Gå til innhold

Progressiv Rock fra 70-tallet

Kenny Bones

Anbefalte innlegg

Noen andre enn meg som elsker progressiv rock fra tidlig 70-tallet?

King Crimson, Genesis, Yes, Jethro Tull, Pink Floyd, Gentle Giant osv?

Selv er jeg stor fan av all musikk som er vakker å høre på.

Og liker egentlig ikke metall, men kan høre på noe av, men får ikke særlig mye ut av metall egentlig.. er også stor fan av The Beatles og alt som John Lennon har gjort.

Noen enig? Ikke enig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo Rush er jo utrolig da, men var ikke de mer eller mindre fra 80-tallet?

Fra Canada? Er ikke sikker fordi jeg har ikke hørt Rush så altfor mye.

Vet bare at de har en helt syk trommis!

Selv spiller jeg trommer og har gjort det i en 7-8 år.

Men spiller for det meste kun jazz og progrock i Bill Bruford-stil. (Fra Yes og Crimson)

Lenke til kommentar

Ja Pink Floyd er bra! De har faktisk vunnet en konkurranse om hvilket progrock band fra 70-tallet som var best.

Selv mener jeg at Pink Floyd ikke var prog. Det var jo prog, men kan ikke settes i samme kategori som Yes, Crimson, Genesis, Gentle Giant osv.

Pink Floyd var mer rett fram enn f.eks King Crimson.

Det jeg liker best med King Crimson er Robert Fripp og hans iskalde gitartoner! (aahhh) Det er så nydelig! Spesielt med fiolin og fløyte oppå der igjen!

Faktisk så syntes Kurt Cobain at plata fra Crimson som heter "red" er den beste plata i verdens historie. Det kan jeg egentlig kanskje si meg enig i. Red er et mesterverk uten like! Spesielt låta "starless"

Last den ned om dere vil! Seriøst det er så bra at dere kommer til å oppdage en ny verden!! Progrock for ever man!!

Lenke til kommentar

Har en eldre bror som har digget mye av det som er nevnt tidligere. Og har det vel av den grunn litt i blodet. Har hørt en del opp gjennom årene, og det er mye bra der...

Må vel kanskje begynne å skaffe meg noe mere av dette selv etterhvert... :D

Må bare komplettere Steely Dan først... :thumbup:

Lenke til kommentar
Selv mener jeg at Pink Floyd ikke var prog. Det var jo prog, men kan ikke settes i samme kategori som Yes, Crimson, Genesis, Gentle Giant osv.

Pink Floyd var mer rett fram enn f.eks King Crimson.

Jeg vil med ingen måte påstå at Umma Gumma er spesielt rett fram ;)

Ellers synes jeg In the Court of The Crimson King er bedre enn Red. 21st Century Schizoid Man er en av de bedre låtene gjennom tidene.

Har vært borti endel andre band som Gong, Camel og Captain Beefhart. Masse godsaker fra 70-åra :thumbup:

Lenke til kommentar
Ja Pink Floyd er bra! De har faktisk vunnet en konkurranse om hvilket progrock band fra 70-tallet som var best.

Musikk er kunst. Og kusnt er ikke en konkuranse.

Idol er konkuranse, men idol er ikke kunst. ;)

Personlig liker eg best Pink Floyd og mener de at de er definetivt det bandet på 70 tallet som er mest innflytelse rik. Men dette er min mening og smak.

Pink Floyd er psykedelisk, men så og si alt psykedelisk er progresivt. Så man kan si at Pink Floyd var progressive, men ikke typisk 70 tall prog rock?

EDIT: Har du hørt Atom Heart Mother? Det kan du ikke kalle "rett frem"! :no:

Endret av TLZ
Lenke til kommentar

Noen som hørte på White Willow klippet jeg postet i den mp3 tråden vi har gående? Fra ca 3.30 og ut er det KONGE 70 talls prog/lydbilde.

Jeg skal ihvertfall ut å kjøpe White Willow plater :w00t:

*kjempeedit*

Jo Rush er jo utrolig da, men var ikke de mer eller mindre fra 80-tallet?

Nei, nei, nei :p De hadde sin storhetstid på 70 tallet (Iflg meg) med plater som Hemispheres og A farewell to kings. På 80 tallet fikk de et mer "poppete" lydbilde.

Endret av TAAB
Lenke til kommentar

Tarkus er forøvrig en av de mest kjente låtene til ELP (Emerson Lake Palmer). De har en av de beste synthistene i verden (keith emerson).'

Her er et bilde av en av synthene hans (Moog Modular system)

http://www.synthfool.com/images/floodmoog.jpg

Og Rush er ikke et 80-tallsband, de hadde faktisk sin storhetstid på midten av 70-tallet. Og et slags comeback på slutten av 80-tallet med A show of Hands fra 1991 (dobbel liveplate). Rush in Rio er jo HELT uberfantastisk..utrolig at de gamle "gubbene" kan rocke så sykt hardt fortsatt :) Og Geddy Lee synger fortsatt på sin særegne måte. Ingenting som banker Tom Sawyer live.

Richie Blackmore's Rainbow er et ofte forbigått progrock-band. Selv om de heller mere mot Deep Purple sin sound (Mye raske låter, noen veeeeldig lange sanger med 10 minutter lange gitar/hammondsoloer osv).

De tre første platene på 70-tallet med Ronnie James Dio bak vokalen er fantastiske. Også liveskiva "On Stage" fra 1977. Bør sjekkes.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...