Gå til innhold

Hvilket hovedkort er best?

PettersenX

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha et bygge meg PC og jeg leter etter et greit hovedkort som tilfredsstiller disse kravene:

- socket 754

- minst 4 s-ata connectors

- plass nok til 3-4 ram-brikker (pc3200)

- nForce 3-chipset

- tilkobling til agp-skjermkort

Jeg vurderer EPox EP-8kda3+. Er det bra?

Er det noen som vet om et bra hovedkort med disse spesifikasjonene?

Endret av PettersenX
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det blir ikke spesielt mye raskere med dual ddr (1-5%). Du vil får best ytelse med 1 brikke når du ikke har dual ddr. Jeg har ikke prøvd Epox sitt kort, men jeg har prøvd ASUS k8n-e deluxe, og dette kortet følger dine spesifikasjoner og er (svinaktig) bra

Lenke til kommentar
Det blir ikke spesielt mye raskere med dual ddr (1-5%). Du vil får best ytelse med 1 brikke når du ikke har dual ddr. Jeg har ikke prøvd Epox sitt kort, men jeg har prøvd ASUS k8n-e deluxe, og dette kortet følger dine spesifikasjoner og er (svinaktig) bra

Jeg sammenlignet asusen din med epox ep-8kda3+, og jeg syns at epox ser hakket bedre ut. Det følger også mine krav...

Lenke til kommentar

Ikke det at jeg har så peiling, men noe kjempemye bedre ytelse tviler jeg på at du får. Men uansett, du vil få bedre ytelse med to brikker på 512 MB uansett om det er dual eller ikke fordi disse har mye lavere timings enn 1024 MB-brikkene.

Edit: Har btw det Epox-kortet.. Hvis du velger det, ikke kjøp Kingston-minne. Måtte bytte inn dem siden de ikke ville kjøre på oppgitte timings på dette HKet, men fikk noen OCZ tilbake som funker fett. :)

Endret av torsvb
Lenke til kommentar

Ingen s754 HK/CPU'er har Dual-channel DDR, dette kommer av at minnekontrolleren som er innebygget i s754 CPU'ene ikke støtter dual-channel, enkelt og greit.

Dual-channel vil si at det er to minnekontrollere med hver sin minnebuss, dvs at bussbredden blir doblet fra 64 bit til 128 bit, dvs at minneytelsen i teorien skal bli doblet (100%) men i praksis (på Athlon 64) er det maks 5-10% ekstra ytelse å hente på det.

Jeg tviler egentlig på at du trenger et s939 system (s939 støtter dua-channel) med mindre du er en hardbarket overklokket med en god del penger (socket 939 er en god del dyrere enn s754).

Minnet blir ikke særlig mye raskere av dual-channel, nei.

På Gigabytes hjemmesider kan du se at det ikke står noe om dual-channel der, så det er nok en skriveleif fra Netshop.no.

Lenke til kommentar
Ingen S754 hk har dual DDR.

Oisann...

Med mindre jeg har en IQ på mellom 2 og 3, så mener jeg bestemt at dette hovedkortet har dual ddr... :mad:

HVA GJØR DUAL DDR?

TRENGER JEG DET?

BLIR RAMEN SÅ VELDIG MYE RASKERE AV DET?

må nok fortelle deg at du har iq mellom 2 og 3 for det kortet har ikke dual ddr

står ikke noe om det på spec på produsenten sine sider

ram blir litt raskere men det er minimalt

intel utnytter det bedre tenker jeg

Endret av Joggi
Lenke til kommentar
Ingen S754 hk har dual DDR.

Oisann...

Med mindre jeg har en IQ på mellom 2 og 3, så mener jeg bestemt at dette hovedkortet har dual ddr... :mad:

HVA GJØR DUAL DDR?

TRENGER JEG DET?

BLIR RAMEN SÅ VELDIG MYE RASKERE AV DET?

må nok fortelle deg at du har iq mellom 2 og 3 for det kortet har ikke dual ddr

står ikke noe om det på spec på produsenten sine sider

ram blir litt raskere men det er minimalt

intel utnytter det bedre tenker jeg

...

Får håpe at IQen min ligger nærmere 3 enn 2, da... For 3 er 65,7% bedre enn 2... ikke sant? ;)

Takk for hjelpa alle sammen :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...