vanligvis forplanter seg fra harddisk til kabinettet. Tror ikke plastskinner vil hjelpe, det trengs noe elastisk, som gummistropper, skumgummi eller "sorbothane" (noe silentpcreview-folka bruker). Lenke til kommentar
Wiker Skrevet 14. oktober 2004 Del Skrevet 14. oktober 2004 Ja, det har du rett i. Har ingen erfaring med boxer for å bygge inn harddisker. Dagens harddisker er jo ganske stillegående. I hverfall hører jeg nesten ingen ting til den nyeste disken min, selv om den er skrudd rett i kabinettet uten noen form for demping. Ved å bokse inn HDen blir det mer varme, og boksen må da ha en vifte for kjøling. Det spørs da hvor mye den vifta bråker? Koster vel ikke allverden for en sånn boks, så det går jo ann å prøve. Lenke til kommentar
EasyRaider Skrevet 14. oktober 2004 Del Skrevet 14. oktober 2004 Ved å bokse inn HDen blir det mer varme, og boksen må da ha en vifte for kjøling. Ikke nødvendigvis. Slike bokser er ofte laget som store kjøleribber. Slik som jeg ser det, er problemet å få montert de i den naturlige luftstrømmen i kabinettet (og ikke oppe i en 5,25" brønn). Lenke til kommentar
KosmoBeast Skrevet 14. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2004 Easyrider: har du en strømforsyning og anbefale da? skal ha et gainward fx 6800 le...trenger vel litt mer enn 350w ? Lenke til kommentar
Lungemannen Skrevet 14. oktober 2004 Del Skrevet 14. oktober 2004 Broren min har et hjemmestudio, og kabinettet til pc'en hans er et vanlig chieftec fulltower med asfaltmatter. Den datamasikenen er så godt som lydløs. Hvis du i tillegg kjøper noen papstvifter (de med lavest oppgitt dB) og gummioppheng til vifter så er du godt på vei til en lydløs og relativt kald pc. Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 14. oktober 2004 Del Skrevet 14. oktober 2004 Broren min har et hjemmestudio, og kabinettet til pc'en hans er et vanlig chieftec fulltower med asfaltmatter. Den datamasikenen er så godt som lydløs. Hvis du i tillegg kjøper noen papstvifter (de med lavest oppgitt dB) og gummioppheng til vifter så er du godt på vei til en lydløs og relativt kald pc. 12 dB viftene er alt for pinglete... Bør kjøpe 19 dB for å få noe ut av dem assa.. de vil jo ikke høres uansett.. Lenke til kommentar
Lungemannen Skrevet 14. oktober 2004 Del Skrevet 14. oktober 2004 Ja, sant nok. Har ikke prøvd de på 12 dB, men de blir nok i minste laget. Lenke til kommentar
Marius_EV Skrevet 14. oktober 2004 Del Skrevet 14. oktober 2004 Easyrider: har du en strømforsyning og anbefale da? skal ha et gainward fx 6800 le...trenger vel litt mer enn 350w ? 350W holder lenge. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå