Boris The Blade Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 Hva synes dere om ie og firefox? fordelene? "bakdelene"? Hva med å bruke Firefox på skoler i Norge for eksempel? Lenke til kommentar
Kirikiri Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 FireFox: Pluss: * Tab'er, så du kan åpne flere sider samtidig, uten å åpne en ny browser for hver gang. Veldig kjekt når man skal søke etter noe på nettet. * Mindre ressurskrevende enn IE (?) * Inntil videre sikrere enn IE, fordi det ikke er like mange som prøver å finne sikkerhetshull. (De finnes, men færre vet om dem) * Innebygd popup-blokker. Minus: *Takler ikke alle script-typer, spesielt ikke sånne som skal sende deg videre etter at du har valgt noe i en listeboks. *En del css-ting rendres forskjellig fra IE, vet ikke om de oppførerer seg slik W3C-standarden egentlig er, eller om FF ikke følger alle standarder. IE Pluss: * Få ting som ikke funker i IE * Kommer innebygd, så minimal brukerterskel * Veldig tunet til ASP.NET-løsninger, som gjør at man kan gjøre fancy ting med lite ekstra programmering (kan oppfattes som minus...) Minus: * Mye virus og sikkerhetshull som utnyttes av onde mennesker * Kan ikke åpne tabber * Krever en del ressurser Det går helt fint an å bruke FireFox på skolen. Unger finner kjapt ut av nye browsere. FF er ikke sååå forskjellig i bruk fra IE, synes jeg. Kirikiri Lenke til kommentar
TCi Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 FireFox:Pluss: * Tab'er, så du kan åpne flere sider samtidig, uten å åpne en ny browser for hver gang. Veldig kjekt når man skal søke etter noe på nettet. * Mindre ressurskrevende enn IE (?) * Inntil videre sikrere enn IE, fordi det ikke er like mange som prøver å finne sikkerhetshull. (De finnes, men færre vet om dem) * Innebygd popup-blokker. Minus: *Takler ikke alle script-typer, spesielt ikke sånne som skal sende deg videre etter at du har valgt noe i en listeboks. *En del css-ting rendres forskjellig fra IE, vet ikke om de oppførerer seg slik W3C-standarden egentlig er, eller om FF ikke følger alle standarder. IE Pluss: * Få ting som ikke funker i IE * Kommer innebygd, så minimal brukerterskel * Veldig tunet til ASP.NET-løsninger, som gjør at man kan gjøre fancy ting med lite ekstra programmering (kan oppfattes som minus...) Minus: * Mye virus og sikkerhetshull som utnyttes av onde mennesker * Kan ikke åpne tabber * Krever en del ressurser Det går helt fint an å bruke FireFox på skolen. Unger finner kjapt ut av nye browsere. FF er ikke sååå forskjellig i bruk fra IE, synes jeg. Kirikiri Endelig en post som faktisk er seriøs, lei av fanboys aktiviteter når det gjelder slike ømfintlige emner. Ser meg enig i de fleste punktene der Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 Minus: *Takler ikke alle script-typer, spesielt ikke sånne som skal sende deg videre etter at du har valgt noe i en listeboks. *En del css-ting rendres forskjellig fra IE, vet ikke om de oppførerer seg slik W3C-standarden egentlig er, eller om FF ikke følger alle standarder. *Takler alle scrit-typer som ikke regnes som farlige, eller meget sære IE-proprietary scripts.. *FF følger W3C, IE følger kun sin egen verden.. Ellers er jeg enig i alt du sier Lenke til kommentar
gspr Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 Støtter den (med Zethyrs modifikasjoner). Vil bare legge til: Firefox er det etisk riktige alternativet. Kildekode er kunnskap, og kunnskap skal være fritt tilgjengelig for ALLE! Lenke til kommentar
Kirikiri Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 Minus: *Takler ikke alle script-typer, spesielt ikke sånne som skal sende deg videre etter at du har valgt noe i en listeboks. *En del css-ting rendres forskjellig fra IE, vet ikke om de oppførerer seg slik W3C-standarden egentlig er, eller om FF ikke følger alle standarder. *Takler alle scrit-typer som ikke regnes som farlige, eller meget sære IE-proprietary scripts.. *FF følger W3C, IE følger kun sin egen verden.. Ellers er jeg enig i alt du sier Når jeg tenker meg om, så sliter jo FF mest med sider med mye innebygd .Net framework funksjonalitet. Dessverre - eller naturligvis. FF fungerer f-eks. veldig dårlig med SharePoint 2003-teknologi, men det er det ikke mange skoler som kjører. (Og den fancy funksjonen er gjerne knyttet til Office-funksjonalitet, og der man allerede har bestemt seg for å kun utnytte Microsoft-teknologi for å få til en helhetlig løsning.) Kirikiri Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå