DonaldR Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 HEI! Har en 200Gb western digital disk. Problemet er at viss jeg legger mye (sikkert over 137 GB eller hva nå enn grensen er) inn på disken så klikker det for den. Noen som vet hva jeg kan gjøre uten å installere winxp? Har prøvd maxtor sin big drive enabler, men den funker ikke i 98. Noen ideer? Lenke til kommentar
Data&fisk Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 (endret) Dersom disken gjenkjennes av BIOSen på maskinen, skal det skal ikke være noe problem å partisjonere disken i deler som hver er 128GB eller mindre. Jeg har selv kjørt 2x120GB i RAID 0 (stripet), som tilsammen tilsvarer en 240GB disk uten problemer i Win98. Hadde da to partisjoner på 120GB hver. (Forøvrig anbefales ikke RAID 0 om noen skulle få lyst til å forsøke det.) Om BIOS ikke støtter så stor disk, last ned ny BIOS til hovedkortet. Om det ikke er alt for gammelt, bør det finnes en BIOS-oppdatering som støtter store disker. Om det ikke finnes en slik BIOS-oppdatering, kan du bruke BIOS-overlay, som du laste ned fra http://support.wdc.com/download/index.asp. Programmet du skal bruke heter Data Lifeguard og vil installere disken for deg. Endret 13. oktober 2004 av Data&fisk Lenke til kommentar
DonaldR Skrevet 13. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2004 Takker for raskt svar! (Ser disken helt fint i bios og windows. Pcen er god den, trenger ikke å ha gammel pc for å ha 98) Skal sikkert ta å prøve å partisojonere den. Får se om jeg får gjort det i dag. Tenkte på å partisjonere den før, men jeg er redd for at så lenge jeg kommer over den delen på disken som er over 137GB, så vil den klikke alt. Men men... får satse på at det går bra.. Lenke til kommentar
hallgeirl Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 (endret) Dersom disken gjenkjennes av BIOSen på maskinen, skal det skal ikke være noe problem å partisjonere disken i deler som hver er 128GB eller mindre. Jeg har selv kjørt 2x120GB i RAID 0 (stripet), som tilsammen tilsvarer en 240GB disk uten problemer i Win98. Hadde da to partisjoner på 120GB hver. (Forøvrig anbefales ikke RAID 0 om noen skulle få lyst til å forsøke det.) Grunnen til at det fungerer er nok at RAID-driverne til kontrolleren din fikser det med 48bit LBA-støtte. Om du har en IDE harddisk (på f.eks. 250GB) på en "vanlig" kontroller som sitter på hovedkortet (en du kan bruke windows sine drivere på), så hjelper det ikke om du partisjonerer den i verken 2, 3 eller 10 partisjoner. Du vil uansett få samme problemet. Har du den derimot på en ekstern kontroller, eller en kontroller som du må legge inn tredjeparts drivere til (driverne må såklart ha støtte for 48bit LBA, samme må BIOSen til kontrolleren) så funker alt utmerket, om du har 1 partisjon på 250GB eller 2 på 125 eller hvordan du vil ha det. Til trådstarter: om du ikke finner noen "big drive enabler" til windows98, så kan du jo evt. satse på å kjøpe en ATA-kontroller neste gang du skal handle noen PC-deler? Kjøper du en kontroller med støtte for 48bit LBA m/drivere med samme støtten, så tenker jeg problemet ditt løser seg EDIT: og ja, jeg har prøvd ut dette her Har hatt en 250GB som har vært skikkelig vrang hver gang jeg har formattert og lagt inn igjen Win på nytt (korrupta filer etc.) (grunnet mangel på 48bit LBA støtte som default i windows), helt til jeg flytta den over til en ekstern kontroller. Endret 13. oktober 2004 av ZiggWarth Lenke til kommentar
DonaldR Skrevet 13. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2004 Med andre ord så er det sikkert ikke mulig å ha en disk på 200Gb uten å kjøpe noe ekstra utstyr? I så fall så får jeg bare begynne å like win XP bedre. Er vel kanskje på tide å bytte ut den gode gamle 98 SE med et nyere OS. Viss det er noen andre som har ideer eller et program som løser problemet mitt så er det bare til å komme med det. Lenke til kommentar
volcomer Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 Du MÅ kødde!?! Liker du Win98SE bedre enn xp? Min erfaring tilsier at Win98SE fungerer dersom man bare har win98SE installert og ingenting annet, og gud forby at du skal koble til et nettverkskort å prøve å få PC'n på LAN/nett. Da har allt helvete brutt ut hos meg hver bidige gang. Men det er nå min mening. Skaff deg WinXP SP2 Funker som fjell!! Lenke til kommentar
hallgeirl Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 (endret) Med andre ord så er det sikkert ikke mulig å ha en disk på 200Gb uten å kjøpe noe ekstra utstyr? I så fall så får jeg bare begynne å like win XP bedre. Er vel kanskje på tide å bytte ut den gode gamle 98 SE med et nyere OS. Viss det er noen andre som har ideer eller et program som løser problemet mitt så er det bare til å komme med det. Jeg VET det går fint med windows 2000/XP, men jeg er ganske usikker på om det finnes støtte for slikt for 98. Jeg vil egentlig anbefale deg å gå over til 2000/XP, da disse er en GOD del bedre enn 98 IMO. Om du ikke liker XP, hvorfor ikke prøve 2000? EDIT: Om du absolutt vil bruke windows 98, så fant jeg litt info til deg som du kan lese på. clicky Endret 13. oktober 2004 av ZiggWarth Lenke til kommentar
RS2000 Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 Du MÅ kødde!?! Liker du Win98SE bedre enn xp? Min erfaring tilsier at Win98SE fungerer dersom man bare har win98SE installert og ingenting annet, og gud forby at du skal koble til et nettverkskort å prøve å få PC'n på LAN/nett. Da har allt helvete brutt ut hos meg hver bidige gang. Men det er nå min mening. Skaff deg WinXP SP2 Funker som fjell!! jeg kan brukt Win 98SE til allt mulig rart, og nesten aldri hatt noen spesielle problemer. Det kommer bare an på brukeren, hvor mye kunnskap han/hun sitter på. Det å innstallere f.eks. nettverkskort i Win 98 (og Win 95) er nokså enkelt. Eneste ulempe er at systemene ikke støtter mange kort i disse dager, men det er bare å finne en driver. Tilkobling til Internett? Såre enkelt. 98 SE har samme versjon av IE som 2000 har, så dette er en enkel affære. Men med 95 må du innstallere IE 5 for at maskinen skal kommunisere med omverdenen. Lenke til kommentar
hallgeirl Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 Tilkobling til Internett? Såre enkelt. 98 SE har samme versjon av IE som 2000 har, så dette er en enkel affære. Men med 95 må du innstallere IE 5 for at maskinen skal kommunisere med omverdenen. Du trenger jo ikke IE for å koble til internett da, ettersom IE kun er en browser. Det er såklart en fordel å ha en browser, men en trenger ikke IE for å få kontakt med Internet. Hva med å bruke f.eks. Opera eller Firefox istedet? Lenke til kommentar
volcomer Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 (endret) IE versjonen har mektig lite med hvor bra OSet er eller ikke. Og jeg hadde/har mer enn nok kunnskaper til å klare meg. Men når Soundblaster er ikke kjent for å lage gode drivere, når OSet samtidig får anfall bare du hinter om nettverkskort, legg til at i uten drivere vil de to ha samme IRQ, da har du et problem. Hver bidige gang jeg dro på LAN med 98SE'n min så kræsja PC'n helt første dagen. Endret 13. oktober 2004 av volcomer Lenke til kommentar
DonaldR Skrevet 13. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2004 Husker selv den tiden da folk flest hadde 98SE og var på LAN. Ble mye restarting da.. hehe.. men det var for folk som ikke hadde peiling. Min fungerte helt fint, faktisk mye bedre enn en del folk sine XP'er nå. Har prøvd Xp flere ganger på pcen min, har aldri fått sansen for det. Har faktisk vurdert å lage en liste over ting jeg misliker med det. Men men..Kommer sikkert til å gå over til XP. Etter et par uker så kan det godt hende at jeg liker det bedre, saken er det at, win 98en min e helt flott. Går som en kule og nesten aldri noe problemer! Men vi skal ikke gå tilbake til "gamledager" da dere hadde Win 98 og sammenligne det med WIN XP. Spørsmålet var egentlig om det går ann å bruke en 200Gb disk på win 98 uten å kjøpe noe ekstra dill. Ikke win 98SE vs. Win XP. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 (endret) Win 98 < Win xp. Skulle innstalere et modem her om dagen på en pc med win 98, hadde driver cd og alt. Men godeste 98 bestemte seg for at cden som kom med modemet ikke inneholdt korrekt driver . Da jeg byttet til et annet modem og prøvde utallige andre drivere fra nettet klarte jeg å få kontakt med modemet, men det varte ikke lenge. 98 bestemte seg så for å låse seg fullstendig. Fikk bare sporadisk kontakt med telefonlinjen og når jeg endelig fikk koblet meg på fortsatte modemet å skurre etter oppringningen. Så til topic: Det enkleste vil vel være å kjøpe en kontroller som du kan sette i en pci spor, hvis du aboslutt vil beholde 98se. Endret 13. oktober 2004 av ^fmj Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 Jeg brukte 98SE fram til 2002, men det begynte å krølle da jeg oppgraderte til P4 maskina mi. Kjørte en stund Win2000, men nå kjører jeg XP. Jeg savnet DOS-støtte etter jeg gikk bort fra 98, siden jeg brukte en del gamle programmer som krevde det, men etterhvert fant jeg alternativer. Nå orker jeg ikke engang ta i en 98SE maskin. Lenke til kommentar
Data&fisk Skrevet 14. oktober 2004 Del Skrevet 14. oktober 2004 (endret) Dersom disken gjenkjennes av BIOSen på maskinen, skal det skal ikke være noe problem å partisjonere disken i deler som hver er 128GB eller mindre. Jeg har selv kjørt 2x120GB i RAID 0 (stripet), som tilsammen tilsvarer en 240GB disk uten problemer i Win98. Hadde da to partisjoner på 120GB hver. (Forøvrig anbefales ikke RAID 0 om noen skulle få lyst til å forsøke det.) Grunnen til at det fungerer er nok at RAID-driverne til kontrolleren din fikser det med 48bit LBA-støtte. Om du har en IDE harddisk (på f.eks. 250GB) på en "vanlig" kontroller som sitter på hovedkortet (en du kan bruke windows sine drivere på), så hjelper det ikke om du partisjonerer den i verken 2, 3 eller 10 partisjoner. Du vil uansett få samme problemet. Har du den derimot på en ekstern kontroller, eller en kontroller som du må legge inn tredjeparts drivere til (driverne må såklart ha støtte for 48bit LBA, samme må BIOSen til kontrolleren) så funker alt utmerket, om du har 1 partisjon på 250GB eller 2 på 125 eller hvordan du vil ha det. Til trådstarter: om du ikke finner noen "big drive enabler" til windows98, så kan du jo evt. satse på å kjøpe en ATA-kontroller neste gang du skal handle noen PC-deler? Kjøper du en kontroller med støtte for 48bit LBA m/drivere med samme støtten, så tenker jeg problemet ditt løser seg EDIT: og ja, jeg har prøvd ut dette her Har hatt en 250GB som har vært skikkelig vrang hver gang jeg har formattert og lagt inn igjen Win på nytt (korrupta filer etc.) (grunnet mangel på 48bit LBA støtte som default i windows), helt til jeg flytta den over til en ekstern kontroller. Her var det litt sammenblanding av ting. Det blir litt feil da... Det er to ting som må klaffe. Kontrolleren må støtte "store disker", mao. ha 48bit LBA-støtte. Det andre er støtten i Windows. Først til hardwarestøtten: Dersom maskinen gjenkjenner disken, og størrelsen, bør det bety at den støtter 48 bits LBA. Uten denne støtten har den ikke adresseområde som er stort nok til å håndtere diskstørrelsen og følgelig vil den rapportere feil diskstørrelse om den i det heletatt klarer å få opp noe. De fleste nyere hovedkort har BIOS-oppdateringer som fikser dette. Om kontrolleren er integrert eller separat, RAID eller ikke, har egentlig ingenting med saken å gjøre annet enn at de ofte vil være forskjellige og dermed kan takle 48 bits LBA forskjellig. Men uten at hardwarebiten har den nødvendige støten på plass, kan man bare glemme at Windows skal fungere. Da vil jo ikke maskinen finne disken korrekt under boot. Derfor: Gå til hovedkortprodusentens hjemmeside og sjekk om det støtter disken din. Om det gjør det, evt. med en BIOS-oppdatering, er du trygg. Da skal det virke. Om hovedkortet ikke støtter disken, vil overlaydriveren som jeg nevnte fikse dette. Dersom dette er på plass, er det neste punktet Windows-støtten. Windows 98 forholder seg ikke til diskene, men til partisjoner, eller mer presist filsystemene på partisjonene. Om disse partisjonene framkommer fra en enkelt disk, flere stripede disker, eller en del av en disk er egentlig uvesentlig. FAT32 støtter offisielt partisjoner på inntil 2TB, men ulike versjoner av Windows kan ha begrensninger på dette. Windows 98 støtter fint 128GB partisjoner. Det har jeg prøvd. Er ikke sikker på om større partisjoner er støttet som standard, men flere separate kontrollere leveres med drivere som fikser dette. Men dersom hardwaren har den nødvendige støtten, vil du kunne bruke disken uten at driverne støtter så store disker ved at du partisjonerer disken i mindre partisjoner. Endret 14. oktober 2004 av Data&fisk Lenke til kommentar
annie2 Skrevet 14. oktober 2004 Del Skrevet 14. oktober 2004 Svar på versjoner av windows: Jeg bruker mange versjoner, flere maskiner. Trikset må jo være å tilpasse versjonen av windows til alder på maskin og øvrig hardware. Ingenting verre enn en gammel maskin som kreker seg avgårde på et for ressurskrevende OS. En gammel maskin vil oppføre seg helt fint med win98, forutsatt at den har minne nok. Den går også helt fint på nettet, med nettverkskort. Mulig jeg har vært heldig med innkjøp av nettverkskort, da. Har iallefall ingen problemer med oldisen fra 1998 eller 1999, som fremdeles brukes aktivt. Laptopen som hadde bare 32 meg minne var et problem inntil den ble oppgradert. Men nettverkskortet fungerer helt fint. XP maskina fungerer også fint, men så er den også årets modell. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå