PettersenX Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 (endret) Jeg skal bygge meg PC, og nå vet jeg alt hva jeg skal ha, bortsett fra hovedkort og minne. Jeg trenger å vite hva slags utganger jeg trenger (både i PC og stereoanlegg) for å koble lyden fra PCen til stereoanlegget. Noen sa at jeg trengte en 3,5mm minijack, men det er få hovedkort som har dette. Dessuten så vet jeg at det er mulig uten en 3,5mm minijack også. Stereoanlegget er ikke så veldig gammelt, så det har nok utgangene som trengs. Hva slags utganger trenger jeg på hovedkort og stereoanlegg? Hva slags kabel trenger jeg til det (min. 10m)? Det er fint om dere linker til et eller annet sted man får kjøpt en slik kabel. Endret 13. oktober 2004 av PettersenX Lenke til kommentar
sssh Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 De aller fleste HK har minijack-utgang - det er samme plugg som på høretelefoner (vanligvis minijack). Du trenger en helt vanlig mini-jack til phono-kabel, gjerne 10 m (kommer an på hvor langt det er bort til anlegget ditt) Phono-enden plugger du i en AUX-inngang eller liknende bak på forsterkeren, og mini-jack-enden pålugger du i lyduttaket bak på ditt HK. Kjøpes raskest på Elkjøp el Expert Lenke til kommentar
PettersenX Skrevet 13. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2004 Jeg har ikke en egen forsterker. Den er integrert i hele kassa... Lenke til kommentar
josteinsen Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 Jeg har ikke en egen forsterker. Den er integrert i hele kassa... Du har vel noen innganger bak på stereoen din? Lenke til kommentar
Folo Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 Når en lydklilde skal ut , er det snakk om en utgang. Når en lydkilde skal inn, er det sankk om en inngang. Fra PC skal lyden ut i 3.5 Mini jack, som har vært standard i lang tid. På nyere hovedkort er det også TOS utgang, altså optisk lydutgang. Som gjør at du kan få f.eks. surround ut til en surround receiver. Det eneste kortet jeg vet om som har SPDIF (COAX) er Revolution M-audio. Dette vil også benyttes dersom du skal ha surround. Altså mere en 2 kanals stereo. De fleste hovedkort i dag støtter 5.1 , altså 5 høytalere med sub. Det du trenger er en 3,5 mm stereoplugg til 2 stk RCA hannkontakter Denne stapper du inn i utgangen til fronthøytalerne, og angir i konfigurasjonen på pcen at du bruker 2 høytalere. Lenke til kommentar
PettersenX Skrevet 13. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2004 Det du trenger er en 3,5 mm stereoplugg til 2 stk RCA hannkontakterDenne stapper du inn i utgangen til fronthøytalerne, og angir i konfigurasjonen på pcen at du bruker 2 høytalere. Jeg vet om flere hovedkort der det står i spesifikasjonene at det ikke er 3,5mm stereo minijack outputs, men det har fortsatt vært mulig å koble lyden til stereoanlegg... Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 Alle nye hovedkort med innebygd lyd har mulighet for å koble til et stereoanlegg med en standard mini-jack. Men noe man skal være obs på, er at innebygde lydkort ofte har en del støy, pga alle mulige databusser på hovedkortet. For å slippe og risikere dette, bør du kanskje tenke på et eksternt PCI-lydkort. Hvis man skal høre mye på musikk via PC kan det bli skikkelig irriterende å høre på småsusing hele tiden! Jeg har det ihvertfall sånn på mitt nForce3 250GB-hovedkort, småsus hele tiden i headsettet. Lenke til kommentar
PettersenX Skrevet 13. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2004 Alle nye hovedkort med innebygd lyd har mulighet for å koble til et stereoanlegg med en standard mini-jack.Men noe man skal være obs på, er at innebygde lydkort ofte har en del støy, pga alle mulige databusser på hovedkortet. For å slippe og risikere dette, bør du kanskje tenke på et eksternt PCI-lydkort. Hvis man skal høre mye på musikk via PC kan det bli skikkelig irriterende å høre på småsusing hele tiden! Jeg har det ihvertfall sånn på mitt nForce3 250GB-hovedkort, småsus hele tiden i headsettet. Jeg skjønner hva du mener, men jeg er ikke en så stor lydfanatiker. Det funker fett for kameratene mine, og den susinga er knapt merkbar for dem... Er der noen som vet om det integrerte lydkortet i EPox EP-8kda3+ er bra? Lenke til kommentar
Xvani Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 Det er vel et av de bedre integrerte lydkortene. Ville ikke byttet det til PCI nei.... Er vel den kritiker roste Soundstorm brikken til nVidia det der? Lenke til kommentar
radiated Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 For best mulig lyd bør du likevel legge i en 1000-lapp for M-Audio Audiophile 2496 -som vanligvis koster 1600, men nå selges for 1100 kr hos procom.no. Det er analogdelene som har mest å si for lydkvaliteten, ikke hvilken lydbrikke du har på kortet. Med dette kortet kan du bruke vanlige RCA-plugger akkurat som fra en CD-spiller. Forresten støtter jeg din kamp mot orddeling 100%. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå