Gå til innhold

Tips til kjøp av skjermkort

mcmanuel

Anbefalte innlegg

Hallai folkens

Eg har tenkt å kjøpe meg et nytt skjermkort!

Siden eg har veldig lite peiling så skriver eg her for å be om deres hjelp.

Trenger et bra skjermkort som støtter DVI siden eg har kjøpt meg LCD skjerm.

Eg spiller IKKE masse spill på pc'n i det hele tatt.

De spillene eg spiller er: Counter strike og Sims2 - Thats it. Kommer nok aldri til å være noe stor spiller på pc'n heller.

Har ikke lyst å bruke over 2000 kroner på skjermkort, helst mellom 1000-1500 kroner.

Eg har blitt tipset om å kjøpe Asus GeForce FX5700 256MB Skjermkort

Her er detaljene på det kortet:

Graphics Engine GeForce FX™5700

Video Memory 256MB

Engine Clock 425MHz

Memory Clock 500MHz(250MHz DDR)

RAMDAC 400MHz

Bus Standard AGP 8x/4X/2X

Memory Interface: 128-bit DDR

Max Resolution 2048x1536

VGA Output Standard 15-pin D-sub

TV Output S-VHS and Composite

DVI Output DVI-I

2nd VGA Output: Yes

Hvilket kort anbefaler dere meg? Gi meg en grunn itillegg til anbefalingen, slik at eg vet hva det egentlig går i :p

Håper på hjelp og mange gode tips ;)

thx

-McManuel

*Emnetittel endret - vi liker ikke titler som utelukkende består av store bokstaver*

Endret av psilocybe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første du kan gjøre, er å ikke bruke CapsLock i tittelen på tråden. Du trenger ikke å skrike for å få hjelp.

Du vil gjøre et mye bedre kjøp hvis du heller bytter til ATI Radeon 9800 Pro (ikke 128bits versjonen), siden du likevel skal bruke under 2000 på skjermkort. Det skjermkortet du har fått oppgitt har en meget tvilsom DX9-ytelse.

Edit: det minnet som blir brukt i GF FX-kortet er i tillegg siruptregt, og vil yte dårligere enn tilsvarende skjermkort med halvparten av minnet.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

I den priskategorien så er det Radeon som er best. Det billigste Radeon 9800 Pro koster rett i overkant av 1500,- kr. Ellers så kan du gå for Radeon 9600 Pro/XT. Radeon 9800 Pro har hatt visse problemer med CS, så sånn sett så ville jeg anbefale 9600 Pro, for under 1000,- kr. Det har samme hastighet på minnet som 9600 XT, men ikke fullt så rask GPU. Da har du litt penger til overs, og kan kjøpe f.eks. mer minne, eller et nytt lydkort (Audigy). Det står ikke hva du har av HW i profilen din, så jeg kommer med noen generelle råd.

Lenke til kommentar

Har du råd, tror jeg nok Ukens Tilbud på komplett vil gi deg alt du trenger og litt til, samt kunne ta nyere spill hvis du skulle ønske å spille det med litt god grafikk på.

Hvis det blit akkurat for dyrt, kjøp deg et noe billigere Radeon 9800pro. hvis det fortsatt er for dyrt, kjøp et GeForce FX5900 eller Radeon 9600-kort.

Edit: Og jeg vil råde deg til å IKKE kjøpe det kortet du er anbefalt. Tregt minne og ikke no særlig rask GPU.

Endret av Playmofetish
Lenke til kommentar
Har du råd, tror jeg nok Ukens Tilbud på komplett vil gi deg alt du trenger og litt til, samt kunne ta nyere spill hvis du skulle ønske å spille det med litt god grafikk på.

Hvis det blit akkurat for dyrt, kjøp deg et noe billigere Radeon 9800pro. hvis det fortsatt er for dyrt, kjøp et GeForce FX5900 eller Radeon 9600-kort.

Edit: Og jeg vil råde deg til å IKKE kjøpe det kortet du er anbefalt. Tregt minne og ikke no særlig rask GPU.

kunne ikke vært mer enig. 6800LE er det beste du kan få til den prisen....særlig Gainward

Lenke til kommentar

Dersom du vil ha et bra skjermkort, og er interessert i mest ytelse for pengene, så er dette kanskje det beste kjøpet:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=302975&view=detailed

Du vil få litt lav fps på de tyngste brettene i Doom3 med dette, med det er vel det eneste spillet som er (litt) problematisk. Alle andre spill vil gå greit. Det er altså et veldig bra kjøp.

EDIT: jeg tar et lite forbehold om dette kortet. Jeg lurer på om dette er en lett-versjon av pro-kortet, med lavere klokkehastigheter.

EDIT2: ja, det er en lett-versjon, med 400 MHz på GPU, og 223x2 (446) MHz på minnet. Det er allikevel et OK kort, spesielt når du får det for under 900,- kr.

Endret av emacoolit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...