Gå til innhold

Kan vannpumper indusere spenning på hovedkortet?

Anbefalte innlegg

Pumper som eheim 1048 bruker magnetisme på en eller annen måte i konstruksjonen. Effekten av magnetfeltet ser man på skjermen hvis den står i nærheten av pumpen. Jeg har erfart at en avstand på ca. 1 meter må til for å unngå forstyrrelser på skjermbildet.

Jeg er ikke sikker, men mener på at impelleren beveger seg pga av et varierende magnetfelt. (Dette gjør det selvfølgelig enkelt å isolere de elektriske kretsene). Et varierende magnetfelt i en ledersløyfe vil indusere spenning i sløyfen.

Hvis nå pumpen er plassert f.eks. i området nede til høyre for hovedkortet(ved power og reset-koblinger), skulle man tro at pumpen vil påvirke kretsene på hovedkortet, noe som er lite heldig.

Flere som har gjort seg tanker om dette? Eventuelt sett noen "tester" av denne effekten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har rett. Ligger en spole inni pumpen som lager et flukserende magnetfelt. Dette magnetfeltet kan man si bringer med seg den roterende delen inni pumpen slik at den går rundt, kalles induksjonsmotor. Hadde du hatt et metallbur rundt pumpen så ville det ha dempet dette dette magnetiske feltet. Er flere spoler på de fleste hk, pumpen vil indusere spenning i disse. Hvor mye det er snakk om og om det er av betydning vet jeg ikke, det må nesten prøves ut i praksis om det er av noe betydning... :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...