Daehli Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 (endret) Jeg sitter å prøver å installere Linux på en nesten 7år gammel toshiba laptop. (En Toshiba Satellite 2520CDT) når booter med Mandrake CDen og skal til å begynne installasjonen. (boot delen er ferdig, jeg er inne i der rett før jeg skal velge install medium: CD-ROM, HDD, FTP, o.l) så kommer det opp 3stk veldig hyggelife error-meldinger: No CDROM device found, No HDD detected og no Floppy device found. Jeg Floppy disken er det ikke så farlig med, siden den faktisk ikke fungerer. (Den kan se disketten, men kan ikke lese dem pga. disketten er ikke formatert, og feil format osv. - selv om de er helt som dem skal) men CD-ROMen som jeg skal installere fra, er jo nesten et mmust ettersom jeg ikke har nettverkskort på PCen. Hvordan skal jeg få den til å hente inn CDromet, og for den saks skyld hardisken? Jeg fannt dette i BIOSen, noe som kanskje kan være tilhjelp: Primary = IDE(1F0H/IRQ14) CD-ROM = IDE(170H/IRQ15) Floppy disk = (3F2H/IRQ6/CH2) ser i kernel loggen dette: * succeeded sr_mod * have to insmod usb-storage * needs usb-storage * succeeded usb-sotrage * looking for scsi media * looking for Compaq smart array media * looking for for DAC960 * looking for scsi media * looking for Compaq smart array media * looking for DAC960 * looking for ide media * looking for scsi media * looking for Compaq smart array media * looking for DAC960 * unsetting automatic * /dev/fd0 type: H1440 * track:1 * mounting /dev/fd0 on /tmp/floppy as type ext2 * mount failed: No suck device or address * looking for ide media * looking for scsi media * looking for Comapq smart array media * looking for DAC960 * unsetting automatic * /dev/fd0 type: H1440 * track:1 * mounting /dev/fd0 on /tmp/floppy as type ext2 * mount failed: No such device or address * /dev/fd0 type: H1440 * track: 1 *mousting /dev/fd0 on /tmo/floppy as type ext2 * mount failed: invalid argument måtte skrive inn loggen manuelt , så den er bare 99.9% authentisk.... er det en måte jeg kan få den til feks. gjøre: mnt /dev/1F0H på /tmp/hdd" - eller noe i den duren? Det jeg finner i "kernel message" som kanskje er av interesse: <3>irq 11: nobody cared! <4>Call Trace: [<c010bc9d>] [<c10bd32>] [<c010aa58>] [<c011c9fd>] [<c010bed7>] [<c0105000>] [<c101aa58>] [<c010805c>] [<c010807f>] [<c01080ce>] [<c02625fb>] <3>handlers: <3>[<c92228d8>] <0>Disabling IRQ #11 <4>end_request: I/O error, dev fd0, sector 0 <4>end_request: I/O error, dev fd0, sector 0 <4>end_request: I/O error, dev fd0, sector 0 <4>floppy0: data CRC error: track 0, head 0, sector 1, size 2 <4>floppy0: probe failed <4>floppy0: probe failed <4>floppy0: data CRC error: track 0, head 0, sector 1, size 2 <4>floppy0: probe failed <4>floppy0: data CRC error: track 0, head 0, sector 1, size 2 <4>floppy0: data CRC error: track 0, head 0, sector 1, size 2 <4>floppy0: probe failed <4>floppy0: probe failed <4>floppy0: data CRC error: track 0, head 0, sector 1, size 2 <4>floppy0: probe failed <4>floppy0: data CRC error: track 0, head 0, sector 1, size 2 <4>end_request: I/O error, dev fd0, sector 0 <4>VFS: can't find ext2 filsystem on dev fd0 <4>floppy0: data CRC error: track 0, head 0, sector 3, size 2 <4>floppy0: data CRC error: track 0, head 0, sector 3, size 2 <4>end_request: I/O error, dev fd0, sector 2 <4>EXT2-fs: unable to read superblock Det jeg ser den klarer å finne er: USB hub, SCSI sybsystem, USB Mass storage support. mer kan jeg ikke se, fordi loggen ikke går lengre, men tastaturet og faktisk disket statsjonen fungerer til en viss grad: den merker om jeg har disket inne når jeg trykker hent drivere fra disket; men den klarer bare ikke å lese det av riktig. Alt sammen er jo bootet fra CDromet, så den skal jo fungere; men hvordan kommer jeg meg videre? - "No CDROM device detected" Jeg er ikke så veldig kjent med Linux, så det kan være at det er noe åpenbart og lett. Hadde vært fint om noen kunne tatt seg bryet med å gi meg noen rettningsvisende ord. takk mvh. Morten EDIT: jeg har testet nesten alle driverene som kommer opp når den spør: "Which driver should I try to gain SCSI access?" EDIT2: hva slags parameters skal jeg sette på driverene jeg tester? Endret 13. oktober 2004 av Dasset Lenke til kommentar
Daehli Skrevet 13. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2004 Hvordan kan jeg legge inn noe alá dette /bin/setserial -b /dev/ttyS3 IRQ 15 for å få den til å gå på cdrom'et? Er det en måte jeg kan mounte CDROM'et via console før jeg begynner installasjonen? Mvh. Morten Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå