Gå til innhold

Progressiv Rock fra 70-tallet

Kenny Bones

Anbefalte innlegg

Liten anekdote om "skikkelig" musikk her.

Spilte litt ELP for dattera til søstra mi.

To år og skikkelig propell.

ELP-låter er ikke akkurat toogethalvtminutterslåter, men ungen satt dønn still med øra på stilk gjennom to hele viser.

Småting som en onkel setter pris på. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Torsdager er det norsktalende progrock nettradio fra 21.00 til 23.00.

Tarkus Radio

Eg tenkte eg skulle gi dei ein sjanse i gårkveld, men det var jo berre musikk og ikkje prat eller presentasjon av platene eller noko. (Grunna ustabilt nett høyrde eg berre ein drøy halvtime.)

Progrock er ein musikksjanger eg likar betre og betre :)

Lenke til kommentar
Eg tenkte eg skulle gi dei ein sjanse i gårkveld, men det var jo berre musikk og ikkje prat eller presentasjon av platene eller noko. (Grunna ustabilt nett høyrde eg berre ein drøy halvtime.)

...etter en halvtime startet intervjuene og presentasjon av låter. Veldig mye snadder i time 2.

Prøv igjen neste torsdag :)

Lenke til kommentar

Nå maser jeg ujevnt, men jeg har White Willow -Storm season på vei i posten, også leser jeg dette i Tarkus magazine : ....Ikke bare får det mesteparten av dagens progutgivelser til å låte puslete og bakstreversk, utøvernes profesjonalitet og musikalske autoritet gjør Storm season til noe av det beste som overhodet har blitt produsert her til lands uansett sjanger.... :dribble:

Lenke til kommentar
Ja Pink Floyd er bra! De har faktisk vunnet en konkurranse om hvilket progrock band fra 70-tallet som var best.

Selv mener jeg at Pink Floyd ikke var prog. Det var jo prog, men kan ikke settes i samme kategori som Yes, Crimson, Genesis, Gentle Giant osv.

Pink Floyd var mer rett fram enn f.eks King Crimson.

Det jeg liker best med King Crimson er Robert Fripp og hans iskalde gitartoner! (aahhh) Det er så nydelig! Spesielt med fiolin og fløyte oppå der igjen!

Faktisk så syntes Kurt Cobain at plata fra Crimson som heter "red" er den beste plata i verdens historie. Det kan jeg egentlig kanskje si meg enig i. Red er et mesterverk uten like! Spesielt låta "starless"

Last den ned om dere vil! Seriøst det er så bra at dere kommer til å oppdage en ny verden!! Progrock for ever man!!

vil ikke kalle Pink Floyd et band. Mesterlig sammensetning heller.

Lenke til kommentar
Noen andre enn meg som elsker progressiv rock fra tidlig 70-tallet?

King Crimson, Genesis, Yes, Jethro Tull, Pink Floyd, Gentle Giant osv?

Selv er jeg stor fan av all musikk som er vakker å høre på.

Og liker egentlig ikke metall, men kan høre på noe av, men får ikke særlig mye ut av metall egentlig.. er også stor fan av The Beatles og alt som John Lennon har gjort.

Noen enig? Ikke enig?

Oh Yes! Kan ikke være mer enig... King Crimson er jo helt rått! Lytter du til Amon Düül II?

Lenke til kommentar

Ja det er seriøst mye bra progrock, men for meg er det beste Crimson tror jeg.

Kanskje..er ikke sikker fordi det er så jævli mye bra der ute.

Er super-fan av Genesis da! Og selvfølgelig Yes!

Jeg begynte å høre progrock for en del år siden da jeg ville utvikle meg mer i trommestilen. Det begynte med Genesis og jeg ble totalt hekta!

Og jeg ble nermest forelska i Peter Gabriel! Hører kanskje litt rart ut, men han var seriøst en Gud på tidlig 70-tallet!

Om dere vil høre den ABSOLUTT beste progrock-plata i verdens historie, hør Genesis med The Lamb Lies Down On Broadway!

Det er et konseptalbum på to plater der begge platene forteller en historie!

En MEGET bra historie også og det beste er det at musikken beskriver historien så godt!

Det med prog som gjør det så karakteristisk må være det faktum at en proglåt ikke er satt opp på samme måte som en vanlig låt.

Det er ikke vers refreng, vers refreng osv.

Det er så jævlig bra at jeg nesten får tårer i øya!

Men de som er flinkest til å lage "vakker" musikk må være King Crimson!

Det var noen her som nevnte In the court of the crimson king som beste album av crimson.

Jeg tror egentlig jeg må si meg uenig selv om den plata er kickass!

Selv mener jeg at Red er den vakreste plata til Crimson.

Starless and bible black synes jeg er den absolutt beste plata til Crimson, men mange liker også Larks tongues in aspic bedre.

Jeg synes den er litt for kaotisk.

Det som er så bra med Starless and bible black må være den kaotiske stemingen selv om det ikke er kaotisk allikvel.

Der er på en måte kaos med struktur om dere skjønner.

Robert Fripp og han iskalde toner!! Ahh, deilig!

Har også hørt Anekdoten ja. Meget bra svensk prog!

Nucleus er en vanvittig bra plate, men mye er kaos UTEN struktur.

Selv mener jeg at "Sad rain" er den beste låta på den plata

Endret av raziel014
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...