jarlebruun Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 Har nettopp satt sammen en PC med Abit IC7-Max3 hovedkort, 1024 Corsair XMS 3200XL, Pentium 4 3,2 GHz Prescott, 2 stk S-ATA WD HD, Saffire Radeon 9600 XT Atlantis, BenQ 1620 DVD-brenner. Av forhåndsregler har jeg selvfølgelig fjernet gulvteppet, montert på stort trebord, samt brukt håndlenke. Problemet er som følger: Under oppstarten går systemet fint forbi BIOS og booter som den skal på DVD-brenneren. Beskjeden jeg da får er som følger : "Setup is inspecting your computer's hardware configuration..." Så henger PC'en seg...... Av feilsøking har jeg prøvd følgende uten hell: Clear'a BIOS Minimert antall installerte komponenter; Prøvd en og en minnebrikke, hver HD for seg Prøvd forskjellige jumperinnstillinger selv om dette ikke skal være nødvendig med S-ATA. Også justert endel instillinger i BIOS, men dette skal visst heller ikke være aktuellt så tidlig i prosessen. Håper noen har vært i lignende situasjon før... Svært takknemlig for hurtig svar Lenke til kommentar
356speedster Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 Gå inn i bios og sjekk CPU temperatur og at CPU og minne kjører på riktige instillinger. Lenke til kommentar
BioAcid Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 I og med at du ikke har noe spesielt med ekstra ting som ekstra lydkort osv så vil jeg annta at enten så er det noe galt med maskinvare. Prøv å ta ut ene minnebrikken, evt bytte den dersom du har en inni, fjern den ene harddisken. Når jeg fikk dette problemet så var det en eller to instillinger i bios som var feil men det er så lenge siden at jeg ikke husker hva det var. Mulig du kan få det til å fungere dersom du starter opp med en oppstartdiskett, lager en cpartisjon med fdisk, formaterer den og kjører install fra dos. Lenke til kommentar
jarlebruun Skrevet 13. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2004 Disse innstillingene foretas automatisk av hovedkortet og synes riktige. Er ikke sikker på hva som er riktige innstilllinger, men her er noen av dem: CPU Core Voltage 1.3875v DDR SDRAM Voltage 2.6v AGP Voltage 1.55v CPU tempereature 56 C/132 F System temperature 28 C/82 F Battery Voltage 3.31v Lenke til kommentar
cremaster Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 Hvor lenge har PC stått på når du får den tempen på CPU? Lenke til kommentar
jarlebruun Skrevet 13. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2004 Har snakket med folk som har erfaringer med S-ATA og kompatibilitetsproblemer i forhold til jumpersettings selv om dette visstnok skal tildeles automatisk fra S-ATA porten på hovedkortet. Har prøvd de forskjellige diskene på slave/master/opt uten hell. Kjører forøvrig nå bare med en hardisk og en minnebrikke. Er redd det kanskje kan være noe galt med hovedkortet eller muligens prosessoren..., men håper i det lengste at det kan være noe enkelt i BIOS... Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 Prøvd med auto-dummy safe mode i BIOS? Load safe settings eller noe sånt. Det kan jo være så mangt, prøv å sette timings på minnet dårligere enn det de egentlig skal ha, evt. underklokk CPU, så ser du at det ihvertfall ikke er den osv. Hvis du ikke har floppy, kan du jo fjerne den fra boot-rekkefølgen i BIOS. Kan være at maskinen venter på en floppy som ikke er der??? Evt. Prøv kun en og en HD av gangen, i tilfelle det er no kødd med en av dem. Lenke til kommentar
jarlebruun Skrevet 13. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2004 PC'en har stått på i cirka en halvtime tenker jeg... Lenke til kommentar
356speedster Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 Hvis du får CPU temp på 56 grader mens maskinen idler (hviler) i BIOS, så kan det tyde på at CPU kjøleren er feilmontert, slik at den ikke kjøler CPU skikkelig. Tipper maskinen krasjer fordi CPU blir for varm når den begynner å jobbe. Har du brukt kjølepasta mellom kjøleribben og CPU? Lenke til kommentar
jarlebruun Skrevet 13. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2004 Har allerede disablet floppy uten hell, kjører også bare en harddisk. Kjenner ikke til den funksjonen i BIOS, men skal prøve. Holder ellers på med å få tak i en vanlig IDE hardisk, samt en CD med operativsystem kjørbart rett fra DVD'en... Ingen som er hjemme akkurat nå, typisk... Lenke til kommentar
jarlebruun Skrevet 13. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2004 Kjølepasta var allerede montert på kjøleribbene da jeg monterte så jeg kan ikke forstå hvordan jeg kan ha satt dette galt sammen... Da ville jeg vel uansett hatt større problemer...? Lenke til kommentar
MrLeftfield Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 I og med at du ikke har noe spesielt med ekstra ting som ekstra lydkort osv så vil jeg annta at enten så er det noe galt med maskinvare. Prøv å ta ut ene minnebrikken, evt bytte den dersom du har en inni, fjern den ene harddisken. Når jeg fikk dette problemet så var det en eller to instillinger i bios som var feil men det er så lenge siden at jeg ikke husker hva det var. Mulig du kan få det til å fungere dersom du starter opp med en oppstartdiskett, lager en cpartisjon med fdisk, formaterer den og kjører install fra dos. det er jo det han gjorde da Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 (endret) Har du sjekka her? Skulle ikke forundre meg at dette er (nok) ett eksempel på at S-ATA ikke er helt enkelt. Endret 13. oktober 2004 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
jarlebruun Skrevet 13. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2004 Har kikket litt rundt på forskjellige sider ja, men finner ikke så mye relevant. Fint om noen kanskje vet om andre nettsteder med god hardware support... Det må jo finnes andre med samme problemstilling? Vel, takker stort for tips! Akkurat nå tror jeg det er på tide å finne en vanlig harddisk samt noe mer feilsøkingssoftware... Lenke til kommentar
Arnulf Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 (endret) Regner med at prøver å installere XP eller 2000. Kanskje dette kan hjelpe: Når OS-cd'en har begynt å boote må du trykke F6 for å angi at du har drivere til S-ATA kontrolleren på diskett. Seinere spørres det etter disketten. Hvis du ikke har en egen diskett må du lage den ved hjelp av filer på driver cd'en til hovedkortet. Arnulf Endret 13. oktober 2004 av Arnulf Lenke til kommentar
petterg Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 Når maskina henger seg, trykk resett, og sjekk temp i bios så fort som mulig. Er den høy er det kjøling som er problemet. Følg med på temp noen minutter og se om den øker/synker. Lenke til kommentar
kjbu Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 RAM-problemer gir som oftest slike symptomer. Henger seg på ulike tidspunkt, og programmer som stopper å fungere helt tilfeldig. Ikke sikkert at RAM-brikken(e) er ødelagt, men det kan være kompabilitetsproblemer mellom enkelte brikker og hovedkort. Har vært borti dette selv noen ganger. Prøv en RAM-brikke av et annet fabrikat (lån fra en annen PC du har f.eks). Mvh Kjetil "ROY ER EN SPION" Lenke til kommentar
Bro2 Skrevet 15. oktober 2004 Del Skrevet 15. oktober 2004 Opplevde da jeg oppdaterte bios at maskinen hang seg på ulike steder, helt random. Problemet var strømforsyning. Kan også være problemet ditt... Lenke til kommentar
DjBop Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 Hvor mange WATT er PSUen din på?... i og med at du har såpass mye utstyr i pcen din bør denne være på minst 400W, det skader heller ikke med 450W. Er den nede i 300W (spesielt Q-Tech) så kan dette være en faktor som gjør at pcen din blir så ustabil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå