Gå til innhold

Sempr0n 3100+ @ 2.53GHz = King of the hill

b0nna

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Iogmed at den har mindre cache enn Newcastel/Clawhammer er den vel varmere også, (((mindre område å fordele varmen til kjøleribba på), men utvikler også mindre varme), watt)

Er iallefall mine erfaringer, har både Clawhammer og Newcastel. Og her er Newcastelen klart varmest

*EDIT*

Når jeg snakker om "område å fordele varmen til kjøleribba på", tenker jeg først og fremst på det "sikkerhets-lokket" som ligger over core. (Er der fordi det er så mange noobs som knuste kjerna på xp serien)

Endret av Det0x
Lenke til kommentar
Iogmed at den har mindre cache enn Newcastel/Clawhammer er den vel varmere også, (((mindre område å fordele varmen til kjøleribba på), men utvikler også mindre varme), watt)

Er iallefall mine erfaringer, har både Clawhammer og Newcastel. Og her er Newcastelen klart varmest

Tviler egentlig litt her. Med 2 eller 4 ganger mer cache blir det 2 eller 4 ganger flere aktive transistorer og derfor 2 til 4 ganger mer varme fra cachen.

Jeg tror heller det er litt dårlig kjøling som er problemet i den testen (eller målefeil).

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar

Nå er det tydeligvis noen som ikke vet helt hva man snakker om her.

"Tviler egentlig litt her. Med 2 eller 4 ganger mer cache blir det 2 eller 4 ganger flere aktive transistorer og derfor 2 til 4 ganger mer varme fra cachen."

Cashe'en er ikke den som bruker mest effekt ( watt ) på en cpu, greit at en Sempron bruker litt mindre watt en en clawhammer. ((kan tippe en 10-15watt) jeg har ikke noe spes peil på dette)

"I tillegg har Sempron faktisk nøyaktig like stor kjerne som Athlon 64."

Spørs hvordan "a64" du sammenligner med her...

Finnes forskjellige vettu, Sempron, Newcastel og Clawhammer. Alle disse er en "a64".

Men det blir likevel feil det du skriver, iogmed at Sempron er den med minst core.

(Når jeg skriver "core" tenker jeg på selve kjerna som ligger under "lokket", noe du tydeligvis ikke fatter)

Lenke til kommentar
"I tillegg har Sempron faktisk nøyaktig like stor kjerne som Athlon 64."

Spørs hvordan "a64" du sammenligner med her...

Finnes forskjellige vettu, Sempron, Newcastel og Clawhammer. Alle disse er en "a64".

Men det blir likevel feil det du skriver, iogmed at Sempron er den med minst core.

(Når jeg skriver "core" tenker jeg på selve kjerna som ligger under "lokket", noe du tydeligvis ikke fatter)

Sorry, blingset litt i en tabell her.

Sempron: 118mm^2

Newcastle: 144mm^2

ClawHammer: 193mm^2

Så i feil kolonne og trodde alle var på 200mm^2 :blush:

Sempron har forøvrig et effekttap på 62W og Athlon 64 ca. 80-90W.

Lenke til kommentar

"Sorry, blingset litt i en tabell her.

Sempron: 118mm^2

Newcastle: 144mm^2

ClawHammer: 193mm^2

Så i feil kolonne og trodde alle var på 200mm^2

Sempron har forøvrig et effekttap på 62W og Athlon 64 ca. 80-90W."

Athlon 64 skal max ha et effekt tap på 89watt viss jeg ikke husker feil, dette betyr ikke at cpuene utvikler så mye watt. Men kan ikke OVERSTIGE denne grensen.

Hvor mange watt en Sempron bruker vs en Newcastel bruker kommer mest av hvor mange mhz den går på, ikke hvor mye cashe.

Sempron er jo Betydelig lavere klokket en Newcastelen.. (1800mhz vs 2400mhz)

Lenke til kommentar

el_salvad:

"Hadde du klokka en Celeron D maks åsså, så gir den også fra et meget stort spark! Mer enn du tror. Så tror Sempron'en hadde fått god konkurranse."

----------------------------------------------------------------------------------------------

Ok, litt kvikk tenking her

Tviler litt på dette egentlig, her er en test av den kjappeste Sempron vs en kjappeste Celeron D.

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2139&p=1

Det gruser Sempron 3100 (1.8ghz) en Intel Celeron D 335 (2.8GHz), er iallefall min mening av grafene.

Når man klokker en 3100 Sempron 40% må man MINST klokke en Celeron D 40% for å matche ytelsen + a64 skalerer MYE bedre enn p4.

2800mhz/100*40= 1120 + 2800 = 3920

Så man ha måttet klokket en Celeron d 2.8 til 3920 mhz MINST for å være i nærheten, personlig kan jeg tippe 4.5ghz+++++. :roll:

Endret av Det0x
Lenke til kommentar
Athlon 64 skal max ha et effekt tap på 89watt viss jeg ikke husker feil, dette betyr ikke at cpuene utvikler så mye watt. Men kan ikke OVERSTIGE denne grensen.

Hvor mange watt en Sempron bruker vs en Newcastel bruker kommer mest av hvor mange mhz den går på, ikke hvor mye cashe.

AMD oppgir i sine dokumenter både 81W og 89W maks effekttap @1,5V og std. klokkehastighet på både 2800+, 3000+, 3200+, 3400+ både med 512kB L2 cache og 1024kB L2 cache.

Et lite tips: Øverst til høyre i hvert innlegg er det en knapp som hetet "Quote", denne gjør slik at du får med f.eks mitt innlegg først i begynnelsen av ditt innlegg (kan også redigeres til passelig størrelse i et eget vindu der du skrive innelgget ditt).

Edit: Et tips til: Det er lov til maks 4 linjer i signaturen

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar

AMD oppgir i sine dokumenter både 81W og 89W maks effekttap @1,5V og std. klokkehastighet på både 2800+, 3000+, 3200+, 3400+ både med 512kB L2 cache og 1024kB L2 cache.

Et lite tips: Øverst til høyre i hvert innlegg er det en knapp som hetet "Quote", denne gjør slik at du får med f.eks mitt innlegg først i begynnelsen av ditt innlegg (kan også redigeres til passelig størrelse i et eget vindu der du skrive innelgget ditt).

Edit: Et tips til: Det er lov til maks 4 linjer i signaturen

Fornøyed ? :D

Lenke til kommentar
el_salvad:

"Hadde du klokka en Celeron D maks åsså, så gir den også fra et meget stort spark! Mer enn du tror. Så tror Sempron'en hadde fått god konkurranse."

----------------------------------------------------------------------------------------------

Tviler litt på dette egentlig, her er en test av den kjappeste Sempron vs en kjappeste Celeron D.

Det gruser Sempron 3100 (1.8ghz) en Intel Celeron D 335 (2.8GHz), er iallefall min mening av grafene.

Når man klokker en 3100 Sempron 40% må man MINST klokke en Celeron D 40% for å matche ytelsen + a64 skalerer MYE bedre enn p4.

Så man ha måttet klokket en Celeron d 2.8 til 3920 mhz MINST for å være i nærheten, personlig kan jeg tippe 4.5ghz+++++. :roll:

Ta også en titt på xbitlabs.com sin test. Det der er ikke noe "grusing".

Lenke til kommentar
el_salvad:

Det gruser Sempron 3100 (1.8ghz)  en Intel Celeron D 335 (2.8GHz), er iallefall min mening av grafene.

Når man klokker en 3100 Sempron 40% må man MINST klokke en Celeron D  40% for å matche ytelsen + a64 skalerer MYE bedre enn p4.

Ta også en titt på xbitlabs.com sin test. Det der er ikke noe "grusing".

Spørs også hva man legger i ordet "gruser", men uansett mener jeg at Sempron 3100 er et mye bedre valg enn Celeron D 2.8ghz.

Se nederste grafen til xbit her:

http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/sempron_10.html

"This picture is self-explanatory I guess. I only wish to draw your attention to the fact that the “averaged” graph is not true for all possible applications. For example, the Sempron family processors are much faster than the same-price Celeron D CPUs in a number of games."

Lenke til kommentar
Leste den testen igår. Morsomme resultater, men det skal sies at cpu blei rimelig varm

Lå jo på 40°C idle og 60°C load uklokket da (kjørte den på 1,5V da også??), så det kan jo være en målefeil.

Hvorofr kan 40idle og 60load være en målerfeil? Ikke noen unormale temperaturer det.

Uansett så er Sempron 3100+ over 70 grader ved 2.5GHz load. Det er ganske mye, og for mye i lengden

Lenke til kommentar

Se nederste grafen til xbit her:

http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/sempron_10.html

"This picture is self-explanatory I guess. I only wish to draw your attention to the fact that the “averaged” graph is not true for all possible applications. For example, the Sempron family processors are much faster than the same-price Celeron D CPUs in a number of games."

"... in a number of games." :roll:

Det sier mye da.. Og jada, den "nye" celeronen holder mer enn nok til det du skal bruke den til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...